بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
بسکتبال ایران در سالی که گذشت روزهای پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت. اتفاق‌های شیرینی را تجربه کرد اما شیرین‌تر از همه زنده شدن رویای دختران بسکتبال ایران بود.
تدبیر24»بسکتبال در سال ۹۶ با شروع روزهای خوب برای بانوان آغاز شد. دیدار نمادین بانوان بسکتبالیست با حجاب اسلامی برابر نماینده فدراسیون جهانی شروع سال بود و قهرمانی پتروشیمی در غرب‌آسیا نیز پایان بخش سال ۹۶ برای دنیای توپ و تور شد.

*دیدار نمادین

با دعوت فدراسیون، نماینده فیبا به ایران سفر کرد و ضمن آشنایی با وضعیت این رشته در داخل کشور دیدار نمادین بانوان بسکتبالیست با حجاب اسلامی را نیز از نزدیک تماشا کرد. بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۶ تا سال‌های سال در ذهن دختران بسکتبالیست ایران خواهد ماند. دو تیم کوشا و گاز در این مسابقه به مصاف هم رفتند که تاثیر بسیار زیادی در تغییر مواضع فیبا درباره حجاب اسلامی داشت.

*سومی در تورنمنت سه نفره

اخبار خوب برای بسکتبال بانوان ایران ادامه‌ داشت. در بیست و هفتم فروردین تیم ملی سه نفره ایران که به تورنمنت قزاقستان سفر کرده‌بود توانست به مدال برنز این مسابقات برسد و نشان دهد که توانایی‌های زیادی دارد. این اولین رویداد رسمی دختران بسکتبال ایران با حجاب اسلامی بود.

*نامه وزیر به رئیس فیبا

در ادمه تلاش‌های فدراسیون بسکتبال و وزارت ورزش و جوانان ایران برای تغییر مواضع فیبا درباره حجاب اسلامی، مسعود سلطانی‌فر در سیزدهم اردیبهشت نامه‌ای به رئیس فدراسیون جهانی نوشت و در آن با ‏اشاره به حضور فعال زنان بسکتبالیست ایران و ۵۷ کشور اسلامی در رشد و توسعه این رشته ورزشی، از توجه مسئولان این ‏فدراسیون جهانی برای تامین زمینه های مساعد و شرایط لازم برای حضور بانوان مسلمان با پوشش اسلامی قدردانی کرد.‏

*حجاب اسلامی تایید شد

بالاخره روز خوش دختران فرا رسید و فدراسیون جهانی در چهاردهم اردیبهشت قوانین پوشش بسکتبالیست‌ها را تغییر داد و به دختران مسلمان نیز اجازه داد تا در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند.

*قرعه‌کشی انتخابی جام جهانی

در هفدهم اردیبهشت مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های انتخابی جام جهانی برگزار شد و تیم ملی ایران در گروه چهارم با قطر، قزاقستان و عراق قرار گرفت.

*قهرمانی پتروشیمی با حدادی

تیم بسکتبال پتروشیمی با جذب حامد حدادی در سال ۹۶ به دنبال قهرمانی فصل ۹۵-۹۶ بود و در نهایت توانست در چهارم خرداد با برد برابر نفت آبادان به این عنوان برسد.

*استارت رفتن بازنشسته‌ها از بسکتبال

اواخر خردادماه سازمان بازرسی کل کشور فشار زیادی بر وزارت ورزش آورد که تمام بازنشسته‌ها باید از ورزش بروند. کارمندهای فدراسیون بسکتبال یکی پس از دیگری از این فدراسیون رفتند اما سی و یکم تیر طی نامه‌ای به محمود مشحون خواهان ادامه همکاری بدون حقوق شدند.

*ناکامی‌ جوانان در جهان

تیم ملی بسکتبال جوانان که به عنوان قهرمان آسیا راهی جام جهانی مصر شد عملکرد ضعیفی در این رویداد داشت و تنها با یک پیروزی برابر مالی در جایگاه یکی مانده به آخر ایستاد. تیم ملی بالاتر از مالی پانزدهم شد.

*سکوت صمد شکسته شد

در دوم مردادماه سال ۹۶ صمد نیکخواه‌بهرامی سکوتش درباره حذف از تیم ملی را شکست. او گفت که باوئرمن مربی خوبی نبود. همچنین تاکید کرد که محمود مشحون او را حذف کرده و قبلا یعنی در سن ۲۷، ۲۸ سالگی نمی‌توانسته او را حذف کند وگرنه پیش‌از این‌ها او را کنار می‌گذاشت.

*نائب قهرمانی ایران در کاپ آسیا

تیم ملی بسکتبال ایران با قدرت به فینال کاپ آسیا در لبنان رفت و در دیدار نهایی با استرالیا تیم تازه وارد به قاره کهن رقابت خوبی داشت و در نهایت برابر این تیم باخت و نائب قهرمان شد.

*بازگشت مهرام

تیم بسکتبال مهرام پس از چند سال بالاخره تصمیم گرفت به لیگ برتر بازگردد و در سطح اول بسکتبال کشور تیم‌داری کند. مصطفی هاشمی نیز سرمربی این تیم شد و با تیمی جوان وارد مسابقات شدند.

*آغاز ناکامی‌های پتروشیمی

تیم بسکتبال پتروشیمی نماینده ایران در باشگاه‌های آسیا بود اما از رسیدن به فینال بازماند. در دیدار رده‌بندی نیز شاگردان مهران‌ شاهین‌طبع از پس حریف خود برنیامدند و چهارم شدند تا پس از یک دهه ایران روی سکوی باشگاه‌های آسیا نرود.

*عملکرد خوب دختران در عشق‌آباد

تیم بسکتبال سه نفره دختران ایران به بازی‌های داخل سالن ترکمنستان اعزام شد و عملکرد خوبی داشت. دختران ایران که اولین رویداد رسمی برون مرزی خود را تجربه می‌کردند با قبول شکست برابر میزبان از رسیدن به جمع چهار تیم بازماندند.

*اعزام دختران نوجوان به هند

تیم ملی بسکتبال نوجوانان ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا راهی هند شدند. این اولین اعزام بسکتبال پنج نفره ایران به یک رویداد بین‌المللی بود. دختران نوجوان ایران در این رویداد عملکرد بسیار خوبی داشتند و در این تورنمنت چهارم شدند. دختران ایران در اول این رویداد اتفاقی تلخ را تجربه کردند. فیبا آسیا به دلیل بدهی فدراسیون تصمیم داشت دختران ایران را حذف کند اما با ورود وزارت ورزش مشکل حل شد.

*دعوت از دختران ایران به جام جهانی

با توجه به عملکرد خوب بسکتبال سه نفره ایران تیم ملی به جام جهانی فیلیپین دعوت شد. برهمین اساس تیم ملی بسکتبال سه نفره ایران قرار است خرداد سال آینده در مانیل جام جهانی را تجربه کند.

*استعفای مشحون

سوم آذر ماه محمود مشحون اعلام کرد که به دلیل بازنشستگی از ریاست فدراسیون بسکتبال استعفا داده‌است. او بعد از چهارده سال دیگر نمی‌توانست رئیس فدراسیون باشد و از این سمت کنار رفت. نصرالله پریچهره به عنوان سرپرست فدراسیون بسکتبال انتخاب شد.

*شکست تاریخی برابر عراق

عصر سوم آذر تیم ملی ایران در اردن به مصاف عراق رفت و کارش در رقابت‌های انتخابی جام جهانی را شروع کرد. تیم ملی در این مسابقه برابر عراق تن به شکست داد تا باختی تاریخی را تجربه کند. تیم ملی ایران در ششم آذر میزبان قطر بود و حریفش را شکست داد.

*طباطبایی رئیس جدید شد

در بیست و سوم دی‌ماه انتخابات فدراسیون بسکتبال برگزار شد و رامین طباطبایی توانست در این مجمع رای اکثر اعضای مجمع را بگیرد و رئیس جدید شود. بعد از ۱۴ سال بسکتبال رئیسی غیر از محمود مشحون به خود دید.

*شهرداری تبریز قهرمان ایران شد

در فصل ۹۶ لیگ برتر بسکتبال مهرام و شهرداری تبریز به فینال رسیدند و در نهایت نماینده تبریز توانست حریف خود را شکست دهد و قهرمان شود. نفت آبادان و پتروشیمی نیز دیدار رده‌بندی را برگزار کردند که پتروشیمی به مقام سوم رسید.

*ورود خانواده‌ها به سالن

پس از سال‌ها بسکتبال این شرایط را مهیا کرد که خانواده‌ها وارد سالن شوند. در فینال لیگ برتر که مهرام میزبان شهرداری تبریز بود خانواده‌ها اجازه پیدا کردند به سالن آزادی بیایند و مسابقه ها را از نزدیک تماشا کنند. سپس در دیدار تیم ملی ایران برابر عراق نیز خانواده‌ها اجازه حضور در سالن را داشتند.

*شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی شد

پس از پایان لیگ برتر بسکتبال مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم پتروشیمی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران انتخاب شد. او جایگزین مهران حاتمی شد که با تیم ملی عملکرد خوبی داشت اما باخت برابر عراق کارنامه او را مخدوش کرد.

*بازگشت صمد

با تغییرات در فدراسیون بسکتبال صمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان تیم ملی بعد از دو سال به اردو دعوت شد. او به تیم ملی بازگشت و همراه ملی‌پوشان راهی قزاقستان شد. تیم ملی ایران در پنجره دوم انتخابی جام جهانی در آستانه قزاقستان را برد و سپس در تهران انتقامش از عراق را گرفت.

*قهرمانی پتروشیمی در غرب‌آسیا

تیم بسکتبال پتروشیمی نماینده ایران در رقابت‌های غرب‌آسیا بود و توانست با ترکیب قدرتمندش الریاضی لبنان را در خانه شکست دهد و قهرمان شود. پتروشیمی به عنوان قهرمان منطقه سهمیه باشگاه‌های آسیا را گرفت.

*بسکتبال در یک نگاه:

مهم‌ترین اتفاق: رفتن مشحون و ریاست رامین طباطبایی - بازگشت صمد نیکخواه به تیم ملی - مجوز فیبا به دختران مسلمان

بدترین اتفاق‌: شکست تیم ملی برابر عراق

بهترین اتفاق: حضور تیم‌های ملی بانوان در رقابت‌های بین‌المللی

بهترین بازیکن مرد: برای انتخاب بهترین بازیکن کار ساده‌ای پیش‌رو نیست. به همین دلیل می‌توان نوید رضایی‌فر بازیکن جوان مهرام به عنوان بهترین و البته پدیده بسکتبال معرفی کرد.

بهترین بسکتبالیست بانوان: در سال ۹۶ دختران بسکتبال بیش از همیشه در چشم بودند. در میان آنها می‌توان به عملکرد خوب سعیده علی با گروه بهمن، شادی عبدالوند با ساسان کرمان ،‌ مژگان خدادی و معصومه اسماعیلی با نفت آبادان و چند تن دیگر اشاره کرد اما با توجه به حضور خدادی در تورنمنت قزاقستان و کسب مقام سوم با تیم ملی سه نفره و قهرمانی او با تیم نفت آبادان در لیگ برتر بانوان می‌توان او را به عنوان بازیکن برتر بسکتبال بانوان در سال ۹۶ معرفی کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها