بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
نرخ تورهای خارجی در دور دوم سفرهای نوروزی افت کرد، به طوری که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد برخی از این تورها به نصف قیمت فروخته می‌شود.

تدبیر24»گرانی کاذب تورهای خارجی در آخرین ماه‌های سال ۹۶ پیش بینیهایی را در ارتباط با ریزش سفرهای خارجی تا ۵۰ درصد در پی داشت که اکنون حرمت الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ با توجه به حجم سفرهای خارجی در ۱۰ روز گذشته تعطیلات نوروزی، در گفت‌وگو با ایسنا تایید کرد که آن پیش‌بینی‌ها تا حدی محقق شده و اکنون آژانس‌های زیادی با ضرر و زیان تورهای خود را می‌فروشند.

به گفته او، حجم سفرها به بلوک غرب یا همان کشورهای اروپایی تا ۵۰ درصد ریزش داشته و این کاهش در مسیرهای نزدیکتر همچون ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان نیز اتفاق افتاده است.

رفیعی با اشاره به کاهش قیمت در تورهای نوروزی، اظهار کرد: قیمت تورهای خارجی که تا ۲۰ روز مانده به آغاز تعطیلات نوروز، چند برابر شده بود، اکنون به شدت کاهش پیدا کرده و در برخی مسیرها به کمتر از نصف قیمت رسیده است. در بعضی از مسیرهای هوایی کوتاه خارجی نیز دیده‌ام، بلیت‌ها را به قیمت ۲۰ هزار تومان برای فروش گذاشته‌اند. این یعنی آژانسی که هواپیمای آن مسیر را چارتر کرده موفق نشده صندلی‌های خود را بفروشد و درحال زیان‌دهی است، پس در روزهای پایانی تعطیلات آن را به حراج گذاشته است.

وی افزود: این کاهش قیمت در مسیرهای نزدیکتر بیشتر اتفاق افتاده و مسیرهای دورتر بیشتر با افت مسافر روبرو شده‌اند تا کاهش قیمت.

رفیعی در عین حالی که شرایط اقتصادی مردم را از اصلی‌ترین دلایل بروز این وضعیت دانست، درباره تاثیر شرکت‌های هواپیمایی که تا پیش از تعطیلات نوروز نرخ بلیت برخی مسیرها را تا سه برابر افزایش داده بودند، اظهار کرد: البته که شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌ها را گران کرده بودند، هرچند می‌توانستند ارزان بدهند، اما به هر حال آنها هم هزینه‌ها و شرایط خاص خود را دارند. به هر حال در کنار همه عوامل نباید از تاثیر نوسانات نرخ ارز غافل شد، چرا که هم روی قیمت‌گذاری بلیت‌ها در مسیرهای خارجی تاثیر رشد و هم توان اقتصادی مردم را برای خرید سفر کاهش داد.

جدول زیر گویای قیمت تورهای خارجی در مسیرهای پر تردد است که در ادامه تعطیلات نوروز با افت روبرو شده؛ هرچند که بررسی در وضعیت خدمات این تورها نشان می‌دهد کیفیت آنها چندان بالا نیست و تورهایی که به نسبت، خدمات با کیفیت‌تری دارند با کاهش جزئی در قیمت مواجه شده‌اند که چندان تفاوتی در نرخ نکرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها