بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
چند تن از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهمترین خواسته‌های مردم از مسئولان اجرایی کشور؛ بر این موضوع تاکید کردند که امروز اصلیترین مشکل مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی است.

تدبیر24»اتفاق نظر اکثر نمایندگان بر این است که صرف شعاردادن نمی توان مشکلات معیشتی مردم را برطرف کرد و در حقیقت مسئولین باید در عمل با مردم هم گام شوند تا بتوانند باری از دوش آن ها بردارند. امروز تکلیف جوانان در جامعه مشخص است و با توجه به این‌که اکثر آن‌ها بیکار هستند؛ می‌توان گفت شاید امروز یکی از اساسی‌ترین مطالبات مردم ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است. اکثر نمایندگان بر این باور هستند که مسئولین باید با مردم صادق باشند و آسیب‌های موجود در جامعه را واقع بینانه ببینند تا بتوانند در جهت رفع مشکلات و مرتفع کردن مطالبات مردم گام بردارند.

رفع مشکلات معیشتی و ایجاد اشتغال پایدار

علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با مهم‌ترین مطالبات مردم از مسئولان، بیان کرد: امروز مهم ترین خواسته مردم رفع مشکلات معیشتی و مشکل بیکاری جوانان است. با رفع مشکل بیکاری آسیب های اجتماعی نیز به دنبال آن کاهش پیدا خواهد کرد. آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و سایر موارد به دلیل مشکل اشتغال است. امروز حتی اگر جوانان در کارخانه‌ای مشغول به کار شوند این نگرانی را دارند که فردا روزی به دلیل تعدیل نیرو اخراج شوند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس، گفت: ما باید به دنبال اشتغال پایدار و هم چنین توسعه پایدار باشیم. ما باید به سمت توسعه ای پیش برویم که به محیط زیست ضربه نزند. از طرف دیگر پایداری صنعت بسیار مهم است. امروز ما کارخانجات متعددی را در کشور ایجاد می کنیم اما به دلیل نداشتن بازار مناسب و صرفا متکی بودن به بازار مصرف داخل و هم چنین نداشتن سرمایه در گردش تعطیل می شود. ما باید به سمت اشتغال پایدار حرکت کنیم.

مسوولان از جنس مردم باشند

هم‌چنین کوروش کرم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه، گفت: امروز مهم‌ترین خواسته مردم وحدت، انسجام و همدلی در بین مردم و مسئولان است و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که مسئولین در عمل با مردم باشند. مردم انتظار دارند مسئولان مانند دهه شصت با مردم صادق باشند و اخلاص و ایثارگری را در عمل مسئولان ببینند.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس ادامه داد: مردم انتظار دارند مسئولین در عمل به آن‌ها نشان دهند که از جنس مردم هستند.

مسوولان دست به دست هم مشکلات را رفع کنند

ابوالفضل ابوترابی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مهمترین خواسته‌های مردم از مسئولان، اظهار کرد: امروز مهمترین خواسته مردم این است که مسئولین دست به دست هم دهند و برای رفع مشکل بیکاری و معیشت مردم که از ملموس‌ترین خواسته‌های آن‌هاست، گام بردارند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، گفت: مردم مدت ها است که شاهد یک رکود دامنه‌دار چند ساله هستند. ما همه انرژی خود را بر روی برجام گذاشته‌ایم در حالی که مقام معظم رهبری از روز اول گفته بودند به دشمن اعتمادی نیست. امروز رکود عمیقی متوجه کشور شده است که به دنبال آن شاهد مشکلات اقتصادی و هم چنین مشکل اشتغال شده‌ایم.

مسوولان مشکلات را آسیب‌شناسی کنند

هم‌چنین جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که «امروز اکثر نمایندگان به این اتفاق نظر رسیده‌اند که ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان از مهم‌ترین مطالبات مردم است»، بیان کرد: مهم‌ترین خواسته‌ای که ما نمایندگان مردم لمس می‌کنیم، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است. این در حالی است ما نه تنها برای جوانان خود فرصت شغلی ایجاد نمی‌کنیم بلکه در کشور سیستم حمایتی نیز نداریم. در خارج از کشور وقتی خانواده‌ای پدر یا مادر خود را از دست می دهد، نهاد هایی وجود دارد که از این خانواده ها حمایت  کنند تا آسیبی به فرزندان خانواده وارد نشود اما در کشور ما در خیلی از موارد افراد به حال خود رها می شوند و هیچ سیستمی برای حمایت از خانواده های آسیب دیده وجود ندارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس، تصریح کرد: امروز تکلیف جوانان روشن است و بیشتر آن‌ها بیکار هستند و متاسفانه کسی هم نیست که سراغی از جوانان بگیرد. از نظر من ناآرامی‌های دی ماه نیز هشداری در این زمینه بود اما متاسفانه انعکاسی در برنامه‌ها و به خصوص بودجه نداشت. ما باید در برنامه‌ریزی برای آینده، آسیب‌هایی را که در کشور وجود دارد ببینیم و در عمل برای رفع آن‌ها قدم بر داریم.

سازوکارها با شفافیت قابلیت کنترل داشته باشند.

اسدالله قره‌خانی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه، مطرح کرد: امروز یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم آرامش و ثبات اقتصادی است و در درجه دوم مردم خواستار تصمیمات درست و منطبق با منافع ملی در دیپلماسی بین‌المل هستند. واقعیت‌های جامعه را همه مسئولین می‌دانند. ما باید به صورت جدی و نه تنها صرفا با شعار برای رفع معضل بیکاری گام برداریم. ما باید سرمایه‌گذار های خارجی را به سرمایه گذاری دعوت کنیم و در این بخش حتی باید بر روی یکسری مسائل که به کیان و ارزش ما آسیب نمی‌رساند، اغماض کنیم.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس، گفت: دولت باید در خصوص برخی از دستور العمل‌ها و بخشنامه‌ها که بازدارنده سرمایه‌گذاری هستند، تجدید نظر کند و ریسک‌پذیر باشد. از دیگر انتظارات مردم این است که دیگر در آینده شاهد اختلاس نباشیم و سازوکار ها آن‌قدر شفاف باشند که قابلیت کنترل داشته باشند.

وی افزود: اعتراضات مردم در دی ماه دارای پیام‌هایی بود و ما باید این پیام‌ها را واقع‌بینانه ببینیم. نباید بگوییم که اعتراض آن‌ها به دولت بوده و یا دولت بگوید اعتراض آن‌ها به مجلس یا حاکمیت بوده است. این پیام ها مربوط به همه بوده و باید آن را جدی بگیریم  و در راستا رفع معضلات مردم گام برداریم.

مسئولین به قانون مقید باشند

هم‌چنین محمد محمودی شاه‌نشین در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه، اظهار کرد: مردم امروز می‌خواهند که مسئولین خود را از آن ها جدا ندانند و کارکرد مال و رفتار آن‌ها شفاف باشد. مردم امروز می‌خواهند تا مسئولین به قانون مقید باشند.

نماینده مردم شهریار در مجلس خاطرنشان کرد: مسئولین باید از رانت خواری و قومیت‌گرایی خودداری کنند.

مسئولین وعده‌های غیرعملی ندهند

حسن بهرام‌نیا نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که «امروز یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم توجه به بحث اشتغال و معیشت است»، بیان کرد: مسئولین باید از دادن وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند خودداری کنند. ما باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و به دنبال رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی آن‌ها باشیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس، تصریح کرد: اگر مسئولین با مردم صادق باشند، مردم با کمبودها در جامعه نیز کنار خواهند آمد. در طول چهار دهه از عمر انقلاب نیز مردم در عین نبود امکانات همواره حضور پرشور و تاثیرگذار داشته‌اند.

برچسب ها: تدبیر24 ، مسوولان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها