بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
بسیاری از افسانه‌های محلی مبنایی بر ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی دارند که هرچند ذهن بشر عامی در نگاه کلی از تحلیل و درک آن‌ها عاجز بوده اما بعدها ثابت شده که اساسی کاملا علمی داشته‌اند. آب گرم طبیعی باباگرگر در شهرستان قروه کردستان از این نمونه‌هاست که البته در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برد.

تدبیر24»در مجاورت مقبره‌ی امامزاده‌ای در روستایی به همین نام در مسیر قروه به بیجار، چشمه‌های آب معدنی وجود داشته که آب گرم معدنی با فشار از آن‌ها خارج می‌شده و حالا تنها یک فقره‌ از آن باقی مانده؛ آن‌هم به نظر می‌رسد نفس‌های آخر را می‌کشد.

از این چشمه‌های تاحدودی شبیه به آن‌چه که در باداب سورت ساری می‌توان مشاهده کرد، آب گرمی گازدار و با فشار خارج می‌شده که به‌دلیل وجود املاح مختلف، رنگ آن در زمان‌های گوناگون، در طیف رنگ آجری و زرد در تلاطم بوده است.

وجود این املاح باعث شده که به‌مرور، لایه‌های سنگی در اطراف هر دهانه از چشمه شکل بگیرد که اکنون درباره‌ی بزرگ‌ترین آن‌ها افسانه‌ای وجود دارد بر این مبنا که اژدهایی بوده که به سنگ تبدیل شده است.

درباره‌ی وجه تسمیه‌ی باباگرگر هم باورهای مختلفی بر مبنای زبان کردی و ترکی (با توجه به نزدیکی به همدان) شکل گرفته‌اند.

چشمه باباگرگر در قروه

بقعه‌ی امامزاده که بنای اولیه‌ی آن گفته می‌شود در دوره‌ی صفویه احداث شده، سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اما بلاتکلیفی و بی‌توجهی نسبت به چشمه‌ها موجب شده برخی از آن‌ها خشک شوند و آخرین بازمانده نیز به نظر می‌رسد رو به زوال است.

رفت‌وآمد گردشگران بعضا با خودروهای شخصی تا گلوگاه چشمه و نیز بدون حفاظ و مسؤول بودن آن (دقیقا شبیه وضعیت چشمه‌های باداب‌سورت) باعث شده در اطراف چشمه‌ای که هنوز زنده است و نفس می‌کشد، بقایای چشمه‌های مرده به چشم بخورند و این بیم را پدید آورند که آیا تا دیدار بعدی، آخرین چشمه‌ی فعال هم خشک خواهد شد؟

متن و عکس: علیرضا بهرامی - ایسنا

چشمه باباگرگر در قروه
گلوگاه چشمه خشک‌شده در باباگرگر قروه
بقایای رسوب یک چشمه خشک‌شده در باباگرگر قروه
انباشت رسوبی در باباگرگر قروه که اژدهای سنگ‌شده پنداشته می‌شود
حضور مردم با خودرو برای تماشای آنچه در باباگرگر قروه اژدهای سنگ‌شده پنداشته می‌شود
روی گرده آنچه که در باباگرگر قروه اژدهای سنگ‌شده پنداشته می‌شود
شیار آب در باباگرگر قروه روی آنچه اژدهای سنگ‌شده پنداشته می‌شود
مردم پشت بنای امامزاده برای حاجت گرفتن قلوه سنگ می‌گذارند
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها