بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
«با این‌که آمارها از رشد جمعیت مسافران نوروزی خبر می‌دهد، ولی واقعیت آن است هنوز گردشگر واقعی که صرفه اقتصادی داشته باشد، نداریم.»

تدبیر24»آخرین گزارش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲۱ درصد رشد در سفرها، ثبت ۵۸ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۸۱۸ اقامت و بازدید بیش از ۹۰ میلیون مخاطب از آثاری تاریخی و فرهنگی تا یازدهمین روز فروردین‌ماه خبر می‌دهد که مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و خراسان رضوی هم صدرنشین این آمارها بوده‌اند.

با این وجود حرمت‌الله رفیعی ـ‌ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ‌ معتقد است، سفرهای نوروزی امسال ریزش داشته است. هرچند او به ایسنا گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آمارهایی که ارائه می‌کند، معتقد است سفرها رشد داشته، ولی بررسی تورها، صندلی خالی هواپیماها، قطارها و اتوبوس‌ها و شهرهای گردشگرپذیر که به پایین جدول سقوط کرده‌اند، نشان می‌دهد با ریزش مسافر روبرو بوده‌ایم و فقط یک پراکندگی جمعیت داشته‌ایم.

او ادامه داد: در ایران چند مقصد اصلی وجود دارد که همیشه پُر مسافر بوده‌اند، اما حالا برخی از آن‌ها حتی جزو ۱۰ استان پُر مسافر هم نیستند، مثل شیراز و یا اصفهان. رتبه مشهد هم پایین آمده و وضعیت در جزایر قشم و کیش هم تعریف کردنی نیست. حالا بگوییم مردم تصمیم گرفته‌اند امسال کمتر به اصفهان و شیراز بروند یا اصلا جزیره‌های خلیج فارس را نبینند، پس چرا مشهد دچار ریزش شده، شهری که به خاطر امام رضا (ع) هیچ وقت حذف شدنی نیست.

رفیعی افزود: معمولا از وضعیت فروش تورها، بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها درباره کیفیت سفرها می‌توانیم اظهار کنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر پروازها نوروز امسال صندلی خالی داشتند، حتی در برخی مسیرها پروازها کنسل شدند، بیشتر تورهای خارجی به ویژه در مسیرهای دور و غرب اروپا کمتر فروش رفتند و در هفته دوم تعطیلات فروش بلیت قطار از حالت فوق‌العاده خارج شد، وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد یعنی ریزش مسافر داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: هر چند آمار می‌دهند حجم سفرهای جاده‌ای و خانوادگی امسال رشد داشته، اما این مسافر صرفه اقتصادی ندارد، این مسافران همان‌هایی هستند که وقتی دو روز تعطیلی ممتد در تقویم پیش می‌آید با ماشین خود راهی شمال می‌شوند، همه وسایل مورد نیازشان را هم می‌برند که خرج اضافی نداشته باشند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: این نوع مسافر بیشتر از آن‌که فایده داشته باشد، معضل است، چون بیشتر از آن‌که به اقتصاد محل کمک کند زباله تولید می‌کند، فضای سبز را تخریب می‌کند و هرچ و مرج دارد. در روزهای گذشته برخی شهرها به خاطر جمعیت زیاد مسافر حتی با کمبود نان مواجه شدند.

رفیعی، کسبه و بازار را بهتر منبع برای مطلع شدن اثرگذاری اقتصادی مسافران نوروزی دانست و گفت: در تماس‌هایی که با بازار در برخی از شهرهای پر مسافر داشتم، آن‌ها بیشتر از آن‌که از این حجم مسافر رضایت داشته باشند از بی‌نظمی و هرج و مرج ایجاد شده در شهر شاکی بودند.

برچسب ها: مسافران ، آبی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها