بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران:
اين برخوردهاي متفاوت باعث مطرح شدن تناقض‌ها و سوالات و ابهاماتي شده كه در گفت‌وگو با زهرا نژادبهرام تلاش كرده‌ايم تا به آنها پاسخ دهيم.

تدبیر24»اين برخوردهاي متفاوت باعث مطرح شدن تناقض‌ها و سوالات و ابهاماتي شده كه در گفت‌وگو با زهرا نژادبهرام تلاش كرده‌ايم تا به آنها پاسخ دهيم.

خانم دكتر، ديروز جلسه غيرعلني شورا پشت درهاي بسته و درفضايي كاملا ايزوله براي بررسي موضوع استعفاي شهردار تهران برگزارشد. ولي بعد از چند ساعت بحث و گفت‌وگو اعضاي شوراي شهردر مصاحبه‌هايي با رسانه‌ها، مدعي شدند كه در جلسه ديروز اصلا صحبتي از انتخاب «جايگزين» براي نجفي نشده و قرار است يكشنبه هفته بعد دوباره اين مساله در صحن علني بررسي و در مورد آن تصميم‌گيري شود ! به نظر شما اين يك تناقض آشكار نيست؟ آخر چطور مي‌شود كه جلسه غيرعلني با اين همه احتياط و ممانعت از درز كردن مضمون جلسه برگزار شود، ولي در آن از انتخاب جايگزين صحبتي نشده باشد؟

چرا تناقض؟ ما نگفتيم كه در جلسه ديروز در مورد استعفاي شهردار صحبت نكرده‌ايم. بلكه گفتيم دراين جلسه بعد از بحث و تبادل نظر فراوان اعضا به اتفاق به اين نتيجه رسيدند كه نجفي همچنان به كار خود به عنوان شهردارتهران ادامه دهد و استعفايش را نپذيرند.

خب اين مساله درست در مورد استعفاي وي نيزبه همين شكل رخ داد. يعني به مدت ٢٤ ساعت تمام اعضا، استعفاي شهردار تهران را تكذيب كردند. ولي بعد به يكباره ورق برگشت و استعفاي وي تاييد شد! الان هم به نظر مي‌رسد همان سناريو دارد تكرار مي‌شود. اول گفته مي‌شود استعفاي شهردار پذيرفته نمي‌شود، بعدا شايع مي‌شود كه شورا در حال بررسي گزينه‌هايي براي شهرداري تهران است. از سويي اعضا مدعي هستند كه در مورد هيچ گزينه‌اي صحبت نشده است. به نظر شما اينها تناقض نيستند؟ چه تضميني وجود دارد كه مثل موضوع «استعفا»، چند روز بعد دوباره گزينه‌هايي از سوي شورا به عنوان جانشين شهرداري معرفي نشوند؟

در مورد استعفا هم ما چيزي را كتمان نكرديم... ما هم به صورت شفاهي از اين طرف و آن طرف و از طريق فضاي مجازي شنيديم كه نجفي استعفا كرده است اما برگه استعفا را نديده بوديم. اين بود كه فكر كرديم شايعه است.

فكر نمي‌كنيد استدلال‌تان چندان پذيرفتني و قابل قبول نباشد؟! آخر چطور مي‌شود كه شما به عنوان عضو شوراي شهر اين خبر را شنيده باشيد و به راحتي از كنارآن گذشته و حتي زحمت پيگيري را هم به خود نداده باشيد؟

ببينيد قضيه به اين شكل كه شما مي‌گوييد نبوده است. در طول ٦ ماهه گذشته بارها شايعه استعفاي شهردار جديد تهران مطرح شد كه هر بار هم تكذيب شده بود. اين‌بارهم وقتي اين خبر را شنيديم فكر كرديم حتما باز هم شايعه است. بنابراين چندان به آن توجه نكرديم تا اينكه روز بعد درجلسه هيات رييسه شورا، آقاي هاشمي گفتند كه ديروز شهردار استعفايش را به وي داده ولي او استعفا را نگرفته و در حال رايزني با دولت و دوستان نجفي است تا وي را منصرف كند. در واقع تا آن روز ما اصلا برگه‌اي در مورد استعفاي نجفي را نديده بوديم. الان هم در جلسه ديروز نجفي براي نخستين‌بار بعد از استعفايش در جمع اعضاي شورا حاضر شد و دلايلش را مطرح كرد و گفت كه به دليل بيماري و برخي از فشارهاي سياسي و اجتماعي ديگر نمي‌تواند به كارش ادامه دهد. اما اعضا نيز بعد از بحث و تبادل نظر به اين نتيجه رسيدند كه نجفي روز يكشنبه در صحن شورا حاضر شود و دلايلش را بگويد و بعد راي‌گيري شود. گرچه اعضا به اتفاق مخالف استعفاي وي بودند.

چرا؟

چون اولا به نظرما عملكرد آقاي نجفي در اين مدت عملكرد قابل دفاعي بوده است و ثانيا درتهران با ١٠ تا ١٢ ميليون تردد در شبانه روز و به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي ايران، هر نوع تزلزل مديريتي مي‌تواند براي آن هزينه‌هاي سنگيني را به دنبال داشته باشد. به خصوص اينكه شهردار تهران عضو هيات دولت هم هست و در شرايطي كه ما در حال سروسامان دادن به سامانه سياسي كشورمان هستيم براي استحكام آن نيازمند آن هستيم كه در مجموعه شهري نيز شاهد مديريتي مستحكم و قوي باشيم. هر چند كه در اين بين ممكن است فشارهايي هم باشد، ولي به شخصه فكر مي‌كنم اين فشارها قابل مديريت و حل شدن است. بايد به خاطر «ايران» عزيزمان اين فشارها و سختي‌ها را تحمل كرد. حتي در فضاهاي بين‌المللي با وجود فشارهاي فراواني كه روي كشورمان است و «جوانك» سياسي اطراف‌مان، بايد با دقت بيشتري عمل كرد چرا كه مردم منطقه چشم‌شان به ثبات مديريتي جمهوري اسلامي ايران است. در چنين شرايطي هر گونه اختلال مديريتي مي‌تواند براي كشورمان گران تمام شود.

همه اينها درست... ولي وقتي كه نجفي مي‌گويد مريض است، واقعا چرا اينقدر به ادامه كار وي اصرار داريد؟

ما هم در مورد مريضي وي حرفي نداريم. نجفي هم شهروندي است مثل تمامي شهروندان و طبيعي است كه بيمارشود. ما مي‌گوييم يك ماهي مرخصي بگيرد و برود درمان كند و برگردد.

و شهر يك ماه بدون شهردار باشد؟

بالاخره قائم مقام يا ساير مديران وي مي‌توانند در طول اين مدت عهده‌دار اداره شهر باشند.

به قول شما بيماري، قابل درمان است. ولي وقتي كه نجفي اين همه به رفتن اصرار دارد به نظر مي‌رسد كفه فشارهاي سياسي و اجتماعي خيلي بيشتر از بيماري وي باشد .

درست نمي‌دانم. ولي اين را هم انكار نمي‌كنم كه اين فشارها نقش مهمي در استعفاي وي دارد. گرچه همان‌طور كه گفتم معتقدم كه به خاطر شهرتهران و ايران بايد مديران اين مصائب را تحمل كنند و با تدبير و رايزني و تعامل آنها را حل كرد.

همان طور كه شما گفتيد، مي‌شود با تدبير و تعامل اين مشكلات را حل كرد. پس چرا شهردار به همين راحتي خسته مي‌شود و مي‌خواهد استعفا دهد؟ واقعا فكر نمي‌كنيد شهردار تهران بايد بيش از اينها صبر و تحمل و درايت داشته باشد؟

من هم با شما موافقم كه مديران ارشد بايد به دليل منافع ملي و بزرگ‌تر بردبار‌تر و صبورتر باشند ولي به هر حال آقاي نجفي مي‌خواهد استعفا دهد.

خب در چنين شرايطي طبيعي است كه شورا بخواهد فردي را به عنوان شهردار احتمالي زير سر داشته باشد.

نه. ما اصلا به اين فكر نيستيم چون قرار نيست استعفاي نجفي قبول شود. در جلسه ديروز هم هيچ صحبتي در اين زمينه نشد. شايد خود اعضا به صورت فردي با هم در اين مورد صحبت كرده باشند، ولي در جلسه غير علني ديروز اصلا در اين مورد بحثي مطرح نشد.

و اگر وي بازهم به استعفا اصرار داشت چطور؟

ما اميدواريم كه منصرف شود.

و اگر نشد... ؟

ما استعفايش را نمي‌پذيريم و وي بايد به كارش ادامه دهد. اگر باز هم اصرار داشت مي‌تواند در فرصتي ديگر دوباره استعفا دهد تا ما بررسي كنيم. ولي به هر حال مطابق قانون، تصميم‌گيري در اين زمينه با ما است كه ما هم مخالف استعفايش هستيم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها