بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱
استاندار مرکزی از تحقق 94 درصدی درآمدهای استان مرکزی در سال 96 خبر داد.
تدبیر24»سید علی آقازاده در اولین جلسه شورای اداری سال 97 با تاکید بر اینکه ستاد خدمات سفر استان با وجود مشکلات بسیاری که وجود داشت، طبق آمار و شواهد یکی از موفق‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت، عنوان کرد: در اراک به عنوان مرکز استان مرکزی شاهد تحولات خوبی از سوی شهرداری بودیم، همچنین آموزش و پرورش در امر اسکان فرهنگیان و مسافران عملکرد خوبی بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در بحث تنظیم بازار شب عید، تعیین قیمت مناسب و کیفیت مناسب اقلام اقدامات قابل قبولی به انجام رساندند، گفت: در کنار کلیه دستگاه‌های مرتبط با ستاد خدمات سفر مراکز درمانی و پزشکی نیز با استقرار کادر درمانی کشیک مجرب خدمات موثر و مناسبی ارائه کردند.

استاندار مرکزی با اشاره به عملکرد مناسب رسانه‌ها در ارائه توصیه‌ها و تذکرات تصریح کرد: کاهش یک سومی تلفات حوادث رانندگی حاصل هماهنگی عملکردهاست و در این راستا در کنار تلاش‌های مجموعه‌های دولتی بخش‌های غیردولتی و شهروندان نیز عملکرد نسبتا خوبی از خود به جای گذاشتند.

وی با تقدیر از اقدامات موثر انجام شده توسط اداره کل راهداری استان مرکزی افزود: هماهنگی ایجاد شده در استان و عملکرد منسجم دستگاه‌های اجرایی منجر به تحقق این میزان کاهش حوادث و تلفات شده است.

آقازاده در ادامه با تاکید بر اینکه استان در حال حاضر در بهترین شرایط قرار دارد و هماهنگی و انسجام مناسبی در استان حاکم است، تصریح کرد: این انسجام موجود در استان شاید پدیده‌ای کم نظیر در کشور باشد و باید فرصت موجود را غنیمت شمرد. انسجام کنونی باعث شده است که پروژه 10 ساله قطار سریع‌السیر قم-اراک طی سه تا چهار ماه اخیر با اعتبار 4 هزار میلیارد تومان در پیوست بودجه 97 به دولت ابلاغ شود، این پروژه در آخرین روزهای سال 96 نهایی شد.

وی تاکید کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید سال بی‌بدیل برای انقلاب اسلامی حاصل شود و با وجود همه مشکلات و تهدیدات جهانی و منطقه‌ای قطعا با انسجام و وحدت همه گروه‌ها و طیف‌ها می توان بر بزرگترین مشکلات غلبه کرد و این هدف بزرگ در استان مرکزی دنبال خواهد شد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه استان در تولید صنعتی و کشاورزی جزو 5 استان برتر کشور است و اگر شعار سال را محقق نسازیم قطعا فرصت را از دست داده‌ایم، گفت: مسلما با ایجاد برخی تغییرات و سیاستگذاری ها همچون توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی و عملکردی متناسب با نیاز مصرف کننده می توان کیفیت تولیدات را ارتقا بخشید.

وی مهمترین اقدام لازم در کنار حمایت از کالای ایرانی را صرفه‌جویی ملی دانست و افزود: کشور با کمبودهای انرژی و آب مواجه است و این در حالی است که آب و برق با یک سوم قیمت واقعی عرضه می شوند و ایران رایگان‌ترین سوخت را در اختیار تولیدکننده قرار می دهد که در کنار این مصرف باید صرفه جویی در نظر گرفته شود و قدم اول نیز باید از سوی ادارات دولتی برداشته شود.

آقازاده با اشاره به کاهش 60 درصدی میزان بارش‌ها در استان مرکزی گفت: تاکنون 86 میلی‌متر بارش در استان رخ داده است درصورتی که براساس سنوات گذشته باید 250 میلی‌متر بارش دریافت می شد، براین اساس ضرورت دارد با علم به کمبودها صرفه‌جویی در راس کار قرار گیرد چراکه استان مرکزی در حوزه آب جزو 5 استان بحرانی در کشور است. قطعا در تابستان شرایط نرمالی نخواهیم داشت و از امروز باید روند صرفه‌جویی در پیش گرفته شود و علاوه بر صرفه‌جویی کنونی باید وضعیت آبی سال 98 نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی بر ضرورت توجه جدی کشاورزان در نحوه مصرف آب و نظارت و مدیریت جهاد کشاورزی در امر کشت‌های آب‌بر تاکید کرد و خواستار برگزاری جلسات کمیته آب هر دو هفته یکبار توسط فرمانداران شد.

استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت تحقق رشد 5 درصدی در کشور اظهار کرد: قطعا با بنزین هزار تومانی و گازوئیل 300 تومانی نمی‌توان به رشد اقتصادی 5 درصدی رسید، دولت سعی بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی داشت که میسر نشد. دولت در حال حاضر درآمدهای خود را صرف پرداخت هزینه‌های جاری می‌کند، اما طبق پیش‌بینی کارشناسان امر اگر تا 2 سال آینده منابع تولید ثروت کشور مانند شرایط کنونی باشد و حتی فروش نفت با مشکلاتی مواجه شود عملا منابع درآمدی در اختیار دولت نخواهد بود و حتی پولی برای هزینه‌های جاری در اختیار نداریم.

وی گفت: از 29 اسفندماه 96 روزانه چیزی در حدود 116 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است و یکی از دلایل اصلی این حجم مصرف ارزان بودن قیمت بنزین است. باید نرخ این حامل انرژی متعادل سازی شود چراکه امروز بنزین در جهان به قیمت 4 هزار تومان عرضه می‌شود درحالی که این رقم در ایران هزار تومان است علاوه بر این، دولت 200 هزار میلیارد تومان هم یارانه پرداخت می‌کند در حالی که درآمد مناسبی هم ندارد.

آقازاده با اشاره به وضعیت درآمد استان مرکزی عنوان کرد: در سال 96 سهم درآمد استان مرکزی سه هزار و 333 میلیارد تومان بود که تا اسفندماه حدود 75 درصد محقق شد اما با تلاش صورت گرفته در آخرین روزهای سال درآمد استان به میزان سه هزار و 106 میلیارد ریال معادل 94 درصد تحقق یافت و در بحث تخصیص و هزینه‌های جاری و سایر نیز به عملکردی حدود 100 درصدی دست یافتیم و بخشی از دیون سال‌های گذشته همچون مستمری بازنشستگان پرداخت شد.

وی مطالبات دستگاه های خدمات رسان همچون آب، برق، گاز از دستگاه‌های اجرایی را حدود هزار میلیارد تومان دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی در سال 97 مکلفند که هزینه‌های جاری و مصرف آب و برق و گاز را پرداخت کنند و معوقات سنوات قبل را نیز به مرور بپردازنند، همچنین در سال جاری پروژه‌های جدید آغاز نخواهد شد و در صورت اجرا باید استانداری در جریان قرار گیرد و پروژه‌های نیمه‌تمام باید تکمیل شوند.

استاندار مرکزی بر لزوم ملاقات مستقیم مدیران با مردم حداقل هفته ای یکبار تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های نظارتی بر انجام ملاقات‌های مردمی نظارت خواهند داشت، همچنین مدیران هر هفته باید بازدیدهایی از شهرستان‌های استان داشته باشند و فرمانداران نیز گزارش این بازدیدها را مرتبا اعلام کنند. قطعا این گزارش‌ها در ارزیابی عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی موثر خواهد بود.

آقازاده در پایان بر ارتباط مدیران با رسانه‌ها و پذیرش نقد و انتقادات تاکید و گفت: در کنار تعامل مدیران، رسانه‌ها نیز باید نقدهای خود را در فضایی سازنده و خالی از اختلاف‌نظر بیان کنند و امید است در سال 97 شاهد ارتباطات بیشتر مدیران و رسانه‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، در این نشست سمیعی به عنوان مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی، محمود حسنی فرماندار سابق اشتیان به عنوان مدیرکل دفتر اتباع استانداری، جهانمیرزایی به عنوان فرماندار آشتیان، قمری به عنوان فرماندار محلات و فرخی به عنوان معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی معرفی شدند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها