بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
هرکس این اتفاق را رقم زد و باعث به‌وجود آمدن معضل سپنتا نیکنام شد، دوستدار وحدت نبوده و نیست.
 چرا که بحث احتمال محرومیت اقلیت‌های مذهبی از حضور در شوراهای شهر و روستا موضوع مهمی در کشور ماست. طرح دعوا از سوی دیوان عدالت اداری علیه آقای نیکنام از نظر قانونی چون و چرای بسیار دارد. به بیان دیگر، در رخوت نهادهای مربوط، تصمیم به ممانعت از حضور این عضو انتخاب شده توسط مردم در شورای شهر یزد گرفته شد؛ تصمیمی که قابل تامل است. مطابق قانون اساسی اقلیت‌های مذهبی می‌توانند در انتخابات مجلس نام نویسی کنند و نماینده داشته باشند و این تصمیم از منظر حقوقی و قانون اساسی می‌تواند مورد بحث و جدل قرار داشته باشد که چنین هم شده است. چرا که چهارسال پیش هم همین فرد با رای مردم وارد شورای شهر یزد شد و مقایسه آن حضور و این اتفاق سوال برانگیز می‌نماید. در حال حاضر قانون سابق حاکم است و قانون جدیدی نداریم که اقلیت‌های مذهبی از عضویت در شوراهای شهر کنار گذاشته شوند. مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان تصمیم‌گیری در این مورد، بررسی چالشی را که در حال آسیب زدن است، در دستور کار قرار داده و برای آن راه حلی پیدا کند و موجب پایان ماجرا شود. در واقع تصمیم مجمع روشن کننده خواهد بود که آیا اقلیت‌های مذهبی از ورود به شوراها محروم می‌شوند یا روال قبل ادامه خواهد داشت. می‌توان تصور کرد که همین الان هم شش رای علیه آقای سپنتا در مجمع تشخیص وجود دارد، چرا‌که شش عضو مجمع مخالف حضور اقلیت‌ها در شورای شهر هستند اما دیگر اعضا و در نهایت خروجی نهایی مجمع تعیین کننده خواهد بود. با اشاره به قانون شوراها که یک فرد را در صورت 6 ماه غیبت متوالی از عضویت در شورا محروم می‌کند، می‌توان گفت غیبت و عدم شرکت با ممنوعیت یا ممانعتی که ناشی از اراده خود فرد نباشد، متفاوت است و مشمول این قانون نمی‌شود. علت عدم حضور سپنتا در شورای اسلامی شهر یزد خلاف اراده شخصی ایشان بوده است. بنابراین محرومیت شامل حال سپنتا نیکنام نمی‌شود. اعضای شورای شهر یزد گفته‌اند اگر وی در شورا نباشد، در جلسات شرکت نمی‌کنند و الان وظیفه رئیس شورای شهر یزد این است که برای کم کردن چنین حاشیه‌هایی تلاش کند.


نعمت احمدی، حقوقدان
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها