بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۰۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
رییس کمیته ملی ربوکاپ از رونمایی از ربات اطفاء حریق در سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران خبر داد.
تدبیر24»دکتر مرتضی موسی خانی در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران 2018، افزود: در این دوره از رقابت‌ها لیگ ربات‌های کاربردی برگزار می‌شود که در آن ربات‌های کاربردی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی، رونمایی از ربات اطفاء حریق را از برنامه‌های جنبی این لیگ نام برد و یادآور شد: این ربات در مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین طراحی و ساخته شده است.

موسی خانی، ماموریت اصلی این ربات را اطفاء حریق ذکر کرد و ادامه داد: ربات ساخته شده مقاومت بالایی در اطفاء حریق دارد.

رییس کمیته ملی ربوکاپ ایران در این باره توضیح داد: هدف نهایی از طراحی این ربات مقاومت در برابر دمای 1300 درجه سانتیگراد است که در فاز اول ربات ساخته شده مقاومت در برابر دمای هزار درجه سانتی‌گراد است و در گام بعدی ساخت این ربات با مقاومت 1300 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این ربات برای شرایط بحرانی قابل استفاده است، اظهار کرد: بر این اساس در این دوره از رقابت‌ها ماکت ساختمان پلاسکو با ارتفاع 2.5 متر ساخته شده است و تیم‌های شرکت‌کننده باید با ربات‌های خود راهکارهایی برای اطفاء حریق این ساختمان ارائه دهند.

موسی خانی ارائه راهکاری برای امداد و نجات کشتی "سانچی" را از دیگر برنامه‌های این لیگ ذکر کرد و افزود: ماکت این کشتی در اسکیل 2.5 متر ساخته شده است و تیم‌ها باید راهکارهایی برای امداد و نجات این کشتی ارائه دهند.

رقابت ربوکاپ 2018

موسی خانی با اشاره به تاکیدات نوروزی مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از کالای داخلی گفت: تحقق این تاکیدات بستگی به ارتقای کیفیت کالاهای داخلی دارد و این رقابت می‌تواند زمینه‌ساز این امر باشد.

وی تحقق انقلاب چهارم صنعتی را در محوریت علوم سایبری، رباتیک و هوش مصنوعی دانست و ادامه داد: در صورتی که بتوانیم این علوم را در صنعت کشور کاربردی کنیم، می‌توان صنعت قابل رقابت با سایر کشورها ایجاد کرد.

موسی‌خانی با اشاره به اعلام یکی از شرکت‌های خارجی خودروساز در زمینه کاربردی کردن رباتیک در بخش صنعت، اظهار کرد: این شرکت‌ اعلام کرد رقبای اصلی ما دیگر شرکت‌های خودروساز نیستند، بلکه شرکت‌های کامپیوتری هستند؛ از این رو طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی و خودران را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری دوازده دوره از رقابت‌های رباتیک در کشور و اقدامات انجام شده در زمینه توسعه علوم رباتیک، یادآور شد: در این دوره از رقابت‌ها شاهد رشد کیفی تیم‌ها هستیم، به گونه‌ای که سال گذشته 50 درصد تیم‌های دانش‌آموزی حائز امتیاز برای شرکت در این رقابت‌ها بودند، ولی در این دوره 70 درصد تیم‌های دانش‌آموزی ثبت نام کرده در این رقابت پذیرش شدند.

رییس کمیته ملی ربوکاپ ایران با اشاره به جزئیات برگزاری این دوره از رقابت‌های ربوکاپ خاطر نشان کرد: در این دوره از رقابت‌ها تیم‌های شرکت‌کننده در بخش‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و کاربردی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

موسی‌خانی لیگ‌های "دانش‌آموزی فوتبال یک به یک"، "فوتبال دو به دو"، "پیشرفته"، "امداد مقدماتی" و "فضای مشترک" را از بخش‌های لیگ دانش‌آموزی نام برد و ادامه داد: در این بخش لیگ ربات‌های جنگجو" برای ترغیب دانش آموزان به ساخت این نوع ربات‌ها، "قلعه رباتیک" و "خودروهای هوشمند" از دیگر بخش‌های این لیگ است.

به گفته وی، در لیگ شبیه‌سازی دو بعدی و سه بعدی فوتبال، بخشی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

بخش بزرگسالان سیزدهمین دوره رقابت‌های ربوکاپ

رییس کمیته ملی ربوکاپ ایران لیگ‌های "ربات‌های انسان نما"، "ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک"، "ربات‌های فوتبالیست سایز متوسط"، "ربات‌ استاندارد پلت فرم"، "ربات خانگی"، "ربات‌های مین‌یاب"، "امدادگر واقعی"، "ربات صنعتی"، "ربات پرنده" و "نوآوری در ربات‌ها" را از جمله بخش‌های لیگ بخش دانشجویی نام برد.

وی با اشاره به لیگ امداد و نجات بخش دانشجویی، اظهار کرد: در این بخش طراحی و ساخت ربات‌های کوچک و ارزان مورد نظر است تا بتواند در شرایط بحرانی همچون زلزله از مناطق باریک و کوچک عبور کند و در صورت وارد شدن آسیب به آن به دلیل ارزان بودن مشکلی ایجاد نشود.

موسی خانی ماموریت این ربات‌ها را شناسایی مجروحان زیر آوار عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن در این دوره از رقابت‌ها زمین ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک دو برابر شده است که این میزان بر اساس استانداردهای جهانی است.

به گفته وی بسیاری از تیم‌های خارجی ربات‌های خود را در این زمین شرکت دادند تا با تست ربات‌های خود بتوانند در رقابت‌های ربوکاپ کانادا وارد شوند.

وی با تاکید بر اینکه ربات‌های انسان‌نما در 3 سایز بزرگسال، کودک و نوجوان هستند، اضافه کرد: تیم‌های برتر به رقابت‌های ربوکاپ کانادا راه می‌یابند؛ از این رو شرکت‌کنندگان با حضور در این رقابت می‌توانند سهمیه برای شرکت در این رقابت‌ها را کسب کنند. 

برگزاری نمایشگاهی از ربات‌ها

موسی خانی از برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای رباتیکی محققان دانشگاهی و دانش آموزی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه 14 محصول در بخش دانشجویی، 28 محصول در بخش دانش‌آموزی عرضه خواهد شد.

تیم‌های شرکت‌کننده

رییس کمیته ملی ربوکاپ با بیان اینکه در این دوره از رقابت‌های ربوکاپ 779 تیم دانش‌آموزی و دانشجویی پیش ثبت‌نام کردند، افزود: از این تعداد 478 تیم برای حضور در این رقابت انتخاب شدند که 193 تیم در بخش دانش‌آموزی، 93 تیم در بخش کاربردی، 132 تیم در بخش دانشجویی و 60 تیم در بخش شبیه‌سازی هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 38 تیم از کشورهای خارجی هستند، گفت: در این دوره از رقابت‌ها تیم‌هایی از کشورهای ترکیه، آلمان، چین، هلند، آمریکا، فرانسه، انگلیس، پرو، هند، سنگاپور و کره حضور دارند.

سهم پایین صنعت از ربات‌های پیشرفته

رییس کمیته ملی رباتیک با اشاره به کاربردی کردن ربات‌ها در بخش‌های صنعتی یادآور شد: بر اساس آمارها 10 درصد از صنایع کشور از ربات‌های پیشرفته استفاده می‌کنند در حالی که این آمار در دنیا 60 تا 70 درصد است.

وی اضافه کرد: این عدد نشان می‌دهد که صنایع کشور نتوانسته‌اند به سمت ربات‌های پیشرفته حرکت کنند.

برچسب ها: تدبیر24 ، سانچی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها