بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
علي شكوري‌راد

تدبیر24»دليل اصلي استعفاي نجفي چيست؟

آقاي نجفي اخيرا مبتلا به يك بيماري جديد شده‌اند اما اينكه اين موضوع علت اصلي استعفا بوده باشد، قطعا اين‌گونه نيست. بسياري از افراد هستند كه به اين بيماري مبتلا بوده و در مناصب مختلف حضور داشته و كار خود را انجام مي‌دهند بنابراين بيماري منافاتي با كاري كه انجام مي‌دهند ندارد اما موضوع بيماري جديد آقاي نجفي صحت دارد.

تعدادي از اعضاي شورا نيز معتقدند بيماري نجفي براي استعفا بهانه است و فشار بيروني منجر به اين استعفا شده است. به نظر شما دلايل چرايي اين برخورد با نجفي چيست؟

به نظر من پروژه‌اي كه در حال اجرا‌ست، محدود به موضوع شهرداري تهران نيست. موضوع آن است كه جريان اصلاحات در يك فرآيند چندساله كه آغاز آن ٩٢ بود و تا امروز ادامه داشته است قدم به قدم جلو آمده و رقيب اين جريان قدم‌به‌قدم به عقب رانده شده است. مخالفان اصلاحات براي توقف اين روند رو به جلو پروژه خود را از شهرداري تهران آغاز كرده‌اند با اين خيال كه فرآيندي كه در شوراي اول و شهرداري تهران به وجود آمد را تكرار كنند كه البته به نظر من ناموفق خواهند بود.

چرا فكر مي‌كنيد اين جريان در اين پروژه ناموفق خواهد بود؟

زيرا خوشبختانه جريان اصلاحات طي اين مدت تجربيات گرانسنگي به دست آورده‌اند. اين جريان براي به دست آوردن اين تجربيات، هزينه‌هاي زيادي را متحمل شده‌اند و قدر انسجام و وحدت خود را مي‌دانند.

هدف اين جريان از فشار بر نجفي چيست؟

هدف اصلي اين فشار، ايجاد اختلاف در شوراي شهر پنجم است. اين جريان معتقد است اگر نجفي را از ميدان به در كنيم، علاوه بر توقف شفاف‌سازى در مورد فسادها در دوره مديريت قبلى، بر سر انتخاب شهردار جديد تهران در شورا اختلاف به وجود مى‌آيد و اين اختلاف نقطه آغاز فرآيند معكوس توفيقات سال‌هاي اخير جريان اصلاحات خواهد شد. به همين دليل است كه فشار بر نجفي براي استعفا زياد است تا شايد بتوانند با رفتن نجفي آتش اختلاف را در ميان اعضاي شورا شعله‌ور كنند و اين اختلاف از اعضاي شورا به جريان اصلاحات منتقل شود. اين جريان سعي دارد با اختلاف‌افكني اميد خود را براي رسيدن به موقعيت گذشته بازيابي كند. به نظر مي‌رسد اين موضوع، پروژه كلي اين جريان است. علاوه بر اين، نجفي رويكرد فساد‌ستيزي بزرگي در همين مدت كوتاهي كه مسوول شهرداري تهران بود از خود نشان داد. در اين مدت ايشان فرآيند‌هاي فساد‌خيز شهرداري تهران به ويژه در قرارداد‌هاي اين سازمان، تغيير كاربرى و فروش شهر را متوقف كرد و توانست سند تحويل و تحول را ارايه و گزارش شفافي از سوءعملكرد و تخلفات مديريت قبلي شهر تهران به قوه قضاييه ارايه دهد. نكته‌اي كه سبب تعجب بسياري از فعالين سياسي شده، آن است كه با وجود ارايه گزارشات بسيار از وقوع فساد در دوران مديريت قبلي شهر تهران از سوي شهردارجديد به قوه قضاييه، اين قوه نسبت به اين گزارش‌ها واكنشي نشان نداده است. علاوه بر نشان ندادن واكنش، اطلاع‌رساني نيز نشده است. همچنين ظاهرا اقدامي نيز در‌اين‌باره انجام نشده و توضيحات بيشتري از شهرداري خواسته نشده است و به نظر مي‌رسد رسيدگى متوقف است. با توجه به اين موضوعات به نظر مي‌رسد موضوع مبارزه با فساد تنها يك شعار زباني است و اقدام عملي خاصي در اين باره صورت نمي‌گيرد. به ويژه در‌اين‌باره كه گزارشات واضحي درباره تخلفات از طرف شهرداري به قوه قضاييه ارايه شده است. در مقابل اين عدم رسيدگي به گزارشات فساد، شاهد سرعت عمل قوه قضاييه در احضار شهردار تهران به دليل حضور در مراسم رقص ٤دختر‌بچه هستيم. من فكر مي‌كنم اگرچه شهر و شهرداري تهران به دلايلي كه گفتم مهم هستند، اما پروژه‌اي كه در ارتباط با اين موضوع دنبال مي‌شود، فراتر از شهرداري و شوراي شهر تهران است.

به نظر شما اگر شوراي شهر با استعفاي شهردار تهران مخالفت كند، فشار‌هاي بيروني چه ابعادي به خود خواهد گرفت؟

در مجموعه مخالف جريان اصلاحات كه به غلط اصولگرا ناميده شده‌اند، انسجامي وجود ندارد كه بتواند پروژه‌اي را به صورت كامل پيش ببرد. آنها از اين نقطه شروع كردند تا شايد بتوانند روحيه‌اي حداقلي به نيرو‌هاي خود تزريق كنند. من بر اين تصور هستم كه اين جريان اميد واهي به اين پروژه بسته و بعيد است كه به اهداف خود برسند اما به هرحال اين مهم، هوشياري بيش از پيش جريان اصلاحات را طلب مي‌كند. جريان اصلاحات بايد كوچك‌ترين احتمالات را با استفاده از تجربيات خود با هشيارى و جدي‌ترين واكنش خنثي كند.

اگر نجفي بر استعفاي خود پا‌فشاري كرده و شورا مجبور به پذيرش آن شود، فشار‌ها بر شورا و شهرداري پايان خواهد يافت؟

خير. اين اول كار است. اگر آنها از اين فشار نتيجه بگيرند دليلي نمي‌بينند آن را متوقف كنند. خوشبختانه شوراي پنجم و اعضاي آن جوانب مختلف را در نظر مي‌گيرند. من فكر نمي‌كنم جريان رقيب بتواند اين پروژه را ادامه دهد اما جريان اصلاحات هم آنقدر ضعيف نيست كه به راحتي در سناريوى طراحى‌شده توسط مخالفان اصلاحات ايفاى نقش كند. درباره استعفا و تصميمي كه اعضاي شوراي شهر اتخاذ خواهند كرد، مي‌توانيم به شورا اعتماد كنيم. زيرا اعضا منافع كلي اصلاحات را در نظر خواهند گرفت. ما بايد به جاي گمانه‌زني، اين فرصت را در اختيار شورا قرار دهيم تا بتواند با سربلندي از اين آزمون خارج شود.

آقاي نجفي اخيرا مبتلا به يك بيماري جديد شده‌اند اما اينكه اين موضوع علت اصلي استعفا بوده باشد، قطعا اين‌گونه نيست. مي‌خواهند با رفتن نجفي آتش اختلاف را در ميان اعضاي شورا شعله‌ور كنند و اين اختلاف از اعضاي شورا به جريان اصلاحات منتقل شود.

شاهد سرعت عمل قوه قضاييه در احضار شهردار تهران به دليل حضور در مراسم رقص ٤دختر‌بچه هستيم. پروژه‌اي كه در ارتباط با اين موضوع دنبال مي‌شود، فراتر از شهرداري و شوراي شهر تهران است.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها