بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۰۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان ‌ جنوبی با بیان اینکه اوتیسم، اختلالی است که آگاهی مردم جامعه از آن اهمیت دارد، گفت: تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد.
تدبیر24»جمیله رضازاده، امروز(19 فروردین)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مبتلایان به اوتیسم به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی نیاز دارند.

  وی ادامه داد: تمامی افرادی که به نوعی درگیر فعالیت‌های مرتبط با این اختلال هستند تلاش می‌کنند تا شهروندان جامعه را نسبت به این اختلال آگاه‌تر کنند و امکان تبادل اطلاعات در این زمینه را افزایش دهند.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: اختلال طیف اوتیسم از جمله اختلالات پر هزینه است که نیاز به خدمات  تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، کاردرمانی و گفتار درمانی داشته و به همین دلیل مخارج این خانواده‌ها بسیار بالاتر و نیازهای آنان وسیع تر از خانواده‌های دارای کودکان با سایر معلولیت‌ها است.

رضازاده ادامه داد: تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر  بیشتری خواهند داشت.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم در کودکان و بزرگسالان حدود یک درصد است و این به این معنا است که در کشوری مانند ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفر احتمال می‌رود حدود 800 هزار مبتلا به اختلال طیف اتیسم  وجود داشته باشند و این تعداد هر روز در حال رشد است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر برای تشخیص اوتیسم هیچ آزمایش بیولوژیکی وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اتیسم با نشانه‌هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شده‌اند که عبارت از نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارها و علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود است.

رضازاده ادامه داد: اصطلاح طیف به این موضوع اشاره دارد که سمپوزیوم این اختلال بسته به شدت آن‌ها، سطح رشدی و سن تقویمی بسیار متغیر هستند.

وی با بیان اینکه علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز و معمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده احتمال وجود عاملی ژنتیکی که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی – رشدی می‌شود را در بروز این اختلال موثر می‌داند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد:  هرچند عوامل دیگری نظیر اختلالات کروموزومی، عوامل بیو شیمیایی، عوامل جنینی، ناهنجاری‌های مغزی نیز در این اختلال مطرح هستند و نقش و شدت اثر آن‌ها در بروز اختلال در دست بررسی و تحقیق است.

رضازاده ادامه داد: این اختلال باعث می‌شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند.

وی تصریح کرد: کودکان و بزرگسالان دارای اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم کننده و بازی، فعالیت‌های حسی، مسیر رشد و توانمندی‌های شناختی، عملکرد اجرایی و ذهن خوانی دارای مشکل بوده و یا با گروه سنی خود در زمینه عملکردهای ذکر شده متفاوت هستند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: کودکان دارای اختلال، دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند که خود را در عملکردهای مختلفی مانند وضعیت راه رفتن و بوییدن، چشیدن و به دهان بردن و خوابیدن نشان می‌دهد.

رضازاده ادامه داد: این کودکان به محرکات حسی معمول پاسخ‌های غیر طبیعی مانند پاسخ‌های اجتنابی و واکنش‌های بیش از حد و یا کمتر از حد نشان می‌دهند و اختلال و مشکلاتی در زمینه عواطف و مهارت‌های حرکتی به خصوص حرکات ظریف دست‌ها، فعالیت‌های روزمره زندگی و بازی، یادگیری زبان و گفتار طبیعی و مشکلاتی در زمینه تقلید از دیگران در این کودکان دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: لذا می‌توان گفت که این کودکان دارای طیف وسیعی از اختلالات روان شناختی و پزشکی هستند .

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: مجموعه بهزیستی سعی دارد تا امسال تلاش بیشتری در توانمندی و مقتدر سازی افراد دارای اختلال اوتیسم و خانواده‌های آنان به کار بندد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها