بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
شمار زیادی از اقتصاددانان و مدیران شرکت‌ها از اختلاف تجاری فزاینده بین آمریکا و چین انتقاد کرده‌اند و بسیاری از مدیران شرکت‌های آمریکایی نگران صدماتی هستند که از تلافی طرف مقابل برای تعرفه‌های واردات جنجالی ترامپ متحمل خواهند شد.
تدبیر24»هر دو کشور تاکنون تعرفه‌هایی برای واردات به ارزش صدها میلیارد دلار برای کالاهای یکدیگر اعلام کرده‌اند، اما در حالی که بخش بزرگی از کارشناسان بازار با این نکته موافق هستند که جنگ تجاری به طور کلی برای جهان خو نیست، کشورهایی وجود دارند که در واقع از تعرفه‌های چین روی کالاهای آمریکایی سود خواهند برد، زیرا فضای لازم برای شرکای تجاری دیگر به منظور توسعه صادرات‌شان به این کشور را فراهم می‌کند.

براساس گزارش شبکه‌ سی ان بی سی، جیم بارینو، یکی از مدیران شرکت مدیریت دارایی "شرودرز" می‌گوید اقتصادهایی هستند که قطعا از تعرفه‌های تجاری سود می‌برند. اگر این اختلاف به یک جنگ تجاری طولانی بدل شود، چین ممکن است سرمایه گذاری مستقیم در تولیدکنندگان کشاورزی، فلزات و انرژی در اقتصادهای نوظهور را افزایش دهد تا منابع تامین کالا را متنوع کرده و وابستگی خود به کالاهای آمریکایی را کمتر کند. این کشورها عبارتند از:

- برزیل

سویا محصول صادراتی مهم آمریکاست که اکنون با تعرفه ۲۵ درصدی روبه‌روست. چین بزرگ‌ترین واردکننده این محصول در جهان است و آمریکا دومین صادرکننده بزرگ آن است. این مساله روی زراعت‌کنندگان آمریکایی و تولیدکنندگان خوک چینی که برای خوراک دام خود به این محصول متکی هستند، تاثیر شدیدی خواهد گذاشت.

ژو گوآن گیائو، معاون وزیر دارایی چین در گفت‌وگو با سی ان بی سی از بازارهای آمریکای جنوبی به عنوان منبع احتمالی برای واردات حجم بالاتری سویا نام برد. به گفته بارینو، برزیل ممکن است سودبرنده اصلی باشد. اگرچه ۷۵ درصد از سویای برزیل به چین صادر می‌شود با این‌همه اگر سویای آمریکا با تعرفه واردات بالای چین مواجه شود، برزیلی‌ها می‌توانند از قیمت ترجیحی برخوردار شوند.

برزیل در حال حاضر بزرگترین صادرکننده سویا به چین است، اما به تنهایی قادر نخواهد بود جای تامین آمریکا را به طور کامل پر کند. در سال ۲۰۱۷ آمریکا ۳۲.۹ میلیون تن سویا به چین صادر کرد و پس از برزیل قرار گرفت که۵۰.۹۳ میلیون تن سویا به چین فروخته بود.

- آرژانتین

به گفته بارینو، آرژانتین که سومین صادرکننده بزرگ سویا در جهان است نیز در واقعیت مشابهی قرار دارد. کنجاله سویا ۱۷.۵ درصد از مجموع صادرات آرژانتین است، اما تحلیلگران کالا انتظار دارند قیمت محصول این کشور ۲۵ درصد کاهش پیدا کند زیرا در خشکسالی طولانی به سر می‌برند.

- پاراگوئه و اوروگوئه

بازار بزرگ چین احتمالا به دنبال جایگزین‌های بیشتر از جمله صادرکنندگان کوچک‌تر سویا مانند پاراگوئه و اوروگوئه خواهد بود. به گفته استفان وزل، مدیر تحقیقات بازارهای کالاهای زراعی در رابوبانک، کشاورزان آمریکای جنوبی شاهد افزایش قیمت محصولات‌شان خواهد بود. این کشاورزان قیمت بالاتری برای محصول‌شان باید دریافت کنند و همه در زنجیره تامین، از این قیمت سهمی خواهند برد.

- استرالیا

پنبه یکی از ۱۰۶ محصول آمریکایی است که مشمول تعرفه ۲۵ درصدی چین برای واردات می‌شود. چین واردکننده بزرگ پنبه آمریکا نیست، اما شرکت‌هایی که به دنبال یک بازار دیگر برای پنبه به منظور دورزدن تعرفه‌های وارداتی احتمالی هستند، احتمالا به استرالیا روی می‌برند. طبق آمار OEC، صادرات پنبه خام استرالیا به ۱.۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد و یک سوم آن به چین صادر می‌شود. کاهش واردات چین از آمریکا ممکن است قیمت‌ها و سود تولیدکنندگان پنبه استرالیایی را افزایش دهد.

- انگلیس (و اسکاتلند)

بسته تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری چین برای کالاهای آمریکایی شامل ویسکی است. آمریکا بیش از ۳۵۴ میلیون لیتر در سال ویسکس به سراسر جهان صادر می‌کند و دومین فراهم کننده بزرگ ویسکی برای چین پس از اسکاتلند است. این کشور ۹۲۶ هزار و ۳۸۴ لیتر ویسکی در سال ۲۰۱۶ به چین فروخت و پس از انگلیس قرار گرفت که در همان زمان ۱۱ میلیون لیتر به چین صادر کرده بود. بنابراین بازار چین برای فروشندگان ویسکی آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار نیست و در فهرست بزرگ‌ترین واردکنندگان آنها در رتبه ۳۲ قرار می‌گیرند. با این‌همه احتمال دارد تقاضا برای واردات اسکاتلند افزایش پیدا کند.

 - فرانسه

یک قربانیدیگر جنگ تعرفه‌ها، شراب آمریکایی است که در صورت عملی شدن تهدید چین با ۲۵ درصد تعرفه واردات روبه‌رو می‌شود. طبق آمار روبوبانک اینترنشنال، چین نهمین خریدار بزرگ شراب آمریکاست و حدود ۷۶ میلیون دلار از ۱.۵۷ میلیارد دلار صادرات جهانی آمریکا در سال ۲۰۱۶ را وارد کرد. به این ترتیب یک خریدار چینی به جای شراب کالیفرنیا که گرانتر می‌شود، شراب فرانسوی یا استرالیایی را خریداری خواهد کرد. فرانسه و استرالیا در حال حاضر دو صادرکننده بزرگ شراب به چین هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها