بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
در سال جاری علاوه بر مشاهده ماه گرفتگی کامل دنباله‌دار ویرتانن 46P در آسمان آذرماه، ماه با چشم غیر مسلح قابل مشاده خواهد بود.

تدبیر24»مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رویدادهای نجومی قابل مشاهده در سال 1397 گفت: اولین رخداد نجومی سال جاری همنشینی سیاره ناهید (زهره) با هلال ذیقعده 1439 قمری است که این رویداد در غروب روز یکشنبه، 24 تیر ماه رخ می‌دهد.

وی جدایی زاویه‌ای این دو جرم آسمان را حدود یک و نیم درجه دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن منجمان آماتور کشور در شبانگاه جمعه 5 مرداد ماه یک ماه گرفتگی کامل را می‌توانند مشاهده کنند.

عتیقی یادآور شد: در همین شب، ماه در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد؛ از این رو به نوعی با "ابرماه گرفته" مواجه خواهیم شد.

مدیر انجمن آماتوری ایران مقابله میان زمین و سیاره بهرام را از دیگر رخدادهای نجومی سال جاری نام برد و یادآور شد: در شبانگاه روز جمعه 5 مرداد 1397 سیاره سرخ بهرام (مریخ) که در شهریور سال 1382 به کمترین فاصله به زمین رسیده بود، پس از 11 سال مجددا به وضعیت مقابله مطلوب (مقابله) خواهد ‌رسید.

وی با تاکید بر اینکه این واقعه با ماه گرفتگی همزمان است، خاطر نشان کرد: با توجه به خسوف یا ماه گرفتگی کامل و حذف نور ماه برای ساعاتی از آسمان، فرصت بسیار خوبی برای رصد سیاره بهرام برای علاقه‌مندان در این شب فراهم خواهد شد.

عتیقی از بارش شهابی پرساووشی در روز یکشنبه، 21 مرداد ماه خبر داد و گفت: در روز 21 مرداد شرایط بسیار خوبی برای مشاهده این رویداد نجومی ایجاد خواهد شد؛ چراکه با نبود نور ماه در آسمان این شب، وضعیت مناسبی برای مشاهده آذرگوی‌های بارش برساوشی فراهم می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: در روز چهارشنبه 21 آذرماه دنباله‌دار "ویرتانن" (Wirtanen) 46P به زمین نزدیک خواهد شد.

به گفته وی این دنباله‌دار به اندازه‌ای به زمین نزدیک خواهد شد که با چشم غیر مسلح در آسمان پاییز 97 قابل مشاهده است.

عتیقی اضافه کرد: در صورتی که این شریط فراهم شود، این جرم درخشان‌ترین دنباله‌داری است که در 5 سال اخیر در نیمکره شمالی مشاهده خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با اشاره به بزرگداشت دو محقق ایرانی در تقویم سال جاری گفت: روز 13 شهریور ماه سالروز "بزرگداشت ابوریحان بیرونی" است که از سوی انجمن ملی ایران به عنوان "روز ملی ستاره شناسی" به جامعه علمی پیشنهاد شده است.

وی روز 5 اسفند ماه را سالروز بزرگداشت حکیم طوسی، بنیانگذار رصدخانه تاریخی مراغه دانست و یادآور شد: این محققان در توسعه دانش اخترشناسی و علوم دیگر تلاش‌ کردند و اثرات زیادی در توسعه علم در ایران و جهان داشتند.

به گزارش ایسنا، دنباله‌دار ویرتانن تا 11.5 میلیون کیلومتر به زمین، نزدیک و در آستانه کریسمس 2018 در آسمان ظاهر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها