بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
با اجرایی شدن سیاست تک نرخی شدن ارز در اقتصاد ایران بانک مرکزی نرخ جدید ۳۹ ارز را که تا پیش از این به صورت دولتی و آزاد عرضه می‌شد، اعلام کرد.
تدبیر24»شب گذشته در نتیجه برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس جمهوری، چند نرخی بودن ارز منتفی و تمامی ارزها تک نرخی شدند. این در حالی است که تا پیش از این بازار ایران شامل دو نرخ رسمی و غیررسمی ارز بود به طوری که نرخ‌های دولتی در مرکز مبادلات ارزی هر روزه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شد و در اختیار گروه‌های مشمول قرار می‌گرفت. در سوی دیگر بازار آزاد ارز قرار داشت که صرافی‌ها عمده توزیع‌کنندگان ارز به مردم بودند و قیمت براساس عوامل همچون قیمت پایه ارز توزیعی از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها و همچنین عرضه و تقاضا تعیین می‌شد.

اما با تک نرخی شدن ارز به طور کلی فقط یک نرخ وجود خواهد داشت و تمامی ارزها با نرخی اعلامی از سوی بانک مرکزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. براین اساس دیگر ارز مبادله‌ای وجود ندارد و نرخ برای همه یکسان است.

در این تصمیم‌گیری قیمت دلار که در نوسان اخیر بازار تا بیش از ۶۰۰۰ تومان رسیده بود به ۴۲۰۰ تومان تقلیل یافته و از این پس بازار با این نرخ به جریان خود ادامه می‌دهد و البته این به معنی ماندگاری دلار در ۴۲۰۰ تومان نیست و ممکن است کمتر و یا بیشتر شود.

مرکز مبادلات ارزی در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ و در جریان التهابات ارزی راه‌اندازی شد و قیمت پایه‌ای که برای دلار قرار گرفت حدود ۲۴۰۰ تومان بود. دلار تا روز گذشته (دوشنبه) حدود ۳۷۸۳ تومان در مرکز مبادلات ارزی معامله می‌شد که از این پس با یک نرخ ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شود که حدود ۴۲۰ تومان رشد دارد. این نرخ البته در مقایسه با قیمت روز بازار که به ۶۱۵۰ تومان می‌رسید، نزدیک به ۱۹۵۰ تومان کاهش یافته است.

در سایر نرخ‌هایی که برای ۳۹ ارزی که در مرکز مبادلات ارزی توزیع می‌شد نیز نرخ‌های جدید اعلام شده که از جمله آن‌ها می‌توان به یورو اشاره کرد. یورو در آخرین نرخ‌گذاری مرکز مبادلات ارزی ۴۶۴۱ تومان اعلام شده بود که اکنون به ۵۱۷۰ تومان رسیده که حدود ۵۲۰ تومان رشد دارد. این ارز در بازار آزاد حدود ۷۰۰۰ تومان قیمت خورده بود.

لیست قیمتی ۳۹ ارز تک نرخی

نوع ارز نرخ مبادله‌ای(۲۰ فروردین) نرخ جدید(۲۱ فروردین)
دلار آمریکا ۳۷۸۳۰ ۴۲۰۰۰
پوند ۵۳۳۱۱ ۵۹۳۳۰
یورو ۴۶۴۱۴ ۵۱۷۰۹
فرانک سوئیس ۳۹۳۹۸ ۴۳۸۸۰
کرون سوئد ۴۵۰۷ ۵۰۲۶
کرون نروژ ۴۸۲۹ ۵۳۹۹
کرون دانمارک ۶۲۳۳ ۶۹۴۴
روپیه هند ۵۸۴ ۶۴۸
درهم امارات ۱۰۳۰۱ ۱۱۴۳۷
دینار کویت ۱۲۵۷۱۶ ۱۳۹۵۸۱
یکصد روپیه پاکستان ۳۲۶۷۲ ۳۶۲۹۲
یکصد ین ژاپن ۳۵۳۵۱ ۳۹۲۱۰
دلار هنگ کنگ ۴۸۲۰ ۵۳۵۲
ریال عمان ۹۸۳۸۵ ۱۰۹۲۳۴
دلار کانادا ۲۹۶۱۶ ۳۳۱۰۲
راند آفریقای جنوبی ۳۱۵۱ ۳۴۸۴
لیر ترکیه ۹۳۴۷ ۱۰۳۱۸
روبل روسیه ۶۵۱ ۶۹۳
ریال قطر ۱۰۳۹۳ ۱۱۵۳۹
یکصد دینار عراق ۳۱۹۳ ۳۵۴۵
لیر سوریه ۷۴ ۸۲
دلار استرالیا ۲۹۰۹۵ ۳۲۴۷۲
ریال سعودی ۱۰۰۸۸ ۱۱۲۰۱
دینار بحرین ۱۰۰۶۱۰ ۱۱۱۷۰۲
دلار سنگاپور ۲۸۸۰۳ ۳۲۰۴۰
۱۰ روپیه سریلانکا ۲۴۳۳ ۲۷۰۱
یکصد روپیه نپال ۳۶۲۹۲ ۴۰۲۸۷
یکصد درام ارمنستان ۷۸۷۴ ۸۷۳۵
دینار لیبی ۲۸۳۹۶ ۳۱۵۴۳
یوآن چین ۶۰۰۴ ۶۶۷۱
یکصد بات تایلند ۱۲۰۹۹۶ ۱۳۴۴۸۲
رینگیت مالزی ۹۷۹۱ ۱۰۸۶۵
یکهزار رون کره جنوبی ۳۵۴۹۰ ۳۹۴۳۵
یکصد تنگه قزاقستان ۱۱۷۹۹ ۱۲۹۷۵
افغانی افغانستان ۵۴۶ ۶۰۳
روبل جدید بلاروس ۱۹۳۰۴ ۲۱۴۳۳
منات آذربایجان ۲۲۲۵۳ ۲۴۷۰۷
سومونی تاجیکستان ۴۲۸۶ ۴۷۵۸
بولیوار جدید ونزوئلا ۳۷۸۸ ۴۲۰۶
برچسب ها: تدبیر24 ، ارز تک نرخی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها