بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
شهرداری تهران به تنهایی وزارتخانه‌ای بزرگ و پر مشغله با پیچ و خم‌های بسیار پیچیده در ساحت‌های گوناگون حیات ملی ایران محسوب می‌شود.
تدبیر24»شهرداری تهران به واقع می‌تواند یکی از پایگاه‌های مهم ارتباط با توده‌های مردم از طریق خدمت‌رسانی و نمایش خدمات برجسته مدیران کارآمد در جهت ارائه مسیرهای پر بهره در توسعه شهری و به پیروی از آن در توسعه ملی باشد که به مثابه یک الگو در سراسر کشور بدان نگریسته می‌شود. در عین حال از نظر بافت درونی سامانه وسازمانی خدماتی است که در آن نیروهای انسانی ویژه با تنوع گوناگون از منظر علمی تخصصی و جایگاه و رتبه اجتماعی و فرهنگی مشغول به کار است. از این جهت شهردارتهران باید از ویژگی‌های بسیار برجسته‌ای برخوردار باشد که بتواند با لایه‌های گوناگون متعدد متنوع و پیچیده موجود در شهرداری تهران به عنوان ساختاری بسیار مهم و تاثیرگذار ارتباط برقرارکند و از سوی دیگر بتواند رفتار پیچیده موجود در آن را ادراک و زمینه‌های ارتباط آن را با جامعه ملی در دو بخش حکومتی و توده‌های مردم فراهم کند. از این رو شهردارآینده تهران باید انسانی چندوجهی بوده و از چند ویژگی متفاوت برخوردار باشد تا بتواند در این ساختارو بافتار بسیار پیچیده به‌خوبی عمل کند. نجفی به عنوان انسانی فرهیخته، برنامه‌ریز و مصمم به ایجاد فضای مطلوب و عاری از فساد در درون ساختار شهرداری به میدان آمد، اما ویژگی‌های شخصیتی او بیش از اینکه به شهرداری و در واقع بافتی به نام شهرداری تهران و ساختاری به نام شهرداری نزدیک باشد، به مجامع علمی و برنامه‌ریز در جهت حرکت سازمان‌ها نهادها و ارگان‌های گوناگون نزدیک بود. او تلاش خود را به انجام رساند، اما همان‌گونه که قبلا نیز پیش‌بینی می‌شد نمی‌توانست در برابر هجمه‌های موجود آشکار و پنهان درون سیستمی و فراسیستمی شهرداری تهران مقاومت جدی از خود نشان دهد. شهردار بعدی تهران باید شخصیتی باشد که از ویژگی‌های متفاوت مورد نیاز برای فعالیت در جایگاه شهردار شهرداری تهران با مختصاتی که بیان شد عمل کند. شهرداری تهران در واقع نمایانگر ایجاد فضایی مناسب برای خدمت‌رسانی به مردم تهران در آستانه تغییر و تحولات سیاسی در سال 1398 با مرکزیت انتخابات مجلس محسوب می‌شود. از این رو رقبای شورای شهر کنونی تهران برآن هستند که با ایجاد فضایی برنامه‌ریزی شده به هدف کشتن زمان خدمت‌رسانی در راستای جلب و جذب توده‌های مردم در تهران، شهرداری تهران را در وضعیتی متزلزل و روی شن‌های روانی از مدیریت قرار دهند.
اینجاست که شورای شهر تهران باید مراقب بوده و در عین حال اصلاح‌طلبان زمینه‌های حمایت از تصمیمات آن را مدنظر قرار دهند و در عین حال شورای شهر برآن باشد که هرچه سریع‌تر زمینه‌های انتخاب شهردار جدید و کاهش حواشی حاصل از این تغییر و تحولات را برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم فراهم کند. آنچه که مسجل است شهردار تهران و مجموعه شورای شهر و کسانی که با این نیت یعنی خدمت به مردم وارد شدند باید بدانند مهم‌تر از هرچیزی مدیریت بهینه زمان با برنامه‌هایی معطوف به کمترین هزینه برای مدیریت خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی است. یکی از مختصات ویژه شهردار تهران باید قدرت اجرایی بالای وی در جهت مدیریت چالش‌های درون سازمانی باشد. شهرداری تهران سامانه‌ای بدهکار محسوب می‌شود و این سامانه بدهکار در عین حال داشتن شهرداری با قدرت اجرایی بالا به یک شهردار سرمایه‌آور برای شهر تهران نیاز دارد.



مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه سیاسی و اجتماعی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها