بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
مطالعه جدید محققان "موسسه ملی سلامت" آمریکا نشان داده است که یک رابطه جدی بین محرومیت از خواب و افزایش "آمیلوئید-بتا" (amyloid-beta) وجود دارد و این پپتیدها با بیماری آلزایمر در مغز انسان مرتبط است.
تدبیر24»این اولین مطالعه است که به وضوح افزایش آمیلوئید بتا در مناطق خاص مغز انسان پس از یک خواب شبانه پریشان را اندازه گیری میکند.

این تحقیق بر روی 20 فرد سالم انجام شد و میزان پایه آمیلوید-بتا مغز آنها را با استفاده از "برش‌نگاری با گسیل پوزیترون" (PET) اندازه گیری کردند.

نتایج نشان داد که تنها بعد از یک شب محرومیت از خواب، به طور قابل توجهی سطح آمیلوئید بتا به خصوص در دو ناحیه مغز یعنی هیپوکامپ راست و تالاموس که معمولا در شروع بیماری آلزایمر نقش دارند، افزایش یافته است.

این مطالعه که توسط محققان موسسه ملی سلامت آمریکا انجام گرفته است، ادامه تحقیقاتی است که در اوایل سال 2018 توسط دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن منتشر شده بود. تحقیقات اولیه نشان داد که ارتباط مستقیمی بین اختلال خواب و افزایش آمیلوئید-بتا در افراد سالم و میانسال وجود دارد.

 محققان این مطالعه جدید معتقدند که خواب باعث می‌شود مغز آمیلوئید بتا را خنثی کند.

"لئون لک" (Leon Lack) استاد دانشگاه "فلیندرز" و یکی از محققان این مطالعه گفت: در حالی که این مطالعه در مورد اثرات محرومیت حاد در مغز را نشان می‌دهد، در مورد پیامدهای طولانی مدت، مسائل عمده‌ای وجود دارد.

لک از مثال یک شیر دریایی استرالیایی استفاده کرد تا توضیح دهد که چگونه یک حیوان به طور بالقوه با الگوهای خواب تغییر یافته، سازگار است. "اگرچه چندین مطالعه انجام شده است، متاسفانه هیچ کدام قادر به تایید اینکه محرومیت از خواب باعث ایجاد زوال عقل‌ می‌شود نیستند.

یکی دیگر از فرضیه‌های جذاب که توسط محققان در این تحقیق جدید مطرح شده، ارتباط بین افزایش میزان آمیلوئید بتا مغز و خلق و خوی بد پس از محرومیت از خواب را نشان می‌دهد .

به گفته محققان هیپوکامپ و تالاموس نقش مهمی در اختلالات خلقی نامنظم ایفا می‌کنند و افزایش آمیلوئید بتا پس از محرومیت از خواب می‌تواند این اختلالات خلقی را حادتر سازد.

این تحقیق در مجله PNAS""منتشر شد.

برچسب ها: تدبیر24 ، اختلال
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها