بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
شهربانو امانی

تدبیر24» شهردار تهران، شهرداری را ترک کرد. همزمان با رفتن وی از شهرداری براساس قول محمدعلی نجفی و اعضای شورای شهر قراردادهای بالای 100میلیون تومان در دسترس همگان قرار گرفت. تا رسیدن به اجرای کامل وعده‌هایی که اصلاح‌طلبان به وسیله آن توانستند اعتماد مردم را جلب کنند، مسیر آغاز شده باید ادامه داشته باشد. ادامه این مسیر بر اساس اجماع اعضای شورای شهر است. بعد از انتخاب سرپرست شهرداری تهران، اصلاح‌طلبان شورای شهر رایزنی‌های مختلف را آغاز کرده‌اند و امید می‌رود در روزهای آینده گزینه‌های نهایی شهرداری تهران، معرفی شده و شهرداری در اندازه شعارهای اصلاح‌طلبانه انتخاب شود. برای بررسی دستاوردهای نجفی در شهرداری تهران «آرمان» با شهربانو امانی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

نجفی به هر علت، چه سیاسی و چه بیماری، استعفا داد. ارزیابی شما از عملکرد وی چیست؟

دکتر نجفی در7 ماه گذشته با پشتیبانی شورای شهر تهران براساس وعده‌هایی که به مردم تهران داده شده بود، دو هدف بزرگ را مورد پیگیری قرار داد. اول بحث مبارزه با فساد نهادینه شده و پیشگیری از آن در مجموعه اداری شهر تهران بود. واقعیت آن است که نجفی، در این مسیر به‌خوبی عمل کرد تا جایی که به اعتراف برخی از مخالفان، نجفی در طول مدت زمان اداره شهر تهران توانسته بود به خوبی در مقابل فساد ایستادگی کند. هدف بعدی آقای نجفی برنامه محوری بود تا بتواند با شعار امید، شکوفایی و مشارکت شهروندان تهرانی در امور، تهران را برای زندگی شاد و امیدوارکننده آماده کند. تا خاطرات زیبایی از دوران مدیریت وی برجا بماند. نجفی البته در این مسیر نیز تا حدودی موفق بود.

در این مسیر به آقای نجفی نقدهایی وجود داشت؛ آیا این نقدها را صحیح می‌دانستید؟

البته که به ایشان نقدهایی وارد بود و شورا و افکار عمومی و خصوصا رسانه‌های اصلاح‌طلب انتقاداتی را به آقای نجفی داشتند اما بعدها بر اساس گزارشات ایشان به شورا، مشخص شد که مسیر آقای نجفی در کنار همراهانش، مسیر درستی است. واقعیت آن است که هیچ‌گاه در طول چهار دهه گذشته حلاوت و شیرینی مدیریت ضد فساد به مردم چشانده نشده بود، اما آقای نجفی با دو بخشنامه ابتدایی ضد فساد خود (بخشنامه ‌هولوگرام و تراکم‌فروشی) مثبت عمل کرد. اقدامی که از نظر اصلاح‌طلبان آتش به جان شهر تهران انداخته بود، با این دو بخشنامه از میان برداشته شد و خوشبختانه بدنه کارشناسی و نیروهای خدوم مردمی نیز از این مورد استقبال کردند و تراکم‌فروشی غیر قانونی لغو شد.

چرا برخی اعتقاد داشتند که نجفی نمی‌تواند بیش از یک یا دو ماه شهردار تهران باشد؟

تیم 14 ساله مدیریت جهادی که از زمان احمدی‌نژاد ریل گذاری شده بود و خروجی آن را در مشکلاتی فراوان شهرداری و شهر تهران می‌بینیم، به وسیله مدیریت آقای نجفی بر اساس برنامه مدون تغییر جهت داد. در حالی که تیم قبلی اعتقاد داشتند که نجفی نمی‌تواند حتی 40 روز دوام بیاورد چون بیش از52 هزار میلیارد تومان بدهی برجای گذاشته بودند. آنها به خوبی می‌دانستند با میراثی که به جا گذاشته‌اند حتی نمی‌توان حقوق ماهانه کارکنان شهرداری را پرداخت که حدود500 میلیارد تومان است. از این رو بود که پیش‌بینی شکست نجفی را می‌کردند در حالی که نجفی به آرامی از چالش‌ها مختلف گذشت و در ماه‌های آخر نه تنها مشکلی برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری به وجود نیامد، بلکه بیش از 6000 میلیارد هم بدهی پیمانکاران توسط نجفی پرداخت شد. شهری که با فروش محیط‌های عمومی آن اداره می‌شد و سرمایه‌های بین نسلی آن به یغما رفته بود، در همین مدت کوتاه بر محور اصلی و بر اساس اصول اداره شد.

یکی از اقدامات ماندگار آقای نجفی را بیان کنید.

در شهرداری تهران به بهانه‌های مختلف نوعی برهم ریختگی به وجود می‌آمد و برخی شبکه‌ای ایجاد کرده‌ بودند که به هیچ وجه در چارچوب شهرداری تهران نبود اما آقای نجفی این شبکه بسیار عظیم را با مانع روبه‌رو کرد. برای نمونه من یک ‌بار اعلام کردم شهروندی فاکتور 2 میلیاردی برای پخت آش به شهرداری تهران آورده و پول هم دریافت کرده. البته بعدها فهمیدم این فاکتورها به 4 میلیارد تومان هم رسیده بود. هزینه‌تراشی‌های این چنینی به صورت بسیار زیاد در شهرداری تهران وجود داشت که با پیگیری اعضای شورای شهر و دکتر نجفی تا حدود زیادی از بین رفت. واقعیت آن است که آقای نجفی تحولات زیادی در شهرداری به وجود آورد. وی تمام این دستاوردها را در مدت حدود 7 ماه به این علت به دست آورد که به هیچ وجه سودایی جز خدمت نداشت. او در اندیشه رسیدن به پاستور نبود.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها