بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
با توجه به گذشت دو سال از تشکیل کارگروه توسعه سواحل مُکران بررسی ابعاد محیط زیستی این طرح اقتصادی گسترده موضوع مهمی است. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز فاز دوم مطالعات طرح توسعه مکران خبر داد و نسبت به شروع زودهنگام پروژه‌های اقتصادی در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

تدبیر24»پروین فرشچی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اعضای فعال کارگروه توسعه مکران است و در همه جلسات و تصمیم‌گیری‌های مربوط به این طرح شرکت می‌کند، در مورد پیشرفت امور محیط زیستی طرح توسعه مکران اظهار کرد: در سال ۹۶ پهنه‌بندی فضایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای مکران انجام شد که توان اکولوژیک منطقه را مطالعه و مناطق حساس و اکوسیستم‌های شکننده در آب و خشکی و محل استقرار صنایع را مشخص کرد به عبارت ساده‌تر پهنه‌بندی فضایی انجام شده شامل نوعی زون‌بندی (منطقه‌بندی) است که کاربری‌های متفاوت هر نقطه را اعم از گردشگری، صنعت و ... معین می‌کند.

وی افزود: در کنار پهنه‌بندی فضایی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده، مطالعات دیگری هم از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان منطقه آزاد انجام شده است بنابراین معاونت محیط زیست دریایی بر این موضوع تاکید دارد که مطالعات انجام شده بین بخش‌های مختلف تجمیع و در نهایت تکمیل شود تا جانمایی شهرک‌های صنعتی و جزییات طرح‌ها مشخص شود.

فاز دوم مطالعات برای تعیین نوع صنایع در مکران

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در همین زمینه کارگروه توسعه مکران فاز دوم مطالعات را تصویب کرده است، گفت: قرار شده از طریق پروژه مطالعاتی جدید، مشخص شود که با توجه به شرایط زیست محیطی و شرایط اقلیمی و توسعه‌ای چه نوع صنایعی برای این منطقه انتخاب شود؛ منطقه‌ای که خشک است و تغییرات اقلیم در آن بسیار اثرگذار و شوره‌زارها در حال افزایش است و گرد و غبار دارد. باید بدانیم چه نوع صنایعی از لحاظ ملی، زیست محیطی و اجتماعی برای این منطقه مناسب و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

فرشچی با تاکید بر اینکه فاز دوم مطالعات، نوع صنعت و میزان تولید مجاز صنعت را با توجه به توان اکولوژیک منطقه مشخص می‌کند، اظهارکرد: منتظر دریافت اعتبارات فاز دوم هستیم و اگر اعتبارات مورد نیاز - که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است - در اردیبهشت ماه تخصیص یابد انجام مطالعات فاز دوم با جزییات کامل شش تا ۹ ماه طول می‌کشد.

قبل از پایان مطالعات محیط زیستی توسعه مکران را شروع نکنند

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم مطالعات مکران، ۱۹ پروژه متفاوت در کنار هم مطالعه می‌شوند نسبت به شتاب‌زدگی در اجرای امور توسعه‌ای مکران ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانم قبل از پایان مطالعات فاز دوم، توسعه مکران را شروع کنند البته فاز دوم باید در سال ۹۶ انجام می‌شد ولی به دلیل تعلل در تخصیص اعتبارات، این مطالعات به سال ۹۷ موکول شد .

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش‌بینی استقرار ۲۱ صنعت در منطقه مکران در مورد شتاب‌زدگی در شروع ساخت و سازها در این منطقه هشدار داد و گفت: بدیهی است که رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در مکران واجب است و به لحاظ امنیتی توسعه این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد اما شتاب‌زدگی برخی در انجام توسعه ما را نگران می‌کند. این همه سال استان سیستان و بلوچستان نادیده گرفته شده و حالا که قرار است به توسعه آن توجه شود؛ بهتر است تا قبل از پایان مطالعات هیچ طرحی انجام نشود.

به گزارش ایسنا، مُکران در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از راس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منطقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها