بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
غلامرضا ظریفیان

تدبیر24» در هفته گذشته دیداری میان چهره‌های اصیل جریان‌های سیاسی كشور انجام شد كه هنوز جزئیات این دیدار منتشر نشده‌ است. اما آنچه كه اهمیت این دیدار را دوچندان می‌كند حضور چهره‌هایی همچون رئیس دولت اصلاحات، ناطق نوری به‌عنوان دو چهره اصیل جریان‌های اصلاحات و اصولگرا و دو رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 است. به عقیده بسیاری از كارشناسان این دیدار كه در آستانه سالروز مبعث پیامبر اعظم (ص) صورت گرفت، می‌تواند آغازی باشد بر بازگشت چهره‌های اصیل اصلاحات و اصولگرا به عرصه سیاسی كشور با هدف رفع مشكلات و ایجاد فضای گفت‌وگو. پیرامون این موضوع «آرمان» با غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی به گفت‌وگو پرداخته كه در ادامه می‌خوانید.

در شرایط فعلی راه برون‌رفت از مشكلات جامعه و كشور را در زمینه‌های گوناگون چگونه ارزیابی می‌كنید؟

در پی مشكلاتی كه در روزها و ماه‌های اخیر حوزه‌های مختلف نظیر مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی سیاست خارجی كشور با آن مواجه بوده و هست، همه بزرگان و صاحب‌نظران بر این موضوع تاكید دارند كه تنها راه‌حل برون‌رفت از این مشكلات همبستگی بیشتر و انسجام ملی است. بنابراین هر كسی كه دلسوز نظام و ملت است، تلاش می‌كند تا آنجایی كه در توان دارد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود جهت رفع این مشكلات ایفای نقش كند. در شرایط فعلی و با توجه به ابرچالش‌هایی كه كشور با‌ آنان مواجه است، شخصیت‌های تاثیرگذار باید دست به‌كار شده و همه ظرفیت‌های خود را به‌كار گیرند تا با ایجاد فضای گفت‌وگو زمینه همبستگی ملی در جهت برون‌رفت از مشكلات كشور مهیا گردد. امروزه افراد تاثیرگذار با هر نوع نگاه، خواه این نوع نگاه تجربی، علمی و یا اعتقادی باشند همه به یك نتیجه واحد رسیده‌اند و آن انسجام ملی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود كشور برای حل مشكلات است. این ظرفیت‌ها شامل بخش‌های مختلفی می‌شوند كه نباید آنها را نادیده گرفت. ظرفیت‌های ملی ما شامل دانشگاه‌ها و دانشجویان، اساتید و كارشناسان حوزه‌های مختلف، زنان و جوانان و در نهایت ظرفیت‌های جناحی كشور است.

جناح‌های سیاسی چگونه می‌توانند در حل مشكلات موجود در كشور تاثیرگذار باشند؟

در كشور ما یكی از معضلاتی كه وجود داشته و دارد این مساله بوده است كه به دلایل عدیده از جمله توسعه نیافتگی كشور، برخی جناح‌های سیاسی تمام انرژی و توان خود را صرف تقابل با رقبا كرده‌اند و به همین دلیل مسائل و مشكلات اصلی كشور بر روی زمین باقی مانده است. به همین دلیل ما امروز با آمار و ارقام و مسائل جدی و نگران‌ كننده‌ای همچون رشد فزاینده طلاق، اعتیاد، بزهكاری و فساد نهادینه شده در اقتصاد و سیستم اداری كشور مواجه شده‌ایم. بنابراین لازمه خروج از چنین وضعیتی این است كه افراد و شخصیت‌های تاثیرگذار در جناح‌های مختلف سیاسی كه این توانایی و ظرفیت را در خود می‌بینند تا با ارائه راهكار مسیر نجات كشور را هموار سازند، باید وارد میدان عمل شوند.

برآورد شما از دیدار چهره‌های شاخص جریانات سیاسی كشور چیست و آیا اینگونه دیدارها می‌تواند در رفع مشكلات موجود تاثیرگذار باشد؟

درباره این موضوع باید گفت كه دیدار بزرگان جریان اصلاحات و اصولگرا اكنون در حالی صورت می‌گیرد كه بزرگانی همچون مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و مرحوم آیت‌ا... مهدوی كنی در بین ما نیستند. در چنین شرایطی لازم است تا بزرگان و چهره‌های اصیل این دو جریان مهم سیاسی كشور خلأ موجود را برطرف نمایند و نقش اصلی خود را ایفا كنند. دیدار رئیس دولت اصلاحات به‌عنوان چهره شاخص و تاثیرگذار جریان اصلاحات و جناب ناطق به‌عنوان چهره شناخته شده جریان اصولگرا و آقای جهانگیری به‌عنوان چهره طیف اعتدالگرا با درك صحیح از موقعیت كشور و در راستای حل مشكلات موجود در كشور صورت گرفته است و می‌توان گفت این بزرگان امروز به این نتیجه رسیده‌اند كه برای حل مشكلات كشور و مردم باید از انزوای سیاسی خارج شوند و در كنار یكدیگر فضای گفت‌وگو را با تكیه بر مسائل امیدبخش وسعت ببخشند.

آیا در شرایط فعلی زمینه اتحاد میان جریان‌های سیاسی با هدف رفع مشكلات جامعه و كشور وجود دارد؟

به طور قطع این اتفاق مهم نمی افتد مگر اینكه رجوع كنیم به توصیه قرآن كریم كه می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ ا... جَمِیعا وَلَا تَفَرَّقُوا» بنابراین باید به سمت وحدت حركت كنیم و برای انسجام ملی تلاش كنیم. برای این منظور نیز باید به اقدامات امید‌بخش در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بپردازیم. درست است كه هر شخصیت سیاسی منافع جناحی خود را پیگیری می‌كند اما مشكلات امروز ما فراجناحی و ملی است بنابراین باید منافع ملی را در اولویت قرار دهیم. اگر جامعه ببیند كه مسئولان و شخصیت‌های سیاسی مشكلات ملت را درك می‌كنند و در رفع این مشكلات تلاش می‌كنند، بدون شك در حل این مشكلات حاكمیت را یاری می‌كنند و در یك فرایند ما شاهد خروج كشور از این مشكلات خواهیم بود. با ایجاد چنین فضایی ضمن آنكه اعتماد و امید را بار دیگر به جامعه بازگردانده‌ایم، در مقابل كسانی كه در طی این سال‌ها بر طبل خشونت و تفرقه كوبیدند و فضای جامعه را به سمت یاس و ناامیدی كشاندند تا با ایجاد چنین فضایی به منافع مادی و سیاسی خود نایل گردند، مانع ایجاد می‌كنیم.

با توجه به این مساله كه عدم حضور چهره‌های اصیل سیاسی در سال‌های اخیر موجب ظهور چهره‌های جدید در عرصه سیاست شده، این عامل را در مشكلات و رفع مشكلات كشور تا چه‌اندازه سهیم می‌دانید؟

جامعه ما در خصوص رشد و توسعه و چه در حل مشكلات به‌طور قطع نیاز به حضور بزرگان دارد و هرچقدر این بزرگان به هر دلیلی از صحنه كنار بروند و یا كنار گذاشته شوند بدون شك افرادی جایگزین این بزرگان می‌شوند كه ظرفیت جانشینی این شخصیت‌ها را ندارند. حضور این افراد كم‌تجربه و كم‌ظرفیت موجب كاسته شدن اعتماد ملی می‌شود. این شخصیت‌ها به‌دلیل تجربه كم و ظرفیت‌ سیاسی پایین و عدم مقبولیت اجتماعی قادر نخواهند بود از پس چالش‌های پیش روی كشور بربیایند ضمن اینكه این افراد از ظرفیت توسعه‌گرایی نیز بی‌بهره هستند و برای توسعه كشور ایجاد مانع می‌كنند. امیرالمومنین علی(ع) یكی از علل آسیب و زوال جوامع را كنار كشیدن خواص و افراد باظرفیت از امور و برآمدن افراد كم‌ظرفیت دانسته‌اند. یكی از مشكلاتی كه در سال‌های اخیر كشور با آن مواجه بوده‌ است، كنار رفتن و یا كنارگذاشتن چهره‌های اصیل در هر دو جریان سیاسی كشور یعنی اصولگرا و اصلاح‌طلب بوده و باید بار دیگر فضا برای حضور تاثیرگذار این چهره‌ها مهیا شود. باید برای حل بسیاری از مشكلات از تجربیات چهره‌های اصیل جریان‌های سیاسی كشور استفاده كرد و در غیراین صورت نباید انتظار داشت كشور و جامعه به‌راحتی از بحران‌های موجود و چالش‌های پیش رو به‌راحتی عبور كند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها