بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
خبر گرانی سیگار از جمله خبرهای اقتصادی قابل توجه و البته خوب امروز بود.
تدبیر24»پرواضح است که استعمال دخانیات رابطه معکوس با سلامتی دارد. با این حال ارزان بودن قیمت سیگار در ایران موجب شده تا تمام افراد در سنین مختلف دسترسی سریع و راحتی به این ماده دخانی داشته باشند.

این در حالی است که کارشناسان بهداشت معتقدند باید با افزایش قیمت سیگار و جمع‌آوری سفره‌خانه‌ها، تا حد امکان مصرف سیگار و قلیان را کاهش داد.

در این شرایط امروز خبری مبنی بر گران شدن سیگار مخابره شد. براساس این خبر عوارض جدید برای سیگار پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد تا معادل درآمد حاصل از اجرای آن به کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف و توسعه ورزش اختصاص یابد.

آن طور که علی‌اصغر رمزی - رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور - خاطرنشان کرده "در بند (م) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ عوارض جدیدی برای سیگار وضع شده است که شامل ۷۵ ریال برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، ۱۵۰ ریال برای هر نخ تولید مشترک، ۲۵۰ ریال برای هر نخ تولید داخل با نشان بین‌المللی و ۶۰۰ ریال برای هر نخ سیگار وارداتی است. این عوارض در لایحه بودجه دولت وجود نداشت و عوارض یاد شده در مجلس شورای اسلامی به لایحه دولت اضافه و در نهایت پس از تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام عوارض جدید نهایی شده است".

بنابراین تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه موجب شد تا قیمت هر نخ سیگار برای سال جاری از ۶۷.۵ تا ۳۶۰ تومان تعیین شود.

امیدواریم افزایش قیمت سیگار کاهش مصرف این ماده دخانی و ارتقای سطح بهداشت و سلامتی جامعه را به دنبال داشته باشد.

کارمندان بخوانند!

اعلام جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال جدید (۱۳۹۷) از دیگر خبرهای مهم اقتصادی امروز بود. قانون بودجه ۱۳۹۷ چندی پیش از سوی رئیس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای اجرا ابلاغ شد و این سازمان اکنون ضوابط اجرایی و قوانین مربوطه را به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط جهت اجرای قانون بودجه ابلاغ کرده است. یکی از بخش‌های مورد توجه در ضوابط اجرایی بودجه جزئیات مربوط به فیش حقوقی کارکنان دولت است.

بودجه جاری که بخش اعظم هزینه‌های دولت در طول سال تشکیل می‌دهد عمدتا شامل پرداخت هزینه حقوق و دستمزد کارکنان دولت است که حدود سه میلیون نفر بر آورد می‌شوند. برای کارکنان ارقام مندرج در فیش حقوقی ماهانه به طور حتم مهمترین بخش از قانون بودجه و تصمیم‌گیری دولت در پرداخت‌ها خواهد بود.

جزئیات فیش حقوقی و پرداختی ادارات دولتی به کارمندان در سال جاری را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

توصیه‌های مهم برای خرید تلفن همراه

با اجرای طرح رجیستری برای تمامی برندهای گوشی همراه، لازم است از اصالت گوشی اطمینان حاصل کرده و سپس نسبت به خرید اقدام کنید؛ در غیر این صورت گوشی خریداری‌ شده از شبکه‌های داخلی سرویس نخواهند گرفت.

فاز نخست رجیستری گوشی موبایل از مهر ماه سال گذشته آغاز شده و به تدریج برندهای تلفن همراه و سایر تجهیزات مخابراتی دارای سیم‌کارت مشمول فرآیند اجرایی این طرح شدند، مقرر شد تا پایان فروردین سال جاری، تمامی نشان‌های گوشی تلفن همراه موجود در بازار مشمول این طرح شوند و این موضوع نیازمند دقت خریداران این دستگاه‌هاست برای اینکه با مشکل قطع سرویس مواجه نشوند. به همین دلیل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌هایی را برای آگاهی از اصالت تلفن همراه و اطمینان از قاچاق نبودن آن اعلام کرده است.

برای آگاهی از راه‌های کسب اطمینان از اصالت گوشی تلفن همراه بر روی این لینک کلیک کنید.

از فیلترینگ تلگرام چه خبر

اما بحث‌های گسترده در فضای مجازی طی چند هفته گذشته درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و در صدر آن‌ها تلگرام، باعث شد تا بالاخره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره توضیحاتی ارائه دهد. علی‌رغم اظهارنظرهای پراکنده محمدجواد آذری جهرمی در مورد فیلترینگ تلگرام، او این بار با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه مخاطبان زیادی در این صفحه (اینستاگرام)، همواره سوالات و اعتراضات زیادی را در خصوص فیلترینگ یا عدم انجام آن ابراز می‌کنند، توضیحاتی ارائه کرده است.

وی در بخشی از این توضیحات اظهار کرده که"وزارت ارتباطات مرجع تصویب و تصمیم پالایش (فیلترینگ) یا رفع آن نیست، بلکه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بنابر قانون ملزم به اجرای مصوبات کمیته‌ها و شوراهای مشخص شده در این حوزه و احکام قضایی است".

واگذاری تلفن یک روزه شد

تا از صحبت‌های وزیر ارتباطات دور نشدیم به خبر دیگری اشاره کنیم که بی‌ارتباط با وزیر جوان دولت دوازدهم نیست. موضوع از این قرار است که در حالی که واگذاری تلفن ثابت در برخی از مناطق تهران ممکن بود روندی ماهانه داشته باشد، مخابرات استان تهران این امکان را فراهم کرده که تا اردیبهشت ماه هنگام واگذاری تلفن ثابت، هر کسی که درخواست کرد، بتواند در کوتاه‌ترین زمان و ظرف یک یا دو روز خط جدید را دریافت کند.

سیدمجید صدری - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران - با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه مخابرات ایران، ارائه بهترین سرویس‌ها در حداقل زمان ممکن چه در بخش ثابت و چه در بخش دیتاست، اعلام کرده که واگذاری تلفن ثابت در تمام مراکز مخابراتی منطقه تهران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به‌ روز می‌شود.

مشکل در انتقال آب به یزد

طرح انتقال آب از اصفهان به یزد مدتی است که با چالش‌هایی مواجه شده و عده‌ای از کشاورزان نسبت به این مساله اعتراض نشان داده‌اند و موجب شده تامین آب استان یزد با مشکل مواجه شود.

به علت اعتراض و مقابله جمعی از کشاورزان اصفهان در روز جمعه آب انتقالی از اصفهان به یزد قطع شد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل در صبح روز شنبه برطرف شد ولی مجدد در ساعت ۲۲ دیشب با تعرض مجدد کشاورزان تاسیسات انتقال آب با مشکل مواجه شده است.

در این رابطه محمدمهدی جوادیان‌زاده - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد - اظهار کرده که "شب گذشته ۹ تیر برق و شش حوضچه آب تاسیسات ما تخریب شد و در پی آن از دیشب تاکنون جریان آب قطع است".

نسل جدید آیفون ۱۰ چند!؟

با اینکه پیش‌بینی می‌شد قیمت گوشی‌های آیفون جدید سال ۲۰۱۸ کاهش یابد، اما به تازگی اعلام شده که قیمت جانشین آیفون ۱۰ بیشتر از ۱۱۰۰ دلار خواهد بود.

بر اساس گمانه‌زنی‌های پیشین تحلیلگران در حوزه فناوری، اعلام شده بود که جانشینان آیفون ۱۰ که قرار است در نیمه دوم سال جاری ۲۰۱۸ میلادی معرفی و عرضه شوند، از قیمت پایین‌تری نسبت به گوشی آیفون ۱۰ (ایکس) کنونی برخوردارند اما حالا به تازگی گزارش هایی منتشر شده که نشان می‌دهد مدل‌های جدید آیفون ۱۰ در سال ۲۰۱۸ نه تنها قیمت کمتری ندارند، بلکه از ۱۱۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

قیمت مدل پایه آیفون ۱۰ با ۶۴ گیگابایت حافظه از قیمت ۹۹۹ دلار آغاز شد که البته نتوانست فروش بالا و قابل قبولی را برای اپل به ارمغان بیاورد.

گوشی‌های هوشمند تاشو می‌آیند

اما تا بحث گوشی تلفن همراه است به این خبر مرتبط نیز اشاره کنیم که تب شرکت هواوی برای معرفی یک گوشی هوشمند تاشو از سایر رقبایش تندتر است و می‌خواهد زودتر از این محصول جذاب و جدید رونمایی کند.

شرکت چینی هواوی قصد رقابت با غول‌های تکنولوژی جهان را دارد و می‌خواهد لقب معرفی نخستین گوشی هوشمند تاشو را به خود اختصاص دهد. بنابراین تصمیم گرفته که از سایر رقبای قدرتمند خود یعنی سامسونگ و اپل سبقت بگیرد. هواوی برای طراحی و ساخت صفحه هوشمند منعطف مورد نیاز این گوشی جدید، سراغ شرکت کره‌ای ال جی که در تامین صفحه نمایش در جهان شهرت و آوازه خوبی دارد، رفته و برای تولید انبوه محصول ذکر شده در ماه نوامبر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی کرده است.

مراقب موبایل بانک خود باشید

موبایل بانکینگ از جمله روش‌های پرداخت است که با بکارگیری اصولی و متناسب آن، می‌توان هزینه‌های بانکی را به شدت کاهش داد، به شرط آنکه از نکات امنیتی غافل نشویم. یکی از این موارد به امنیت گوشی‌های تلفن همراه مربوط است و نکته دیگر قرار دادن نام کاربری و رمز عبور بر روی گوشی کاربر است تا درصورت به سرقت رفتن موبایل، امکان دسترسی به اطلاعات مالی‌تان وجود نداشته باشد.

در این باره کارشناسان پلیس فتا توصیه‌هایی برای امنیت موبایل بانک‌ها ارایه کرده‌اند که می‌توانید جزییات آن را در این لینک بخوانید.

جی‌میل باز طراحی می‌شود

گوگل که مدتهاست سرویس ایمیل یا پست الکترونیکی جی‌میل خود را به‌روزرسانی و بازطراحی نکرده است، گویا قصد دارد این کار را انجام و به شکل و ظاهر جی‌میل سر و سامان بدهد. گوگل علاوه بر طراحی جدید، تصمیم گرفته است که قابلیت‌های جدیدی را نیز به جی‌میل اضافه کند تا کاربران بتوانند دسترسی‌های بیشتر و بهتری را در این سرویس داشته باشند.

سرویس پست الکترونیکی یا جی‌میل که توسط گوگل برای استفاده کاربران طراحی و ارائه شد، توانست در همان روزها و سالهای نخست طرفداران بسیاری را به خود جلب کند چرا که نسبت به سایر سرویس‌های مشابه همچون یاهو، از رابط کاربری بهتری برخوردار بود.

حالا به نظر می‌رسد گوگل می‌خواهد به زودی ویژگی‌های جدیدی همچون پاسخ هوشمند، امکان به خواب فرو بردن ایمیل‌ها و پشتیبانی از حالت آفلاین را برای نسخه‌ وب جی‌میل علاوه بر طراحی جدید ارائه دهد.
برچسب ها: تدبیر24 ، خبر خوب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها