بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
حمله موشکی سه‌جانبه آمریکا، فرانسه و بریتانیا بامداد روز شنبه به سوریه را از دو دید می‌توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد. نخست نگاهی که مبتنی بر سیاست همراه با عقلانیت و منطق و دیگری نگاه توأم با احساسات، کین‌توزی و دلواپسی‌ است.
تدبیر24»فریدون مجلسی در ادامه سرمقاله امروز روزنامه «ستاره صبح» نوشت: اگر از دید نخست به ماجرا نگاه کنیم، به سادگی درخواهیم یافت که در موضوع سوریه جبهه‌ای علیه ایران وجود دارد و اسرائیل ایران را تهدید می‌کند. نکته‌ای که باید بدان توجه داشت، این است که غرب آشکارا حمله شیمیایی در «دوما» را بهانه قرار داده و سعی دارد با حمله نظامی علیه دمشق پیام دیگری را به مخالفانش در منطقه بدهد.

نباید فراموش کرد که نتانیاهو،  اروپای غربی و آمریکا حضور ایران را در سوریه تحمل نمی‌کنند. روسیه و ترکیه نیز از حامیان و دوستان نزدیک اسرائیل هستند و با این کشور داد و ستد دارند. از همین رو به نظر می‌رسد ایران را که در شرایط خصمانه‌ای با اسرائیل به سر می‌برد و هدف خود را مخالفت با موجودیت اسرائیل قرار داده، دیر یا زود به مراحل نهایی می‌رسانند. مراحل نهایی این است که یا اعلامیه استانبول را که در آخرین جلسه کنفرانس اسلامی تصویب شده اجرا شود یا جنگی را که سال‌هاست تدارک آن دیده شده ممکن است رخ دهد.

امروز وضعیتی در منطقه شکل گرفته است که باعث می‌شود تا جمهوری اسلامی و اسرائیل نسبت خود را با یکدیگر واضح‌تر از گذشته روشن کنند. هدف آمریکا و اروپا از حمله به سوریه، هشدار به رژیم اسد است که همکاری‌های خود با ایران را قطع کند. در این میان ترکیه نیز علی‌رغم آنکه مایل است درآمد توریست‌های ایرانی و بازار بزرگ روسیه و اسرائیل را از دست ندهد، سعی می‌کند در حوزه‌های سیاسی - امنیتی، نزدیکی خود با غرب را حفظ کند. این همه در حالی است که ایران هزینه‌ها و خدمات مالی و جانی فراوانی به خرج داد تا داعش را از بین ببرد. حال این کشورها در پی آن هستند که با تشکیل کنفرانس ژنو و حضور ایران در آن، بحران سوریه را آن‌گونه که خود می‌خواهند فیصله دهند.

آنچه روشن است داعش شکست خورده و مأموریت این جریان تروریستی نیز در منطقه به پایان رسیده است. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار داد، مسئله برجام است که در شرایط کنونی منطقه و مواضع طرف آمریکایی در قبال برجام، وضعیت موجود را تا اندازه زیادی پیچیده کرده است. البته به عقیده نگارنده برجام پایدار خواهد ماند؛ چراکه اگر برجام دچار مشکل شود، تحریم‌های پیشین بازگشته و ایران در وضعیت حساسی قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها