بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
ديدگاه جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي در خصـوص عدم صــلاحيت دونالـد ترامپ كاملا صحيح است.
تدبیر24»ديدگاه جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي در خصـوص عدم صــلاحيت دونالـد ترامپ كاملا صحيح است، چرا كه ترامپ براي رياست‌جمهوري كشوري مانند امريكا هيچ‌گونه صلاحيتي ندارد، زيرا در روابط بين‌المللي قضاوت روي يك فرد به دليل اينكه در راس قدرت قرار گرفته به كل مردم يك كشور بسط داده مي‌شود.

اين موضوع در خصوص آقاي ترامپ از روز اول رياست‌جمهوري ايشان وجود داشته است. از همين رو مي‌توان گفت كه دونالد ترامپ بيشتر شبيه مديرعامل امريكا است تا رييس‌جمهور آن. اين دو سمت بسيار با يكديگر متفاوت هستند كه دونالد ترامپ در موقعيت مديرعاملي قرار گرفته است. از همين رو قصد دارد با زور تصميمات خود را اجرايي كند. حتي برخي مراكز روابط عمومي با فضا‌سازي‌هايي كه از روابط دونالد ترامپ با كشورهاي عربي و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي كلان به وجود آوردند موجب شده تا كشورهايي همچون انگليس و فرانسه نيز از سياست‌هاي وي پيروي كنند. به‌طور مثال در جريان حمله به سوريه درست چند روز پيش از آن تصاويري در رسانه‌هاي مختلف منتشر مي‌شد كه بسيار دلخراش بود تا احساسات عمومي را جريحه‌دار كنند تا به هر نحو ممكن نشان دهند دولت سوريه از تسليحات شيميايي استفاده كرده است و اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد كه نيروهاي ارتش سوريه آخرين قدم‌ها را براي تسلط كامل بر غوطه شرقي بر مي‌داشت. ترزا مي‌، نخست‌وزير بريتانيا نيز در اظهارنظري عجيب عنوان مي‌كند كه نه‌تنها قصد داريم با حملات خود در سوريه جلوي استفاده از سلاح شيميايي را بگيريم بلكه مي‌خواهيم به روسيه نيز يك درس در خصوص اتهام مسموم كردن جاسوس سابق شوروي بدهيم. ولي اينها دليل نمي‌شود كه انتقام يك اقدام ديگر در كشوري ديگر با موشك و بمباران گرفته شود. اين نوع اقدامات نيز تحت تاثير رفتارهاي آقاي ترامپ صورت مي‌گيرد.

همچنين مصاحبه اخير جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي نيز مهر تاييدي بر مسائلي كه در گذشته در خصوص آقاي ترامپ مطرح شده بود را مي‌زند. چرا كه آقاي ترامپ نقطه ضعف‌هايي دارد كه اينگونه اتهامات به او بچسبد. از همين رو ايشان را نمي‌توان در موقعيتي كه دارد جانشين مناسبي براي لينكلن، روزولت و ترومن دانست. از همين رو بحث عدم صلاحيتي كه از سوي جميز كومي مطرح شده است هم در كنگره و هم در ميان افكار عمومي امريكا طرفداراني دارد. برخي از جوامع پزشكي امريكا نيز در ابتداي كار ايشان عنوان كرده بودند كه اين شخص صلاحيت فردي براي رياست‌جمهوري را ندارد و نبايد كليد‌هاي هسته‌اي را در اختيار چنين فردي قرار داد و بايد كنترل شود. ولي ايشان نصف راه را آمده است و تصور نمي‌شود كه اينگونه رفتارها باعث بركناري دونالد ترامپ نيز بشود. امريكايي‌ها نيز اكنون گرفتار بن‌بستي شده‌اند كه بايد گفت خود كرده را تدبير نيست به اين معني كه كاري بود كه تندروها انجام دادند اما مشاهده كردند در دنيايي هستند كه همه‌چيز در اختيار آنها نيست كه هركاري را بخواهند انجام دهند. دونالد ترامپ در پس مشكلاتي كه با آنها روبروست برخي مشكلات شخصيتي نيز دارد. چرا كه برقراري روابط اجتماعي براي وي بسيار مشكل است به اين معني كه شبيه بيماران اوتيسمي مي‌ماند كه نمي‌تواند به خوبي ارتباط برقرار كند و همواره ارتباطات يك طرفه دارد و هميشه يك انگشت خود را حلقه و ديگري را به عنوان اينكه بايد كاري انجام شود نشان مي‌دهد. در مصاحبه‌ها كه خبرنگاران براي روساي جمهور امريكا از اهميت بالايي برخوردار بودند و فردي مانند باراك اوباما آنها را به اسم مي‌شناخت و با آنها شوخي مي‌كرد وي به آنها بي‌احترامي مي‌كند. شوخي بزرگ‌ترين نشان‌دهنده وضعيت رواني انسان‌ها است كه نشان‌دهنده روند طبيعي شخصيتي افراد است. فردي كه شوخي نمي‌كند اين فرد طبيعي نيست. ترامپ با هيچ كس شوخي نمي‌كند و افرادي كه در حلقه نزديكان او در گذشته بودند و حتي به او براي فرصت‌طلبي نزديك شده بودند يك به يك از كاخ سفيد اخراج شدند. محترم‌ترين آنها وزيرخارجه پيشين امريكا ركس تيلرسون، مديرعامل سابق شركت نفتي اكسون‌موبيل بود كه او را نيز تحمل نكرد و از كار بركنار كرد. اما بايد تاكيد كرد كه ترامپ هرچند صلاحيت ندارد اما به احتمال زياد ابزارهاي كنترل‌گر بيشتري را اطراف ترامپ قرار مي‌دهند تا به سمت بركناري وي از سمت رياست‌جمهوري نروند. ولي با توجه به همه اين شرايط فردي كه توانسته با زدو بندهاي بزرگ در سطح جهاني جريان‌هايي را به راه اندازد و ثروت كلاني را در طول ساليان دراز گردآوري كند و رفتارهاي مافيايي در تجارت را در عالم سياست به اجرا بگذارد، اين هوشياري را دارد كه اگر موقعيت خود را متزلزل ببيند رفتار خود را محافظه‌كارانه‌تر كند و احساس خطر نسبت به خود را كم كند اما به نظر مي‌رسد كنگره امريكا نظارت‌هاي بيشتري بر رفتارهاي ترامپ انجام مي‌دهد، به‌طور مثال روز گذشته عنوان شد كه كميته روابط خارجي سناي امريكا نيز مايك پمپئو، گزينه وزارت امورخارجه دولت امريكا را مورد تاييد قرار نداده است و با وجود اينكه در موضع دفاع از اسراييل و مقابله با ايران اتفاق نظر دارند با اين حال پمپئو را مورد تاييد قرار ندادند. اين در حالي است كه مايك پمپئو براي تاييد خود سعي كرد موضعي متعادل‌تر از آنچه هست را اتخاذ كند ولي با اين وجود باز هم نتوانست تاييديه كميته روابط خارجي را دريافت كند. از همين عدم پذيرش آقاي پمپئو مي‌تواند يكي از موارد كنترل بيشتر بر آقاي ترامپ باشد.




فریدون مجلسی،تحلیلگر
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها