بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی

چه شخصیتی بر کرسی شهردار جلوس می‌کند؟ این سوالی است که هنوز شورای شهر، که متولی تعیین شهردار است، پاسخی به آن نداده است. محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران چند روز پیش در پاسخ به این سوال که اگر فردی به جز محسن هاشمی به‌عنوان شهردار انتخاب شود نمی‌تواند بیش از شش ماه دوام بیاورد، گفت: «ان‌شاءا... هر کسی که به‌عنوان شهردار انتخاب می‌شود تا آخر باقی خواهد ماند. در خصوص انتخاب آقای هاشمی به‌عنوان شهردار تهران بنده نمی‌دانم این از مواردی است که شورا باید تصمیم بگیرد.» اکنون قرار است شورای شهر درباره شهردار جدید تصمیم بگیرد. هر روز در مورد کاندیداهای جلوس بر کرسی بهشت گمانه‌زنی می‌شود اما زمان زیادی طول نمی‌کشد که این پیش‌بینی‌ها تکذیب می‌شود. در راستای انتخاب شهردار جدید برای تهران و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر فعالیت دولت حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

شهردار تهران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا با مشکلاتی که نجفی با آن درگیر بود مواجه نشود؟

بافت شهرداری با کل مجموعه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اداری متفاوت است. از آنجایی که شهرداری ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد و هر روز مردم به‌نحوی مطالباتی دارند که از طریق شهرداری باید انجام شود بنابراین باید شخصی به عنوان شهردار معرفی شود که غیر از ساخت‌های عمرانی و آبادانی و سایر مسائلی که یک شهردار باید داشته باشد، کاملا مردمی باشد، در کارهایش برنامه‌ریز باشد و با دقت مسائل و خواسته‌های مردم را پیگیری کند. من با تمام احترامی که برای دکتر نجفی قائل بودم و هستم ایشان را یک فرد موفق در دو وزارتخانه‌ آموزش و پرورش و وزارت عالی و سازمان میراث فرهنگی می‌دانم و تاکید دارم که شخصیتی کم نظیر و موفق هستند اما ایشان مناسب برای شهرداری نیستند. با شهردار شدن نجفی، خدمات چندین‌ساله او زیر سوال می‌رود و اکنون موفقیت‌هایشان برای مصلحت نظام و کشور و کسانی بود که همفکر و همسو با او بودند. اکنون که شهردار استعفای خود را اعلام کرده است باید شورای شهر تهران رایزنی‌هایی داشته باشند و افرادی که صلاحیت و شایستگی و توانایی لازم برای برعهده گرفتن بار سنگین خدمات شهری را دارند انتخاب شوند. این کار باید بادقت انجام شود تا دوباره این اتفاق پیش نیاید. این اتفاق در نهایت سبب لطمه به اتحاد شورای شهر می‌شود.

در دور اول انتخاب شهردار و اکنون تاکید زیادی بر حضور محسن هاشمی در کرسی ریاست شهرداری است. با توجه به شناختی که از او دارید موافق حضور او در شهرداری هستید؟

90‌درصد مردم تهران که به ایشان رأی دادند، به امید شهردار تهران شدنشان بود. آقایان نگران‌اند که مبادا شخصی از گروه مقابل وارد شورا شود. اکنون اگر آقایان به این نتیجه برسند که محسن هاشمی شهردار شود گزینه بسیار مناسبی است و مجموعه شهرداری تهران ایشان را قبول دارد. خدماتی که ایشان در مترو داشتند بر کسی پوشیده نیست. مردم علاقه‌مند هستند که ایشان شهردار شوند و اگر شخصی از جناح مقابل هم وارد شورای شهر شود، تاثیر زیادی در تشکیلات چندنفره نخواهد داشت.

به هر حال مردم به لیست یکپارچه امید رأی دادند. تصور نمی‌کنید خروج هر یک از اعضا و ورود عضوی با دیدگاه مخالف اصلاح‌طلبی سبب رنجش جامعه رأی‌دهنده شود و از سوی دیگر تصمیمات گروهی شورای شهر مختل شود؟

شاید به این دلیل آقای محسن هاشمی را مطرح نکردند که می‌خواستند کل مجموعه از یک جناح باشد اما مشکلی ندارد اگر فردی از جناح‌های دیگر وارد شورای شهر شود. به‌نظر من بهترین گزینه حتی قبل از مطرح کردن آقای نجفی، آقای محسن هاشمی بود.

از بحث شهردار عبور کنیم. تصور می‌کنید در نوسانات قیمت ارز، دولت در سایه یعنی مخالفان دولت چه نقشی داشتند؟

این موضوع پیچیده است و نمی‌توان شفاف صحبت کرد. نباید این مسائل پیش بیاید تا دلالان فرصت‌طلب سوء استفاده و با اقتصاد کشور بازی و لطماتی را به اقتصاد کشور وارد کنند. همچنین فضا به سمتی برود که برای تبلیغات بیگانگان خوراک تهیه شود و تزلزلی در اقتصاد کشور به وجود بیاید. این کار دلالان فرصت‌طلب و سودجو بود. اگر دولت بتواند روی 4200 تومان نرخ دلار که اعلام کرده است بماند و بتواند این مسائل را ثبات دهد، دچار تزلزل نخواهد شد. به‌نظر من این کار خوبی است اگر بانک مرکزی و دولت بتوانند همکاری کنند اما واقعیت چنین است که الان اوضاع مناسبی نیست و صرافی‌ها تعطیل شده‌اند و ارجاع داده می‌شود به بانک‌ها و بانک‌ها باید خواسته مردم را تامین کنند مخصوصا کسانی که با ارز کار می‌کنند.

آیا اتفاقات اخیر به‌دلیل ضعف دولت است؟

دولت تدبیر و امید واقعا شعار تدبیر و امید باید باشد و نباید سبب ناامیدی و یأس مردم شود. اکنون تزلزلی در اقتصاد کشور رخ داده است که بازار آشفته است و بی‌جهت می‌‌بینیم که قیمت مسکن بیش از 30 تا 40‌درصد افزایش یافته است و قدرت خرید برای مردم بسیار ضعیف است و بر اجاره تاثیر گذاشته است. افراد سودجو و فرصت‌طلب هستند که با اوضاع اقتصادی کشور بازی می‌کنند و به‌دنبال سوء استفاده هستند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها