بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
کاهش مهلت ترخیص کاغذ روزنامه از گمرکات کشور از مواردی است که گلایه‌برخی واردکنندگان این عرصه را به دنبال داشته است.

تدبیر24»یک واردکننده کاغذ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در گذشته برای ترخیص کالا از گمرک مدت زمانی حدود ۲۰ روز فرصت داشتیم، اما به تدریج این فرصت به ۱۵، ۱۰ و اکنون پنج روز رسیده است و با توجه به بروکراسی اداری موجود ترخیص کالا در این مدت برای واردکنندگان این بخش دشواری‌های متعددی به همراه دارد.

به گفته محمد تقی خوش‌بین، در واردات کاغذ مشکلات متعدد دیگری نیز وجود دارد. اکنون در سراسر دنیا کارخانه‌های بزرگ تولید کاغذ به تدریج براساس مشکلاتی مانند مسائل زیست محیطی یا کمبود آب کارخانه‌های خود را به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآورده و به عنوان مصرف‌کننده این بخش فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اکنون در کنار این بخش نرخ ارز نیز اگرچه برای واردات کاغذ به حالت مبادله‌ای در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان مشکلات خاصی در این حوزه وجود دارد و در ماه‌های گذشته نرخ یورویی که برای واردات کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد از ۴۲۰۰ تومان به ۵۲۰۰ تومان رسیده است.

این واردکننده کاغذ با بیان این‌که شاید حدود ۱۰ سال می‌شود که واردکنندگان کاغذ با دلار تجارت ندارند، گفت: اکنون تجارت ما برپایه یورو صورت می‌گیرد و تغییرات قیمتی در این بخش مشکلات خاصی برای ما ایجاد کرده است.

این وارد کننده همچنین متذکر شد: بحث‌های دیگری مانند اعمال برخی استانداردهای غیرکارشناسی و همچنین حضور کارمندان غیرمتخصص موجب شده است که واردکنندگان این بخش دشواری‌های متعددی را توجه کنند، زیرا گاه برای واردات ما استانداردهایی خواسته می‌شود که این استانداردها شاید در هیچ کجای دنیا مرسوم یا مورد توجه نباشد.

وی با بیان این‌که این نوع مشکلات به ویژه در بحث کاغذ مطبوعات گرفتاری‌هایی را ایجاد می‌کند، ادامه داد: انتظار ما آن است که حداقل در این بخش شرایطی را در نظر بگیرند که مدت ترخیص کالا ۱۰ تا ۲۰ روز باشد.

خوش‌بین گفت: پیش بینی می‌شود در ماه‌های آتی با توجه به بالا رفتن قیمت خمیر، قیمت انواع کاغذ حدود ۵۰۰ تومان گران‌تر شود.

این واردکننده کاغذ در پاسخ به این سوال که بازار کاغذ کشور با وجود بهره‌گیری از ارز مبادله‌ای و حمایت‌های متعدد همچنان به طور دائم روند رشد قیمت را تجربه می‌کند و حتی گفته می‌شود در این عرصه مافیایی فعالیت دارد، اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود در زمینه‌ی کاغذ مافیا وجود دارد حرف درستی نیست به هر صورت این قشر به خصوص در بخش کاغذ مطبوعات ملزم به تامین نیازهای افراد حتی در دورترین شهرها هستند و این اتفاق صورت می‌گیرد، اما در سال‌های گذشته با توجه به این‌که کارخانه‌های کاغذسازی روزنامه متضرر شده‌اند بسیاری از این کارخانه‌ها در دنیا تعطیل شده و همگان به سمت تولید کاغذهای دیگر رفته‌اند.

خوش‌بین ادامه داد: برخلاف آنچه گفته می‌شود مطبوعات به صورت آنلاین شدن پیش می‌روند، اکنون تجربه دنیا خلاف این را ثابت می‌کند و اگر به طور مثال واردات کاغذ در اروپا در گذشته ۱۰۰۰ تن بوده اکنون این رقم به ۱۵۰۰ تن رسیده است که این امر گویای آن است که مردم در دنیا بار دیگر به سمت مطبوعات مکتوب پیش رفته‌اند.

وی با بیان این‌که مطبوعات کشور روزانه حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن کاغذ مصرف می‌کنند، گفت: بر همین اساس در این حوزه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تن واردات در این زمینه صورت می‌گیرد و تنها کارخانه چوب و کاغذ ما که در این بخش فعالیت داشت با وجود تمام حمایت‌های دولت موفق به ادامه فعالیت‌های خود نشده است، زیرا حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کارمند داشته و با توجه به شرایط در نهایت قیمت تمام شده آن به بالای ۴۰۰۰ تومان می‌رسد در حالی که قیمت متوسط جهانی حدود ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان است.

به گزارش ایسنا، این واردکننده در حالی پیش بینی گرانی مضاعف قیمت کاغذ را می‌کند که در ماه های گذشته نیز بحث های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران هم در ماه های گذشته از گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال  قبل خبر داده و اعلام کرد که شیب قیمت این محصول طی سال گذشته افزایش چمشگیری داشته است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها