مذاکره با محبت و عطوفت سازگاری ندارد اکرمی

مذاکره با محبت و عطوفت سازگاری ندارد

وزارت امورخارجه و رسانه‌های اصلی دولت پیش از اینها باید در بین حوزه‌های علمیه، روحانیون، اهل قلم و اهل بیان حاضر می‌شدند و شرایط قبل و بعد از توافقنامه برجام را تبیین می‌کردند.
پوست‌اندازی نیاز جریان اصلاح‎طلبی تاجرنیا

پوست‌اندازی نیاز جریان اصلاح‎طلبی

با توجه به مطرح‎شدن بحث بازبینی در شورای ساختاری اصلاحات، گفته شده است که همان ساختار قدیم شورا محور قرار گیرد. مشکل اصلی این است که اولا اصلاحات فقط بحث سازماندهی‎اش مطرح نیست، بلکه بحث گفتمان آن هم است.
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 August 21
کد خبر: ۱۰۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
بختیار ۱۴ بهمن ۵۷ در مصاحبه‌ای با واکنش نشان دادن به تصمیم امام(س) برای تشکیل دولت گفت که اگر آقای خمینی(امام) بخواهد اجازه می‌دهیم در قم مانند واتیکان دولت خود را تشکیل دهد.
تدبیر24»روزنامه قانون نوشت: «روز گذشته خبری عجیب در فضای‌ مجازی منتشر و سبب نگرانی دلسوزان ایران واحد شد. ماجرا از این قرار بود که حجت‌الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی، در یادداشتی که در کانال تلگرامی نامه‌های حوزوی منتشر شده است، پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده است تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود.

متن این یادداشت را در زیر با اندکی اصلاح املایی می‌خوانید:

«زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف. منظور از حوزه علمیه قم مجموعه ای از تشکیلات و نظام مدیریت حوزه، شورای عالی، شورای گسترش، نهاد مرجعیت، جامعه مدرسین، نهادهای اقماری حوزه مثل جامعه المصطفی«ص» و مدیریت حوزه‌های خواهران است. استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل (مانند واتیکان) این امکان را فراهم می‌سازد تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود و ارتقا یابد. با توجه به این که حوزه ها و تشکلات اهل سنت مثل الازهر و جامع مکه و ... به علت وابستگی شدید به حکومت ها و نیز اختلافاتی که دارند هنوز به چنین بلوغی نرسیده‌اند، «کشور مذهبی قم» با پذیرش سفیران خارجی و نظام دیپلماسی مستقل می‌تواند در واقع نقش رهبری دینی در دنیای اسلام را ایفا کند. اعلام استقلال «کشور قم» نه تنها هیچ تعریض و مخالفتی با نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست بلکه در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب ظرفیتی جدید و پشتوانه‌ای معنوی است که فارغ از محدودیت‌های خارجی و داخلی جمهوری اسلامی به ترویج و گسترش فرهنگ اسلام و اظهار نظر در شئون انسانی و تعامل با نهادهای مهم مسیحیت بپردازد و از مزایای یک کشور مستقل برای حضور در مجامع بین‌المللی بهره‌مند شود. در هنگام استقلال «کشور قم» که باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد یا حتی به رای مردم مستند شود، اختصاص یک یا چند واحد اقتصادی مانند پالایشگاه یا پتروشیمی به این کشور بخشی از نیازهای مالی آن را تامین می‌کند که البته با استقلال حوزه علمیه شیعه، جذب مشارکت‌های مردمی و اتکا به وجوهات شرعیه و بریه امکان بیشتری می‌یابد. از همه اندیشمندان به‌ خصوص حوزویان محترم درخواست می‌شود با حمایت‌های نظری و تکمیل این طرح در تحقق چنین اتفاق مبارکی سهیم باشند.»

هم‌زبانی با بختیار

لازم به ذکر است زمانی که امام‌خمینی(س) نهضت را به نتیجه رسانده بود، اولین بار این پیشنهاد از زبان شاپور بختیار بیان شد. بختیار ۱۴ بهمن ۵۷ در مصاحبه‌ای با واکنش نشان دادن به تصمیم امام(س) برای تشکیل دولت گفت که اگر آقای خمینی(امام) بخواهد اجازه می‌دهیم در قم مانند واتیکان دولت خود را تشکیل دهد.

هزینه ادعا

به نظر این نوع اظهار نظرهای نسنجیده در روزگاری که کشور با مشکلات فراوانی روبه‌روست نه تنها گرهی باز نمی‌کند بلکه سبب ایجاد آشفتگی‌ در کشور می‌شود که بی‌شک آسیب‌هایی نیز در پی دارد. افرادی که تریبونی به دست می‌آورند باید بدانند که دوران بزن در رو تمام شده است و بیان هر ادعایی از این جایگاه‌ها هزینه‌هایی به همراه دارد.»

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها