بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
بدون تردید انتخاب شهردار تهران دراین مرحله سخت‌تر از هفت ماه گذشته است اما می‌توان با اتخاذ تدابیری مدبرانه و هوشمندانه، سختی‌ها را آسان و سهل نمود.
 تدبیر24»مشروط به اینکه اعضای محترم شورای شهر با اتحاد و انسجام درونی و بیرونی و گذشت ازمنافع حزبی و اصرار و پافشاری صرف برضرورت‌ها و موقعیت خطیر اصلاحات و اصلاح‌طلبی با یک درک و فهم مشترک به‌معنای واقعی کلمه، با مد نظر قراردادن منافع شهروندان تهرانی و کلانشهر تهران و همچنین جریان اصلاحات به‌معنای عام آن، لزوما به‌دنبال انتخاب شخصیت‌های مشهور و معروف و یا چهره‌های ملی که در دولت‌های چند دهه اخیر نقش مدیریتی درسطوح کلان داشته‌اند و وزیر و استاندار و یا معاون رئیس جمهور بوده‌اند، نباشند که اگر چنین کنند و همواره دردایره محدود مدیران تکراری و پیرودارای حاشیه، به انتخاب شهردار مبادرت گردد البته که ممکن است با موانع و مشکلات زیادی از جنس مشکلات شهردار مستعفی مواجه شوند. چرا که مخالفان جریان اصلاحات بیکار ننشسته و فرصت کافی هم داشته‌اند تا عناصر جریان اصلاحات را بسنجند. همان جریان تندرویی که تنها خود را حامل ارزش‌ها و معیارهای حق می‌داند. بنابراین طبیعی است که برای شخصیت‌های مشهور و ملی اصلاحات، بحق و یا ناحق، مبادرت به پرونده‌سازی نموده‌اند تا این رقیب مردمی را نه دریک رقابت عادلانه و آزاد، بلکه تنها با پرونده‌سازی از میدان به‌در کنند. به‌نظر می‌رسد که شورای شهر تهران نباید روزه شک‌دار بگیرد و بلکه باید تدابیری بیندیشد که حتی‌الامکان از میان چهره‌های کم‌تحرک شهردار تهران را انتخاب نکنند تا زمینه‌ای برای تکرار مشکلات و فشارها ایجاد نشود. شورای شهر می‌تواند برای شهرداری تهران نگاهی به چهره‌های کمتر شناخته شده اما امتحان پس داده داشته باشد. به عبارت دیگر شورای شهر می‌تواند از میان اصلاح‌طلبان اصیل، ریشه‌دار، پاکدست و مدیر و فراحزبی بامشخصه‌های ذیل انتخاب نمایند: برخوردار از سلامت جسمانی و روانی؛ برخوردار از سن زیر 50 سال؛ مدیر و مدبر و داشتن پیشینه اجرایی قوی و کارآمد و برخوردار از بینش سیاسی قوی بدون آمیختن اجرا به سیاست، برخوردار از توانایی لازم برای نمایندگی جریان اصلاحات و نه یک حزب، هماهنگ با ارکان نظام به‌ویژه دولت در چارچوب قوانین؛ برخوردار از نگرش کلان در عرصه‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد شهری و نه لزوما متخصص برنامه‌ریزی شهری و یا اقتصاد شهری با آشنایی اجمالی به مسائل شهری و مدیریت شهری و ترجیحا مسائل کلانشهر تهران؛ برخوردار از سابقه پاکدستی و امانتداری، اهل ریسک و جسور بودن در تصمیم‌گیری،‌ صادق بودن با مردم و درمیان گذاشتن مشکلات و موانع کلانشهر تهران با مردم؛ برخوردار از رویکرد ضد فساد و داشتن برنامه عملی برای مبارزه با فساد و اعتقاد به مشارکت مردم و نهادهای مردمی و احزاب و رسانه‌ها در مبارزه بافساد و اکتفا ننمودن به بازرسی‌های رسمی شهرداری و دیگر نهادهای نظارتی؛ ایستادگی و مقاومت در مواجهه باناملایمات و فشارها و تهدیدها و قهرکردن با استعفا تا پایان دوره شورای شهر پنجم؛ هماهنگی با تصمیمات متخذه نهاد شورا و مجری سیاست‌ها و مصوبات نهاد شورا بودن و اعتقاد عملی داشتن به قانون‌گرایی؛ فراهم نمودن بسترها و زمینه‌های لازم برای شنیدن روشمند انتقادات و اعتراضات مردم، رسانه‌ها و داشتن برنامه برای مشارکت دادن عناصر کارآمد جریان اصلاحات در مدیریت‌ها و نهادهای مدنی و مردمی و دانشگاهیان به‌منظور اداره هر چه مطلوب‌تر کلانشهر تهران؛ گفت‌وگو و مفاهمه با مردم و دادن گزارش‌های فصلی به شهروندان تهرانی و منتخبان مردم در شورای شهر تهران.



محمدعلی مشفق، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها