تبعات خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران بهشتی پور

تبعات خروج آمریکا از پیمان مودت با ایران

آقای مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا که دادگاه بین‌المللی لاهه رأی موقت تعلیق بعضی از تحریم‌ها را به نفع ایران صادر کرد، رسما اعلام کرد ایالات متحده آمریکا از پیمان مودت ایران و آمریکا که در ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ (۱۵ آگوست ۱۹۵۵) به امضای دو طرف رسیده است، خارج خواهد شد.
نظرات منتشره: ۰ درصف انتشار: ۱ آرشیو
ضرورت تکرار نشست دولت و اصلاح‌طلبان کواکبیان

ضرورت تکرار نشست دولت و اصلاح‌طلبان

روز چهارشنبه حسن روحانی دیداری را با اصلاح‌طلبان داشت که در این جلسه مباحث مهمی مطرح شد. یکی از بحث‎های مهم، این بود که دفتر رئیس‎جمهور ارتباط چندانی با اصلاح‎طلبان مجلس ندارد.
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 17
کد خبر: ۱۰۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
حسین کاشفی

تدبیر24»کرسی شهرداری تهران همچنان خالی است و توسط حسینی مکارم به عنوان سرپرست، شهرداری تهران اداره می‌شود. به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر اسلامی تهران همچنان در رابطه با جانشین محمدعلی نجفی به عنوان شهردار پایتخت به نتیجه نرسیده است؛ شهرداری که مانند نجفی به مبارزه با فساد و پاکدستی شهرت داشته باشد و راه شفافیت و قانونمداری او را در شهرداری تهران دنبال کند و البته در برابر فشارها عقب‌نشینی نکند. از این رو، طی روزهای اخیرنام چندتن بیش از سایر افراد به عنوان گزینه شهرداری در فضای مجازی به چشم می‌خورد و آن‌هم نام‌های محسن هاشمی، محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری بود که هر یک اکنون به ترتیب در شورای شهر، مجلس و دولت مسئولیت دارند. درباره این موضوع «آرمان» با حسین کاشفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت‌وگو کرده که می‌خوانید.

شورای شهر با گذشت یک هفته از استعفای نجفی هنوز در رابطه با انتخاب شهردار تهران به نتیجه نرسیده است، اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار باید چه مواردی را در اولویت قرار دهند؟

همانطور که شورای اسلامی شهر تهران قبلا شاخص‌هایی را برای انتخاب شهردار تعیین کرده بود امروز نیز باید همان شاخص‌ها را در انتخاب و معرفی شهردار در نظر بگیرد. بنابراین از آنجا که تهران پایتخت کشور محسوب می‌شود عملکرد شهردار در پایتخت از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این رو و نیز به دلیل همان شاخص‌هایی که همواره اصلاح‌طلبان در شورای شهر بر آن تاکید داشتند؛ در درجه نخست شهردار باید اشتهار به پاکدستی و باور به مبارزه با فساد داشته باشد. دوم؛ عملکردش شفاف باشد و جامعه را در جریان اقدامات خود قرار دهد. سوم؛ شهردار باید به همه امور شهری اعم از محیط زیست، ترافیک، آلودگی آگاه و آشنا باشد. چهارم؛ شهردار باید یک چهره ملی باشد و از منظر اجرایی سوابق قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. شورای اسلامی شهر تهران خوشبختانه به این موارد توجه داشته است و قطعا مولفه‌های مذکور، این بار هم در انتخاب شهردار جدید در اولویت قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد اقبال به محسن هاشمی به عنوان شهردار بسیار زیاد است!

بنا به شرایطی که در زمان انتخابات وجود داشت، مردم هم در انتخابات مجلس و هم برای شورای شهر به اعضای لیست اصلاح‌طلبان رأی دادند. اگرچه در نگاه اول برای این است که اعضا تا پایان دوره پنجم در کنار یکدیگر بمانند و با هم در شورای شهر برای حل مشکلات شهری همکاری کنند. اهمیت حضور در شورا دلیل شکل گیری میثاق‌نامه بوده است که تجربه دوره‌های گذشته تکرار نشود و اعضای شورای شهر از پارلمان محلی خارج نشوند و تا پایان دوره پنجم شهر اسلامی تهران در کنار یکدیگر بمانند. برای حل مسائل شهری، تصمیمات کارآمد و پیشبرد امور، ثبات قدم لازم است. اعضای شورای شهر باید به رأی مردم تهران احترام بگذارند و برای تحقق انتظارات شهروندان در پایتخت تلاش کنند و چنان که انتظار می‌رود، با تصویب و اجرای مصوبات کارآمد و موثر، شهر را از مشکلات و بحران‌های موجود رها سازند. مصلحت این است که اعضای شورای شهر به بهترین تصمیم برسند و به آن عمل کنند. اعضای شورا باید به مسئولیت خود واقف باشند و تلاش کنند که به یک هم‌افزایی برسند و در نهایت فردی را انتخاب کنند که در شرایط فعلی بهترین باشد. این سخن به این معنی نیست که در کشور و پایتخت کسانی که از توان و ظرفیت لازم برای شهردار شدن برخوردارند، اندک هستند.

بستر را برای شهردار جدید چگونه می‌بینید؟ ممکن است همان فشارها بر شهردار جدید نیز وجود داشته باشد؟

فردی که قرار است به عنوان شهردار در شهرداری قبول مسئولیت کند باید بداند که این مسئولیت بسیار سنگین و دشوار است و فشارهای بسیاری را ناگزیر باید تحمل کند. شهردار جدید باید بداند که فشارها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابراین او نباید با هر فشاری عقب‌نشینی کند. شهردار جدید باید بداند که در کشور قانون وجود دارد و او باید تنها پاسخگوی قانون باشد و در برابر فشارها سست نشود. میثاق همه مردم ایران و مسئولان باید با قانون باشد. از سویی هر سازمان و نهادی باید در چهارچوب مسئولیت خود عمل کند. به ویژه در شرایط حساس و بحرانی که لازم است انسجام ملی بیش از پیش در کشور تقویت شود باید از برخوردهایی که بی‌اعتمادی و ناامیدی در کشور ایجاد می‌کند، پرهیز شود و بیشتر در جهت اعتماد و امیدواری جامعه و تقویت انسجام ملی گام برداشت تا با رفتارهای هنجارشکنانه ناشی از بی‌اعتمادی و بدبینی جامعه نخست به اعتماد ملی و سپس به امنیت کشور خدشه‌ای وارد نشود.

اخیرا گزینه‌هایی حتی از بدنه دولت مطرح شده و البته آقای روحانی با صراحت مخالفت خود را اعلام کرده‌اند!

به طور کلی لازم است که در مسئولیت‌ها با دقت عمل شود. کشور امروز مشکلات بسیار زیادی دارد به همین دلیل لازم است اعضای دولت و مجلس در مسئولیت خود با اتخاذ بهترین تصمیم‌ها کارآمدی و اثرگذاری خود را بالا ببرند. اینکه گفته می‌شود اگر قرار باشد افراد از شورا و مجلس به هر دلیلی خارج شوند، لیست‌های انتخاباتی اعتبارشان را نزد مردم از دست خواهند داد، باید در موقعیت سنجیده شود. مسئولان باید به آنچه که مردم با رأی خود به عنوان امانت به آنها سپرده‌اند به مفهوم حقیقی امانتداری کنند و از عهده مسئولیت خود در هرجایگاهی که جامعه بر عهده آنها نهاده است به خوبی برآیند و در جهت تحقق خواسته‌ها و انتظارات شهروندان تلاش کنند. مسئولان باید از همه توان، تخصص و دانش خود برای کارآمد کردن نهادهای مربوطه خود و نیز پاسخ به انتظارات جامعه بهره ببرند تا مردم بازهم به آنها در انتخابات بعدی اعتماد کنند.

آقای نجفی با اولین اوج‌گیری فشارها عقب‌نشینی کرد، اما به‌نظر می‌رسد محسن هاشمی از نفوذ و مقبولیت مناسبی برخوردار باشد؛ با توجه به اینکه گفته می‌شود باید گزینه‌ای که برای شهرداری انتخاب می‌شود، اصلاح‌طلب بوده و ارتباط مطلوبی با ارکان و نهادهای موثر داشته باشد.

جریان اصلاحات نباید خود را در معرض ضربه قرار دهد. بنابراین باید گزینه‌هایی مورد بررسی قرار بگیرند که توان انجام کارها و رویارویی با مشکلات را داشته باشند. به هر روی افرادی که در صحنه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و... فعالیت می‌کنند، طبیعتا ارتباط مطلوبی با نظام دارند. جریان اصلاحات دچار قحط‌الرجال نیست و قطعا در کشور چهره سیاسی، ملی و کارآمد اصلاح‌طلب وجود دارد اما مهم رسیدن به بهترین گزینه است. یکی از مسائلی که امروز بسیار مطرح است موضوع جانشینی است. مسئولان در هر ارگان و جایگاهی باید بتوانند به جای خود ده تن را به عنوان گزینه معرفی کنند. اگر هر جریان و مجموعه‌ای بتواند تعدادی را به عنوان گزینه به جای خود معرفی کند، موفق است در غیر این صورت معرفی و در نظر داشتن یک یا دوگزینه که در مسئولیت خود موفق هستند، موفقیت نیست .

به نظر شما تا چه‌اندازه مشکلات درونی جریان اصلاحات سبب شد که آقای نجفی تصمیم به استعفا از کرسی شهرداری بگیرد؟

قطعا همه چیز در جریان اصلاحات ایده‌آل نیست اما تلاش همه اعضای جریان اصلاحات همواره بر این بود تا در دورن جبهه اصلاحات انسجام و هماهنگی ایجاد کنند و این وحدت و انسجام را در جریان اصلاحات تقویت کنند. البته مقصود از هماهنگی این نیست که درجایی اختلاف نظری وجود نداشته باشد، قطعا این طور نیست و اختلاف نظر همواره در هر جریان و جناحی بوده است اما آنچه که اهمیت دارد و همه اعضا باید به آن تن دهند احترام به رأی و نظر اکثریت است. در غیر این صورت در آن جناح، هرج و مرج ایجاد می‌شود. بنابراین گمان نمی‌رود که اختلاف و ناهماهنگی در میان جریان اصلاحات سبب شده باشد که نجفی از سمت خود استعفا دهد بلکه فشارها بر روی نجفی منجر به استعفای او شده است. از سویی اگر اختلاف نظری میان اعضای جریان اصلاحات وجود داشته باشد راهکارش گفت‌وگوست، پس از آن اعضای جریان اصلاحات به هر جمع بندی‌ای که رسیدند باید به آن نتیجه و جمع‌بندی احترام بگذارند.

در حال حاضر شورای شهر تهران به سه جبهه سیاسی اعتماد ملی، کارگزاران و اتحاد تقسیم شده است، آیا ممکن است که اکنون تصمیم‌گیری‌ها درون جناح‌ها صورت بگیرد تا گزینه‌ای با لابی یکی از جناح‌ها به عنوان شهردار تهران معرفی و انتخاب شود؟

با توجه به شناختی که نسبت به اعضای شورا و احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد باید بگویم وقتی مساله انتخاب یک مقام مسئول باشد همه جناح‌ها و احزاب اصلاح‌طلب منافع عمومی را در نظر خواهند گرفت. اگر فردی هم در یکی از جناح بخواهد منافع فردی خود را در اولویت قرار دهد این مساله نشان از ضعف اوست. اما آنچه به عنوان یکی از اعضای اتحاد می‌توانم بگویم این است که منافع ملی برای این حزب در اولویت قرار دارد و سپس استراتژی اصلاح‌طلبان و اخلاق‌مداری مطرح است. اصلاح‌طلبان به کار جمعی اعتقاد دارند و اگر قرار بر این باشد که در مجموعه‌ای سخنی گفته شود اما برخلاف آن عمل شود، تنها اعتماد عمومی را نسبت به این جریان خدشه‌دار خواهد کرد. بنابراین گمان نمی‌رود که اصلاح‌طلبان از درون جناح‌ها به دنبال لابی برای گزینه شهرداری باشند. این مساله به هیچ وجه به صلاح جریان اصلاح‌طلبان نیست و تنها حزب ستیزی است. زیرا همواره گفته می‌شود که احزاب باید در سپهر سیاسی ایران فعال باشند و مسئولان توانمند به جامعه معرفی کنند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از جناح‌های اصلاح‌طلب به دنبال لابی برای معرفی شهردار باشند. حداقل در اتحاد چنین مساله‌ای مطرح نیست. زیرا برای اعضای جریان اصلاحات به ویژه اتحاد پایبندی به موازین و قانون مطرح است. سایر احزاب و جناح‌های اصلاحات به دنبال لابی نیستند. زیرا می‌دانند که مردم عملکردها و اقدامات آنها را زیر ذره‌بین خواهند گرفت و اگر از آنها چیزی ببینند و بشنوند دیگر به آنها اعتماد نخواهند کرد.

عملکرد مجموعه مدیریت شهری به ویژه تحقق وعده‌ها مبنی بر شهرداری شیشه‌ای تا چه‌اندازه در آینده جریان اصلاحات و اقبال مردم به این جریان تاثیرگذار خواهد بود؟

قطعا تاثیرگذار خواهد بود. شورای شهر تا به امروزعملکرد نسبتا موفقی داشته است و تا حدودی توانست به وعده‌های خود عمل کند. شورای شهر تاکنون رفتار غیر قانونی و غیر شفاف نداشته است و نجفی نیز به عنوان شهردار مستعفی و سابق تهران برخورد برنامه‌ای با مسائل شهرداری و مشکلات شهری کرد و شفافیت و قانون‌مداری را در شهرداری تهران دنبال کرد. امروز به دلیل وجود شفافیت هر امری که در شهرداری و شورای شهر رخ می‌دهد، مردم از آن آگاه‌اند. شهردار جدید هم باید راه نجفی شهردار سابق را در شهرداری دنبال کند و همه مسائل را با مردم در میان بگذارد و همچنین نظر و پیشنهاد شهروندان را در حل مشکلات شهری جویا شود. به تعبیری همان اتاق شیشه‌ای یا شفاف‌سازی باید در دوران شهردار جدید هم تداوم داشته باشد تا مردم در جریان امور قرار گرفته و به آینده و حل مشکلات شهری امیدوار شوند و در آینده بازهم به لیست اعضای شورای شهر اصلاحات اعتماد کنند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها