بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
به مناسبت یادروز سعدی، نشستی با عنوان «یادمان سعدی» با موضوع بزرگداشت و بررسی دلایل ماندگاری این شاعر در جزیره کیش برگزار شد.
تدبیر24»در این مراسم محمدابراهیم انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، فرح نیازکار و ایرج شهبازی درباره ویژگی سعدی و آثارش سخنرانی کردند.

انصاری لاری با بیان اینکه برگزاری این‌گونه مراسم‌ اثبات شجره‌نامه پربار و سند اصالت و شرافت فرهنگی ما ایرانیان و مقدمه‌ای برای اعتماد به نفس، خلاقیت، نوآوری و ابتکار نسل جوان ما است گفت: اگرجوانان ما با این پشتوانه فرهنگی اصیل آشنا نشوند چطور می‌توانند پاسدار اصالت و شرافت فرهنگی، ملی و دینی خود باشند؟ لذا برگزاری این نشست‌ها برای جوانان ما بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نواندیشی و نوگرایی سعدی افزود: نگاه سعدی به همه چیز متفاوت بود و این تفاوت نگاه‌ها است که پیشرفت یا پسرفت و موفقیت یا شکست را برای انسان‌ها رقم می‌زند.

نگاه فطری سعدی به انسان

او با تاکید براینکه تفاوت نگرش انسان‌ها عامل واکنش و رفتاری است که در مسیر زندگی برمی‌گزینند افزود: منش و روش مردم متاثر از نگاه آنان است و نگاه متفاوت، روش و بینش متفاوت می‌آورد. نگاه سعدی درآثارش نگاهی متفاوت بود. در دوره‌ای که انسان را تک‌ساحتی و تک‌ساختی، اهریمنی و دوزخی یا فرشته‌خو و بهشتی می‌دیدند نگاه سعدی چیز دیگری است؛ سعدی نگاهی طبیعی و فطری به انسانها دارد و انسان را موجودی می‌داند که نه همیشه نیک، عابد و پارسا و نه همیشه گنهکار، بدکار و عصیانگر است؛ بلکه انسان را موجودی بین فرشته‌خویی و شیطان‌صفتی شناور می‌داند که عموم مردم بین این دو وادی قرار دارند.

وی تصریح کرد: سعدی در آثارش تلاش می کند مردم زمان خود را از نگاه افراطی و تفریطی به انسان رها کند و نشان دهد انسان موجودی همه‌جانبه است و نباید از او توقع غیرمتعارف داشت. قضاوت نکردن از روی پوسته و ظاهر و پرداختن به حقیقت از موضوعاتی است که سعدی در آثارش بسیار به آن‌ پرداخته است.

انصاری لاری افزود: رمز مانایی سعدی، تکیه بر حقایق است و شعرایی مثل حافظ، مولانا و سعدی به واسطه پرداختن به حقیقت است که همواره زنده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: نگاهی که  خداوند به انسان دارد خارج و فراتر از هر مزیتی و عارضه‌ای است که بعد از تولد او اتفاق می‌افتد؛ این نگاه بر مبنای طبیعت و فطرت انسان است؛ چیزی که سعدی در آثارش به آن پرداخته است و 200 سال بعد در اروپا تحت عنوان مکتب اومانیسم مطرح شد.

او بیان کرد: در دوره ای که فرمانروایان و ملوکان در هاله ای از ابهام زندگی می کردند و مردم علاقه‌مند بودند از روش و جزییات زندگی آنان مطلع شوند سعدی در آن دوره با نگاهی ناب و ویژه به مردم عنوان می‌کرد که افراد در هر شرایط مالی و جایگاهی دارای نیازهای یکسان هستند و اگرچه در روش تامین نیازهایشان براساس مقتضیات زندگی تفاوت هایی وجود دارد اما چه برای  ثروتمندان و چه دیگر اقشار مردم خوشبختی و خوشحالی در گرو مال، مقام و قدرت نیست.

انصاری لاری در پایان تاکید کرد: برگزاری این محافل که به تحلیل نگاه ناب سعدی به انسان و جهان می‌پردازند بسیار ارزشمند است. انس با سعدی و آثارش درتمامی مراحل فکری، گفتاری و کرداری به انسانها کمک می‌کند زیرا آثار سعدی برگرفته از آموزه های اسلامی و متکی به حقایق ناب اخلاقی است

علل ماندگاری سعدی

فرح نیازکار، استاد دانشگاه و سعدی‌پژوه نیز با بیان اینکه آثار سعدی در طی قرن‌ها همچنان ماندگار است به تشریح علل ماندگاری این آثار پرداخت.

او گفت: حضور عناصر درونی و بیرونی و به‌کارگیری همراه و همپای زبان عبارت و اشارت در شعر سعدی باعث شده است نام سعدی جهانگیر شود.

نیازکار تصریح کرد: سعدی در اشعارش به تبیین شرایط اجتماعی می‌پردازد و سپس خود به عنوان راوی، موضوع را نتیجه‌گیری می‌کند. حرکت آثار سعدی به سمت ادبیات غنایی و داشتن عنصر عاطفی و آرمان اخلاقی، کارکرد آثار سعدی را تعلیمی و اجتماعی می‌کند.‌

این سعدی‌پژوه با بیان اینکه در آثار سعدی شاهد تعمیم احساس فردی به اجتماعی و برآورده کردن نیازهای عاطفی اجتماعی هستیم گفت: چندجانبه‌نگری باعث شده است سخن سعدی سرشار از اعتدال باشد و سعدی با این بینش و تفکر به مانایی دست یافته است.

تبیین آرمان‌شهر انسان‌ها؛ شاهکار سعدی در بوستان

همچنین ایرج شهباری، استاد دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه آثار سعدی همه شاهکار هستند اما بوستان به لحاظ تشریح جامعه آرمانی مدنظر سعدی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است گفت: بوستان سعدی چهارهزار بیت دارد و سعدی دراین اثر به بیان آرمان‌شهر خود می‌پردازد.

وی افزود: دریک آرمان‌شهر مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها روابط فرد با خود، طبیعت، دیگران و خداوند است و سعدی در این اثر خود به تبیین این روابط پرداخته است.

شهبازی تصریح کرد: سه اصل کلی در آثار سعدی وجود دارد و تمام سخنان سعدی برمبنای این سه اصل است؛ مصلحت‌اندیشی ، جبرگرایی و ناپایداری دنیا.

او در ادامه به تشریح این سه اصل در آثار سعدی پرداخت و با بیان اینکه در اصل مصلحت‌اندیشی،  سعدی تاکید کرده است منفعت جمع در اخلاقی زندگی کردن است گفت: در اصل دوم و جبرگرایی سعدی به این موضوع می پردازد که آنچه الطاف خداوند به انسان است از نشر ویژگی‌های ظاهری، شرایط زندگی و... که به دست انسان کسب نشده نمی تواند محل تفاخر و بالیدن باشد.

وی درپایان تاکید کرد: توجه به این اصول که در آثار سعدی بیان شده است به‌جد می تواند راهگشای انسان‌ها در زندگی باشد .

این مراسم توسط مجموعه فرهنگی خط سوم با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی این جزیره برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها