بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
سر انجام از لیست ۲۸ نفره شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران، ۷ نفر بعنوان گزینه های نهایی انتخاب شدند تا سرانجام یک نفر از آنان بر کرسی ریاست بر شهرداری تهران تکیه بزند.
تدبیر24»پس از حذف و یا انصراف برخی از گزینه ها برای تصدی این سمت اینک شورای شهرتهران باید به یک انتخاب مهم دست بزند تا گزینشی بر اساس مصالح و الزامات و ضرورت های کنونی کلانشهر تهران، این مسئولیت خطیر را به شخصی شایسته، متخصص و متدین واگذار کند.
تا کنون  ۷ گزینه مورد نظر برای انتخاب نهایی عبارتند از «سیدمحمودحسینی»، «محمدعلی افشانی»، «محمدابراهیم انصاری لاری»، «محمودحجتی»، «سمیع‌الله حسینی مکارم»، «حجت‌الله میرزایی» و «پیروزحناچی».
بر این اساس پرسشی راهبردی که اینک می توان به آن پرداخت این است که با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی و علمی هر یک از این گزینه ها:
– کدامیک از مؤلفه ها و ویژگیهای لازم برای مدیریت بر شهر تهران برخوردارند؟
– کدامیک نسبت به تهران و شهرداری آن شناخت و اشراف بیشتری دارند؟
– چه کسی از تجربه ی مدیریتی و دانش و نگرش راهبردی لازم، با توجه به شرایط مالی و عمرانی تهران بهره مند است؛ چنان که بتواند در چارچوب مدیریتی خود با مدیران ارشد نظام به اجماع سیاسی و حاکمیتی برسد؟
– آیا گزینه منتخب از شفافیت و مقابله قاطع و مبارزه سازمان یافته با فساد سیستماتیک در شهرداری تهران و توان اصلاحات لازم و اساسی و ساماندهی در این سازمان برخوردار خواهد بود؟
– از کدامیک از این گزینه ها ویژگی مهم پاسخگویی به مردم و دستگاههای نظارتی و شورای شهر و التزام به سیاستها و برنامه های توسعه شهری انتظار می رود؟
– از میان این نامزدها چه کسی قادر به اجتناب از سیاست زدگی و از فرو غلتیدن به اقسام تنش ها و چالش های فرساینده ی سیاسی و جناحی برکنار و مبرا خواهد بود؟
– آیا مدیر آتی شهرداری تهران خواهد توانست با استفاده از تجارب و تعامل کافی با بخش های درون سازمانی و دستگاهها و قوای سه گانه کشور، مدیریتی همراه با آرامش و اعتماد و اطمینان در جهت استقرار توسعه پایدار شهری را محقق سازد؟
– آیا گزینه ی منتخب، علاوه بر فایق آمدن بر چالش ها و مشکلات داخلی و درونی مدیریت شهری خواهد توانست سیستم مدیریت پرخرج و ناکارآمد شهرداری دوره قبل را به سیستمی کارآمد، سالم، چابک و توسعه مدار تغییر دهد؟


بدیهی است که شهردار منتخب باید بتواند علاوه بر مقابله با چالش های درونی و بیرون سازمان با رویکردی برنامه مدار و توسعه گرا و مدبرانه، برای تحقق مطالبات شهری مردم و رای دهندگان گام بردارد.
اینک شورای شهر پنجم باید ضمن کسب و بررسی برنامه ها و رویکردهای این ۷ نفر و نیز بررسی سوابق آنها شاخص ها و مؤلفه های مهم و اساسی در احراز صلاحیت مدیریت شهرداری تهران را به دور از نگرش های جناحی و سیاسی خاص و نیز همسو با سیاست ها و تدابیر کلان نظام و سند چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه های توسعه، به شایسته ترین و لایق ترین فرد واگذار کند.
نگاهی به سوابق علمی و مدیریتی گزینه های مورد نظر می تواند انتخاب معقول و مناسب و اصلح را از همکنون برای بسیاری روشن نماید.
از سوی دیگر آسیب شناسی و تحلیل عدم موفقیت برخی از شهرداران پیشین تهران در تحقق مطالبات نظام و مردم، کار را برای این انتخاب آسان تر خواهد کرد.


منبع: خط اعتدال

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها