بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
یک کارشناس مسائل استراتژیک لبنانی با اشاره به حادثه تیراندازی در اطراف کاخ پادشاهی عربستان تاکید کرد که اختلافات داخلی آل سعود موجودیتشان را به خطر انداخته است.
تدبیر24»"انیس نقاش" مسئول مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی "الامان" و کارشناس مسائل استراتژیک لبنانی  اختلافات داخلی میان اعضای خاندان پادشاه عربستان را جدی دانست و گفت: اطلاعات کاملی از ماجرای حمله به کاخ‌های پادشاهی عربستان در ریاض در دست نیست، اما اگر فرض کنیم که داستان مطرح شده از سوی دولت عربستان مبنی بر ورود یک پهپاد تفریحی به فضای کاخ صحیح باشد، حجم گسترده تیر اندازی‌ها طی دو ساعت نشان می‌دهد که نیرو‌های سعودی تا چه اندازه دستپاچه و تحت فشار هستند، زیرا یک پهپاد تفریحی نیازی به دو ساعت تیراندازی ندارد.

وی ادامه داد: گمان نمی‌کنم که مسئله ورود یک پهپاد تفریحی به کاخ پادشاه عربستان صحت داشته باشد، زیرا در تصاویر ضبط شده از این حادثه مشاهده می‌کنیم که هیچ گلوله‌ای به سمت آسمان شلیک نشد و این مسئله ثابت می‌کند که درگیری‌ها بر روی زمین بوده است. حجم تبادل آتش نشان می‌دهد به احتمال زیاد گروه‌های مخالف پادشاه دست به حمله زده‌اند و در پی براندازی پادشاه یا ترور محمد بن سلمان هستند.

وی با تاکید بر تعمیق اختلافات داخلی در خاندان آل سعود گفت: آنچه در عربستان تازگی دارد این مسئله است که مخالفان پادشاه این بار از خاندان آل سعود هستند، در گذشته تهدید اصلی گروه‌های تندرو معارض بودند، اما این بار مشاهده می‌کنیم که اختلاف میان افراد خاندان پادشاهی در گرفته و ثبات کشور به خطر افتاده است. اگر وضعیت گروه‌های تندرو و اختلافات داخلی آل سعود و مشکلات اقتصادی این کشور را در کنار هم قرار دهیم متوجه خواهیم شد که وضعیت این کشور در آینده بسیار ناپایدار خواهد بود.

انیس نقاش در ادامه گفت: محمد بن سلمان عملا امروز پادشاه بلامنازع عربستان است و تنها چیزی که می‌تواند او را از پادشاهی بر عربستان باز دارد مرگ است، زیرا در این کشور انتخابات وجود ندارد و نظر هیچکس نمی‌تواند در پایین کشیدن او از قدرت موثر باشد، به طور حتم پدرش نیز او را از قدرت کنار نخواهد گذاشت.

این کارشناس لبنانی در همین خصوص تصریح کرد: اگر محمد بن سلمان سیاست‌های کنونی خود را ادامه بدهد این کشور از عربستان سعودی به عربستان سلمانی تبدیل خواهد شد، زیرا او جوانی ۳۲ ساله است و می‌تواند تا ۵۰ سال آینده پادشاه عربستان باشد. در این مدت نیز می‌توانیم بگوییم که خاندان آل سعود از بین خواهد رفت، این مسائل به طور حتم سبب بروز اختلافات شدیدی در میان خاندان پادشاهی عربستان خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد: مهمترین خطر و چالش پیش روی محمد بن سلمان به طور حتم جنگ یمن است. این جنگ بر جایگاه عربستان در منطقه، قدرت اقتصادی و نظامی این کشور تاثیر منفی گذاشته و عربستان را با خطر تقسیم و یا جنگ‌های داخلی روبرو می‌کند. این مسئله که شخصی پیش از رسیدن به قدرت چندین مشکل اساسی و چالش خطرناک را برای خود بسازد بی سابقه است.

انیس نقاش در پایان گفت: یکی دیگر از خطراتی که محمد بن سلمان را تهدید می‌کند مبارزه او با جریان‌های دینی است، برخی گروه‌ها تغییرات بنیادینی که در عربستان صورت گرفته است را ضد دین می‌دانند و به طور حتم با او درگیر خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها