بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
یافته‌های پژوهشی جالب که توسط محققان ایرانی انجام‌شده است، نشان می‌دهد که به دلیل وجود ارزش‌های اخلاقی والا در سیستم مدیریتی چین باستان، لازم است از چنین ارزش‌هایی در سیستم‌های مدیریتی نوین و به‌منظور ارتقای آن‌ها استفاده شود.
تدبیر24»امروزه انسان از جامعه صنعتی به‌سوی جامعه اطلاعاتی در حرکت بوده و هزاره سوم را با پیشرفت­های علمی و فنی فوق­‌العاده‌­ای آغاز کرده است. مدیران در سازمان­‌ها، با محیط‌­های بسیار متغیر و پیچیده داخلی و بین‌­المللی رو­به‌­رو هستند و با چالش‌­های عدیده­‌ای ازجمله فشار برای شفافیت و پاسخگویی بیشتر، منابع مالی محدود، افزایش وظایف و فعالیت­‌ها، تغییرات پرسرعت تکنولوژی و هجوم راه‌حل‌های مدیریتی متفاوت برای بهبود وضعیت سازمان­‌ها مواجه‌­اند.

موضوعی که صاحب‌نظران روی آن تأکید دارند، آن است که تنها عامل موفقیت سازمان در عصر اطلاعات، کارکنان و مدیران آن هستند. مدیران عصر نوین باید هوشمند، متخصص و تیزبین باشند تا خود را برای مقابله با چالش‌­های فراروی سازمان آماده کنند. به‌علاوه، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌­ترین چالش‌­های درون هر سازمان، تمرکز بر سیاست‌­ها و شیوه‌­های گسترش ارزش­‌های اخلاقی در تمام زمینه­‌های مربوط به فعالیت­‌های سازمانی توسط مدیران است. در این راستا مدیران مجبور به ایجاد تصویر شفاف و قابل‌اعتماد از سازمان هستند.

در این خصوص، پژوهشگران کشورمان در مطالعه‌ای جالب‌توجه، که با تفحص در اصول رهبری اخلاقی در چین باستان انجام‌شده، درصدد برآمده‌اند تا به این سؤال پاسخ دهند که آیا با احیای اصول رهبری اخلاقی چین باستان می‌­توان مدیریت نوین را ارتقا داد و به یک شیوه مدیریتی مطلوب دست‌یافت؟

در این مطالعه تطبیقی، محققان دانشگاه سمنان به مقایسه ویژگی­‌ها و مؤلفه‌­های مدیریت غربی و مدیریت شرقی با توجه به دو طرح تثلیث فکری و دینی پرداخته‌اند. بدین منظور، آن‌ها ابتدا پژوهش مبانی نظری را بررسی کرده، سپس تفکرات اندیشمندان چین باستان و صاحب­نظران عصر حاضر را مورد مرور و نقد قرار داده‌اند و درنهایت نیز سعی کرده‌اند بر روی نکات اصلی پژوهش، یعنی اخلاق و رهبری متمرکز شوند.

دکتر عباسعلی رستگار، دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه سمنان و همکارانشان در این پژوهش می‌گویند: «موضوع مهم و قابل‌توجه در این پژوهش، این است که سازمان­‌های نوین امروزی، با یک شکاف اخلاقی روبه‌رو هستند، درحالی‌که این شکاف در سازمان‌­های عصر قدیم کمرنگ­تر بوده است. از دیگرسو، سازمان­‌های معاصر، به سمت جهانی‌شدن حرکت می‌­کنند و حضور و تضمین بقای آن‌ها در محیط پرتلاطم رقابتی، مستلزم ایجاد شایستگی­‌ها و ارزش‌­های اخلاقی است. بنابراین سازمانی که در آن اصول اخلاقی، کارراهه مسیر افراد باشد، یک هم‌­افزایی مثبت در افراد به دلیل شکل­‌گیری اعتماد ایجاد می­‌شود و افراد، دیگر به منافع خود نمی‌­اندیشند و به نفع جامعه گام برمی­‌دارند، لذا این جهت‌­گیری منجر به­ همگامی جامعه با این سازمان­‌ها می‌­شود».

این محققان می‌افزایند: «بنابراین، بر اساس بررسی‌­ها و مطالعات انجام ­شده، پیشنهاد می‌­شود که با توجه به موارد مطرح­ شده از دوران چین باستان و تطبیق آن با سازمان­‌های عصر امروز، رهبران اخلاق­‌مدار، کارکنان خود را بر اساس شایستگی‌­هایشان انتخاب کنند. لذا این رهبران، از طریق­ انتخاب شایسته و توانمندسازی کارکنان، خود را برای ایجاد منافع گروهی و نه شخصی آماده می‌­‌کنند. ازاین‌رو در فرآیند استخدام یکی از گزینه‌­های مهم، انتخاب افراد شایسته است».

بر اساس نتایج این پژوهش، همچنین در فرایند گزینش و استخدام، یکی از جنبه­‌های حیاتی، تحلیل تجارب کاری قبلی فرد و طراحی شغل، جهت حصول اطمینان از این مورد است که سازمان، فرد مناسب و دارای مهارت‌­های کافی جهت انجام وظایف مختلف را استخدام می‌کند.

دکتر رستگار و همکاران اعتقاد دارند: «دومین گزینه مورد بررسی، تمرکز بر ارزش‌­ها در مصادیق اخلاقی است که برای این گزینه نیز پیشنهاد می‌­شود که بر اصول جذب و نگهداری افراد تمرکز شود. بسیاری از سازمان­‌ها در شرایط کمبود نیرو، به دنبال جذب افراد توانمند و با مهارت بالا هستند، ولی کارکنان توانمند، در هر سازمانی فعالیت نمی‌­کنند. بنابراین رضایت شغلی کارمندان، بیش از آن که به سطح درآمد بستگی داشته باشد، وابسته به سایر فاکتورها مانند ارزش­دهی به کارمند و احساس وفاداری به گروه اجتماعی مربوطه است. بنابراین پیشنهاد می­‌شود که سازمان­‌ها به دنبال جذب افراد با توانمندی و مهارت بالا باشند، سپس به‌منظور نگهداری و حفظ آنان در جهت افزایش رضایت شغلی در سازمان بکوشند و احساس ارزش را با ایجاد مشارکت با کارکنان خود القا کنند، به‌طوری‌که کارکنان سازمان را از آن خود بدانند. برای مثال شرکت تویوتا و سونی در ژاپن چنین رویه‌ای را در پیش گرفته و موفقیت‌های فراوانی را به دست آورده‌اند».

به بیان این محققان که نتایج پژوهش آن‌ها را، مجله علمی پژوهشی «اخلاق زیستی» وابسته به مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر کرده است: «سومین گزینه مورد بررسی در این مطالعه تطبیقی، اصول پاداش مبتنی بر مشارکت بوده است. بر اساس روایات نقل‌شده از دوران باستان، کارکنانی که فعالیت متناسب با اهداف سازمان را به نحو احسن انجام دهند، مستحق پاداش هستند».

با توجه به یافته‌های این مطالعه، مجریان پژوهش معتقدند مدیریت سازمان­‌های نوین برای ارتقای شیوه‌­های مدیریتی خود می‌­توانند اصول اخلاقی دوران باستان را احیا کنند، زیرا سازمان­‌های عصر فعلی نیازمند تجدید و بازسازی اصول مدیریتی آمیخته با اخلاق هستند و این ارزش‌های اخلاقی، با توجه به مطالعات در آیین مدیریتی، در دوران باستان تجلی بسیاری دارند».

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها