بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۰۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
نیکولا پیووانی- آهنگساز برنده جایزه اسکار ایتالیایی- قطعه‌ای موسیقیایی را برای ادای احترام به ویتوریو تاویانی- کارگردان ایتالیایی- نواخت.
تدبیر24»نیکولا پیووانی در کنسرتی که در تالار وحدت برگزار شد، گفت: می‌خواهم خارج از برنامه کنسرت امشب قطعه‌ای را برای یکی از عزیزترین دوستانم و بزرگترین هنرمندان کشورم که اخیرا از دنیا رفته است، اجرا کنم.

او در کنسرت خود که عصر امروز (چهارشنبه) 5 اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: «موسیقی خطرناک است» این جمله فدریکو فلینی کارگران ایتالیایی است که از موسیقی می‌ترسید. چرا می‌ترسید؟ زیرا علی‌رغم اینکه موسیقی محتوی نداشت او را هیجان‌زده می‌کرد.

این آهنگساز ایتالیایی بیان کرد: ما فکر کردیم می‌توان از این جمله فدریکو فلینی برای عنوان برنامه‌ای که مدتی است که در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود، استفاده کنیم و برای آنکه به این کارگردان ادای احترام کنیم دو قطعه موسیقی فیلم‌های «مصاحبه» و «جینجروفرد» را اجرا کنیم.

او درباره چگونگی انتخاب تِم اصلی موسیقی متن «مصاحبه» اظهار کرد: گرچه این تِم اورجینال نبود و آن را مختص فیلم نساخته بودم اما زمانی که با فلینی درباره موسیقی متن کار کردیم قطعه‌ای زدم که سال‌ها قبل آن را برای یک تئاتر ساخته بودم و فلینی جذب این قطعه کوچک شد و آن را نواختم. شاید این تِم از نظر شما بچه‌گانه باشد اما برای او جادویی بود به همین دلیل کنسرت امشب‌مان را با این قطعه موسیقی یعنی فیلم «مصاحبه» شروع می‌کنیم.

ترجیح می‌دهیم شاهد دوئل موسیقیایی باشیم

پیووانی بعد از اجرای این دو قطعه بیان کرد: دو قطعه بعدی دوگانه‌ای است که آن را خودم نوشتم و از اسطوره‌های یونان باستان الهام گرفتم. موسیقی بخش مهمی در اساطیر یونان به شمار می‌رود. اورفئوس یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای یونان است که با صدای زیبایش هر حیوان وحشی‌ای را رام می‌کرد. بعد از آن به پریان دریایی می‌رسیم که به عبارتی موجودات شیطانی در یونان بودند که با اغواگری و صدای زیبایشان تمام دریانوردان و رهگذران را محو خودشان می‌کردند.

این آهنگساز ایتالیایی اضافه کرد: زمانی که این مسافران با صدای این پریان به ساحل می‌رسیدند کشته می‌شدند. در یکی از افسانه‌ها گفته می‌شود به دلیل غروری که پریان داشتند با میوزها به چالش موسیقیایی پرداختند. در یونان خیلی از دوئل‌ها با موسیقی انجام می‌شد و از سلاح استفاده نمی‌کردند. ما نیز ترجیح می‌دهیم شاهد دوئل موسیقیایی باشیم تا آنهایی که با سلاح انجام می‌شود.

او با بیان اینکه متاسفانه میوزها خیلی بهتر از پریان آواز می‌خواندند، افزود: در نهایت پریان شکست خوردند و خودکشی کردند. اولین قطعه‌ای که در این بخش اجرا می‌شود مربوط به سنت کتاب مقدس و مذهبی به نام «رقص هفت حجاب» است.

سه نت ارزشمند پیووانی

پیووانی در بخش دیگری از اجرا درباره جمله «موسیقی خطرناک است»، توضیح داد: منظور از این خطر نوعی شورانگیزی است. شعفی که در مواجه با نوعی زیبایی خاص به ما دست می‌دهد که می‌تواند این زیبایی هنری رمان، فیلم یا موسیقی باشد. مواجهه با موسیقی تو را عوض می‌کند و زمانی که با زیبایی مواجه می‌شوی آنقدر در تو نفوذ می‌کند که دیگر آن فرد قبلی نیستی.

این آهنگساز با بیان اینکه برای من این حالت بسیار پیش آمده است، اضافه کرد: گاهی با موسیقی‌های جدیدی مواجه شدم که آنقدر در جان من نفوذ کرد که دچار نوعی هیجان خوشایند شدند.

او در بخش دیگری از اجرا اظهار کرد: من در شهر رم به دنیا آمدم و تا 20 سالگی در همان خانه ای که بدنیا آمدم زندگی کردم. در نزدیک خانه ما صومعه‌ای بود که خواهران روحانی در آن زندگی می‌کردند. این صومعه برجی با ناقوس داشت که وقتی به صدا در می آمد سه نت موسیقی از آن شنیده می شد. بعدها که بزرگ شدم آن نت‌ها را برای خودم بازنویسی کردم و قطعه ای از آن ساختم. این سه نت برایم ارزشمند بودند. 

وقتی پیووانی ایتالیا را معرفی می‌کند

سفیر ایتالیا در ایران نیز در بخش دیگری از این کنسرت بیان کرد: از اینکه دوستان ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر به فرهنگ ایتالیایی علاقه‌مند بودند، تشکر می‌کنم  و زمانی که دبیر جشنواره پیشنهاد همکاری در این زمینه را داد فکر کردیم چه چیزی می‌تواند فرهنگ ایتالیا را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. بنابراین خیلی زود به پیووانی فکر کردیم که برای مخاطب ایرانی شناخته شده است.

مائورو کنچاتوری ادامه داد: وقتی سینما را با موسیقی ترکیب کنیم همه می‌توانند از آن استفاده کنند زیرا موسیقی جنبه‌ای از هنر است که نیاز به ترجمه ندارد. امشب پیووانی دست ما را می‌گیرد و قدم به قدم در طی سال‌هایی که در سینمای ایتالیا کار کرده است با آن همراه می‌شویم و در کنار موسیقی نگاهی به قسمت‌های جذاب کشور ایتالیا می‌اندازیم. ما برای دبیر جشنواره فجر توضیح دادیم که حضور پیووانی ایتالیا را به بهترین نحو معرفی می‌کند.

توجه ویژه سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر به سینمای ایتالیا

دبیر سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر نیز در ابتدای این کنسرت گفت: سینمای پرافتخار ایتالیا را با موسیقی‌های زیبا و دلنشین فیلم‌هایش به یاد داریم. سی‌وششمین جشنواره جهانی فجر توجه ویژه‌ای به سینمای ایتالیا داشت. سینمایی که بعد از گذشته طلایی خود دوباره شاهد ظهور و بروز جوان‌های پرشور و هنرمندی است که در فکر احیا کردن این سینما هستند. این هنرمندان هم‌اکنون فیلم‌هایی ساخته‌اند که توجه فیلم بین‌های دنیا را به خود جلب کرده است.

رضا میرکریمی ادامه داد: امسال در کنار توجه به سینمای ایتالیا مهمان برجسته ایتالیایی  و آهنگسازی به نام نیکولا پیووانی داریم که نه تنها او را به دلیل جایزه اسکارش می‌شناسیم بلکه به خاطر موسیقی‌های ماندگارش برای فیلم‌های کارگردانان بزرگ مثل فدریکو فلینی، برادران تاویانی، روبرت بنینی می‌شناسیم.

او همچنین گفت: در این چند روز مهمانان برجسته‌ای از سینمای ایتالیا داشتیم که از دانش آنها در محافل مختلف علمی و کارگاه‌های جشنواره استفاده کردیم.

در حاشیه و بعد از پایان این کنسرت، شهرام ناظری که برای انجام اقدامات اولیه اجرا در اختتامیه جشنواره جهانی فجر که فردا پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود به تالار وحدت آمد و با نیکولا پیووانی  دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، نیکولا پیووانی برای بیش از ۱۳۰ فیلم موسیقی متن ساخته است و برای‌ «زندگی زیباست» به کارگردانی روبرتو بنینی برنده اسکار بهترین موسیقی شد. او در دانشگاه ساپینزا در رم به تحصیل پرداخت و از کنسرواتوآر وردی در ساز تخصصی پیانو مدرک گرفت، سپس رهبری ارکستر را زیر نظر مانوس هاجیداکیس موسیقی‌دان یونانی آموخت.

او موسیقی متن سه فیلم «مصاحبه»، «جینجر و فرد» و «صدای ماه» به کارگردانی فلینی را ساخته و بعدها باله‌ای با نام «باله فلینی» را تصنیف کرد. موسیقی برنده اسکار فیلم «زندگی زیباست» در سال ۲۰۰۰ نامزد دریافت جایزه گرمی در رشته «بهترین موسیقی متن برای سینما، تلویزیون و دیگر رسانه‌های بصری» شد.

از میان فیلم‌هایی که نیکولا پیووانی برای آن‌ها موسیقی تصنیف کرده می‌توان به «هیولا را در صفحه اول سیلی بزن»، «عطر بانوی سیاه‌پوش»، «ردپا روی ماه»، «جهش در تاریکی»، «شب سن لورنزو»، «کائوس» اشاره کرد.

پیووانی در سال ۲۰۰۵ یکی از اعضای هیات داوران جشنواره جهانی فیلم مسکو بود. او با کارگردان‌های فرانسوی نیز همکاری می‌کند و با سینماگرانی مانند دانیل تامپسون، فیلیپ لوره و اریک امانوئل اشمیت همکاری کرده است. وزیر فرهنگ فرانسه سال ۲۰۰۸ در جشنواره فیلم کن نشان فرمانده هنر و ادبیات فرانسه را به پیووانی اهدا کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها