بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
تلگرام که پیش از این حدود 65 درصد ترافیک اینترنت کشور را به خود اختصاص داده بود از امروز قرار است با محدویت های جدیدی در ایران مواجه شود.
تدبیر24»"رفع انحصار و کمک به تقویت پیام رسان های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه های اجتماعی نیست. مردم حق انتخاب دارند و می توانند توامان در شبکه های مختلف اجتماعی فعالیت داشته باشند" این پُست اینستاگرامی رییس جمهور پس از اظهارات بی حد و حساب برخی نمایندگان جناح منتقدِ دولت طی چند هفته گذشته باعث شد تا مردم تا حدی خیالشان بابت فیلتر شدن تلگرام راحت شود. آسودگی که از صبح امروز با کُند شدن سرعت تلگرام در ایران باعث شد تا بار دیگر به انتشار مجدد شایعاتی پیرامون فیلتر این شبکه اجتماعی محبوب در ایران دامن بزند. 

این موشک سفیدِ محبوب با داشتن بیش از 100 میلیون کاربر در سراسر دنیا که بیش از 40 میلیون آن ایرانی هستند توانسته ضمن کسب محبوبیت کم نظیر خود به دلیل امنیت بسیار بالا،کاربر پسند بودن و آپدیت هایی با فاصله زمانی کم و تغییرات خیره کننده؛ در صدر پراستفاده ترین شبکه اجتماعی مردم در ایران قرار بگیرد. 

اما حالا مسئولان تصمیم گیرنده در رده های بالا اصرار دارند که مردم را؛ آنهم به زور انواع و اقسام ترفندها به استفاده از پیام رسان داخلی تشویق کنند.

تلگرام که پیش از این حدود 65 درصد ترافیک اینترنت کشور را به خود اختصاص داده بود از امروز قرار است با محدویت های جدیدی مواجه شود.

کُند شدن تلگرام از صبح امروز درحالی اتفاق می افتد که از ساعتی قبل برخی کاربران در شبکه های مجازی اعلام می کنند که اگر با آی پی کشورهای دیگر به این اپلیکیشن وصل شوید از سرعت بهتری برخوردار خواهید شد. در حالی که در غیر این صورت حتی عکس های شما هم قادر به لود شدن نیستند.

حالا این سوال مطرح است که مسئولین قصد دارن با پایین آوردن سرعت تلگرام مردم را وادار به کوچ از این پیام رسان محبوب کنند؟همان اتفاقی که برای وایبر افتاد.؟!

برای کاربران عادی شاید کاهش سرعت ناگهانی یک شبکه اجتماعی که دارای سرورهای بسیار قدرتمند و کارشناسان خبره است نقص فنی محسوب شوند.اما متخصصان شبکه به خوبی می دانند که هیچ کاهش سرعتی بی دلیل نیست.

سالها پیش مسئولین توانستند با پایین آوردن سرعت کانکشن های وایبر مردم را از این شبکه اجتماعی دلسرد کنند .درحالی که در سایر کشورهای وایبر به خوبی کار می کرد.

و حالا با کند شدن تلگرام به نظر می رسد همان سناریو در حال تکرار است و مسئولین امید دارند با پایین آمدن سرعت تلگرام مردم به سمت شبکه های اجتماعی داخلی گرایش پیدا کنند. اما چیزی که از ابتدا شکست این طرح را مشخص می کند امنیت بسیار پایین شبکه های اجتماعی داخلی و بی اعتمادی مردم نسبت به آنهاست. (هر چند که طی این روزها برخی از همین مسئولان مربوط اصرار دارند که امنیت در شبکه های داخلی بسیار بالاست) از سوی دیگر مدیرعامل تلگرام پیشتر از عرضه شدن تلگرام بر بستر سرویس بلاک چین خبر داده است. اتفاقی که اگر میسر شود فیلتر کردن تلگرام با امکانات امروز دنیای فناوری غیر ممکن خواهد بود.

جایگزینی تلگرام ایکس یکی دیگر از گزینه های دست اندرکاران تلگرام است که گفته می شود با کُند شدن سرعت نسخه اصلی تلگرام در ایران می توان تا حدی برخی از مشکلات کاربران را حل نماید.

سرعت بالا، ایمنی بیشتر، مصرف کم و همچنین توسعه سریع نسخه تلگرام ایکس از مهمترین ویژگی هایی است که برخی از کارشناسان فناآوری در شرایط کنونی استفاده از آن را به کاربران توصیه می کنند.

با این حال آنچه مشخص است کسانی که مسئول رسیدگی به پروژه فیلترینگ تلگرام هستند سعی دارند کاربران داخل کشور را با اعمال محدودیت های بیشتر به استفاده زوری از پیان رسان های داخلی ترغیب کنند. پروژه ای که با توجه به محبوبیت این موشک سفید محبوب و همچنین نگاه ویژه "دوروف" به تعداد بالای کاربران ایرانی با شکست مواجه شود.

 یغما فشخامی- دیده بان ایران

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها