بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۸۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
تاکنون شورای پنجم شهر تهران بسیار منسجم و خوب عمل کرده است و در مجموع ارزیابی از عملکرد شورا مثبت است. وجود اختلاف‌نظر بین اعضا و بحث پیرامون مسائل مختلف طبیعی است و این نقطه قوت شورا است.
 مهم این است که اعضای شورای شهر سرانجام از این بحث‌ها به یک تصمیم واحد برسند و از آن پشتیبانی کنند. در ارتباط با عملکرد شورا در انتخاب شهردار، انتخاب اول هم انتخاب خوبی بود و آقای محمدعلی نجفی را از سر کوچه پیدا نکرده بودند. او یکی از باسابقه‌ترین مدیران بوده و پست‌های مختلفی داشته است و 6 سال هم به عنوان عضو در شورای شهر حضور داشته است اما برخی کم‌لطفی‌ها و فشارها در مورد او صورت گرفت. اکنون برای انتخاب شهردار جدید هم اعضای شورا در حال گرفتن نظرات مختلف هستند احزاب در ایران به طور کامل میدانداری نمی‌کنند اما طبیعی است که رایزنی‌ها و تلاش‌های خود را انجام دهند. اگر احزاب میداندار بودند، مشکلات ما خیلی کمتر بود. یک یا دو حزب قدرتمند رقابت می‌کردند و برنامه‌هایشان را ارائه می‌دادند و مردم هم دست به انتخاب می‌زدند. به هرحال مردم تهران این بار خودشان به صورت جریانی عمل کردند و به جریان اصلاحات رأی دادند. جریان اصلاحات هم در پاسخگویی به این اقدام مردم باید امانتدار مردم باشد و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این امانتداری حفظ انسجام است. شورا تا کنون انسجام خود را حفظ کرده و طبیعی است احزاب نظرات خود را به اعضای شورا منتقل می‌کنند و اعضای شورا هم با یکدیگر مشورت‌هایی انجام می‌دهند. در انتخاب شهردار جدید تهران هم اعضای شورا پس از بررسی‌های فراوان تاکنون به هفت گزینه رسیده‌اند و اختلاف نظرها هم درباره این افراد طبیعی است چرا که این روش شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران یک روش دموکراتیک است. هرچند شهرداری نهادی خدماتی است اما شهردار منتخب باید فهم کلی سیاسی و فهم برنامه‌ریزی داشته باشد و دغدغه اصلی او هم خدمت به مردم تهران باشد. من شخصا موافق نیستم که فردی از مجلس یا دولت به عنوان شهردار انتخاب شود. چرا که دولت با آن همه بالا و پایین وزیر انتخاب کرده، به مجلس آورده و با گرفتاری‌های بسیار برای او رأی اعتماد گرفته و حالا صلاح نمی‌بینم کسی بخواهد یک جای دیگری را بهم بریزد که شهرداری را درست کند! در ثانی کشور هم دچار قحط‌الرجال نیست. به نظر من از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری بحث تامین منابع پایدار است، چرا که شهر فروشی کار صحیحی نیست و اکنون شهر تهران بر اثر شهر فروشی‌های گذشته بدقواره شده است و روح معماری ندارد. بحث آلودگی هوا هم باید یکی از دیگر اولویت‌های شهردار آینده باشد و به نظر من مهم‌ترین اقدام شهرداری برای پیشگیری از آلودگی هوا ترویج حمل و نقل عمومی و تامین زیرساخت‌های آن است. در مترو الان برخی خطوط ناقص هستند که باید به بهره‌برداری برسند. شهردار آینده تهران در مورد توصیه‌هایی که در برنامه وجود دارد باید جدیت داشته باشد و مجلس هم کمک حال او خواهد بود.



غلامرضا حیدری، نماینده تهران در مجلس
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها