بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
کشور دچار بحران سرمایه اجتماعی است. در ایران بنا به دلایل تاریخی، سرمایه اجتماعی نه تنها چنان که باید و شاید شکل نگرفته، بلکه روزبه‌روز تضعیف می‌شود.
تدبیر24»بدون تردید برای کسانی که در راه خدمت به دین و ملت و ایران، همه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را به میدان آورده‌اند، زمانی که شاهد ناامیدی و یأس مردم و بی‌دفاع شدن کشور در مقابل تهدیدات خارجی می‌شوند و تلاش و کوشش‌های صادقانه ایشان نیز ره به جایی نمی‌برد، جز صراحت قلم و فریاد، راهی نمی‌ماند. دگردیسی‌های سریع و بی‌امان تغییرات اجتماعی در چند سال اخیر در کشور و جهان و پیچیدگی کنونی مناسبات خاورمیانه و جهان، کشور را در شرایط بس بحرانی قرار داده است و اعتماد ملت به صاحب منصبان را به‌علل متعدد، به حداقل رسانده است. بی‌توجهی به خواست‌ها و تمایلات و مشکلات روحی و روانی نسل جوان کشور، تاثیرات مخرب و ناهنجاری در جامعه به‌جا خواهد گذاشت. اگر مردم به این باور برسندکه رأی و نظر آنان در مسئولان نافذ نیست و صدای آنان در مراکز تصمیم‌گیری شنیده نمی‌شود، موجب گسترش ناامیدی خواهد شد. همه ایرانی‌ها از اینکه ارزش پول ملی و درآمد سرانه مردم کاهش یافته، ناراحت هستند. به هیچ قیمتی نباید اعتماد ملت به متصدیان امور اقتصادی کشور، درخصوص توانایی آنان در ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان، مخدوش شود. خلف وعده‌ها و عدم توجه به برخی مطالبات بحق مردم، فقدان بستر مناسب برای نقد منطقی موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به اصلاح جامعه خواهد شد و نگرانی‌های مختلفی در افراد جامعه ایجاد می‌کند. تاکنون فرصت‌های بسیاری از دست رفته و بیش از این نباید فرصت از دست داد. در صورت داشتن تدبیر، دوراندیشی و اندیشیدن به مردم، ایران و اسلام -نه منافع آقازاده‌ها و ژن‌های خوب یا منافع یک اقلیت کوچک- مسئولان خواهند توانست از همه فرصت‌ها، بهره‌های لازم را نصیب ملک و ملت کنند. اختلاس‌گران، رانت‌خواران و سوءاستفاده کنندگان از موقعیت، چهره اسلام و انقلاب را مخدوش کرده و به سرمایه اجتماعی کشور آسیب می‌رسانند. با هرگونه مفسده‌جویی مالی و اقتصادی باید مقابله کرد و اجازه نداد کسی به اندوخته‌های مردم و بیت‌المال عمومی، دست درازی کند. حجم سنگین هزینه‌های دولتی و نارسایی در مدیریت عُقلایی، علمی و قاطعانه، در کنار رسوخ فساد در هزینه‌های تشکیلات دولتی و خصوصی، نگرانی عمیق در بین آحاد ملت فراهم می‌آورد. باید توجه داشت که فرجام تخطی و تعدی به میثاق قانون اساسی و عدم اعطای کامل حقوق شهروندی مطروحه در آن، جز فرو‌رفتن در دوزخ اختلافات، مخاصمات، انحطاط، بحران و فروپاشی چیز دیگری نخواهد بود. امروز باید با کوشش در اصلاح امور و بازکردن فضا و دوری از انحصار، واپسگرایی و وابستگی گروهی، در چارچوب حفظ نظام و کلیت قانون اساسی فرصت محدود را مغتنم شمرد و از آینده سخت جلوگیری کرد. تردید نکنیم که بی‌اعتنایی به مطالبات مشروع و قانونی مردم، بهره‌برداری سیاسی از نحوه برخورد با نزدیکان صاحب منصبان و مسئولانی که دچار تخلف از قانون شده‌اند مانند احمدی‌نژادها و مرتضوی‌ها، بر افکار عمومی تاثیری منفی خواهد گذاشت و می‌تواند دستاوردهای نظام را در سطوح داخلی و خارجی تحت‌الشعاع قرار داده و روند امور را در مسیری پیش ‌ببرد که خواست آمریکا و دیگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.




کمال الدین پیرموذن، فعال سیاسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها