بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
برخی از سیاستمداران و شخصیت های فرانسوی در بیانیه ای از مسلمانان در خواست کرده اند که سوره هایی از قرآن را حذف کنند.
تدبیر24»تعدادی از مقامات و شخصیت‌های فرانسوی چون نیکولا سارکوزی، مانول والس و شماری دیگر از شخصیت‌های سیاسی، هنری و فرهنگی این کشور در بیانیه‌ای از مسلمانان خواستند سوره‌هایی از قرآن را که به ادعای آنها در آن دعوت به قتل و مجازات یهودیان، مسیحیان و ملحدان می‌شود از این کتاب آسمانی حذف کنند.

در این بیانیه که با عنوان «اقدامات ضدیهودی جدید» در روزنامه «لوپاریزین» منتشر شده، از افراط‌گرایی اسلامی سخن به میان آمده و علیه آنچه «پاکسازی نژادی خاموش» ضدیهودیان خوانده هشدار داده است. این اقدام با واکنش جامعه مسلمانان فرانسه مواجه شده است.

درخواست موهن مقامات فرانسوی

ماجرا از آنجا شروع شد که دوشنبه اول اردیبهشت، برابر با 21 آوریل بیانیه‌‌ای تکان‌دهنده مبنی‌بر لزوم ایجاد تغییر در محتوای «قرآن» کتاب آسمانی مسلمانان با هدف محدود کردن آن توسط 300 نفر از به‌اصطلاح روشنفکران و سیاستمداران برجسته فرانسوی در روزنامه فرانسوی «لوپاریزین» منتشر شد.

در میان اسامی امضاکننده این بیانیه نام اشخاصی چون نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور سابق و مانوئل والز نخست‌وزیر سابق این کشور نیز به چشم می‌خورد. نویسندگان و امضاکنندگان این مانیفست مدعی شده‌اند قرآن موجب خشونت در میان شهروندان می‌شود و بر این امر اصرار می‌کنند که باید برای آن بخش از آیات قرآن که به ادعای آنها خواستار قتل و مجازات یهودیان، مسیحیان و کافران می‌شود از سوی مقامات مذهبی تاریخ انقضا معین شود تا به‌زعم آنها هیچ فرد باایمان یا غیرمتدینی نتواند با استناد به یک متن مقدس مرتکب جرم شود.

اگرچه هنوز کاملا مشخص نشده است که مقصود نویسندگان این متن از اشاره به منسوخ‌ کردن برخی آیات قرآن دقیقا چیست؟ حرکاتی از این دست که خواستار اصلاحات در متون الهی هستند در فرانسه مساله‌ای جدید محسوب نمی‌شود با این وجود تهدید بر حذف برخی آیات کتاب مقدس مسلمانان دلیل دیگری دارد.

با توجه به این نکته که در دین اسلام، قرآن به این دلیل که از سوی پروردگار نازل‌ شده است یک کتاب الهی محسوب می‌شود. بنابراین هرگونه تغییر یا حذف هر بخشی از متن این کتاب مقدس گناهی نابخشودنی است. لازم به ذکر است انتشار این بیانیه درست یک ماه بعد از قتل مریل نول، آخرین بازمانده هولوکاست در فرانسه رخ می‌دهد. نول 85 ساله زنی یهودی فرانسوی بود که 23 مارس 2018 توسط دو نفر در آپارتمانش در پاریس به قتل رسید.

قتل وی از سوی مقامات رسمی فرانسه تحت عنوان جرائم ضدیهود طبقه‌بندی شده است. قتل نول در حالی رخ داد که سال گذشته نیز زنی 67 ساله به نام سارا هلیمی در همان محله به ضرب گلوله به قتل رسید و از پنجره آپارتمانش به بیرون پرتاب شد؛ در حالی که طبق ادعای رسانه‌های فرانسوی ضارب «ا... اکبر» می‌گفت. دست‌کم یک سال طول کشید تا مراجع قضایی فرانسه مرگ هلیمی را در میان جرائم ضدیهودیت طبقه‌بندی کنند.

بزرگ‌ترین جامعه یهودی در اروپا

فرانسه بزرگ‌ترین جامعه یهودی در اروپاست. از اوایل دهه 2000 یهودیان فرانسه شاهد افزایش اقدامات ضدیهودی بسیاری بودند و این در حالی است که سال 2017 در قیاس با سال 2016 حوادثی از این دست‌ کمتر رخ داده است. در حالی که تلاش‌ مقامات فرانسوی بر این بوده که مسلمانان را عامل این افزایش خشونت علیه یهودیان نشان دهند، رسانه‌های این کشور از به رسمیت‌ شناختن این ادعا امتناع کرده‌اند.

امضاکنندگان مانیفست تغییر در محتوای کتاب آسمانی مسلمانان با در پیش گرفتن همین خط فکری تلاش کرده‌اند با تعبیر «پاکسازی قومی کم‌حجم» از روند فعلی علیه مسلمانان استفاده کنند.

دولت فرانسه نیز با سوءاستفاده از این شرایط خانواده‌های یهودی را مجبور کرده تا محله و خانه خود را ترک و فرزندان خود را از مدارس دولتی خارج کنند.

مانیفستی نشأت گرفته از الهیات دروغین

اما مانیفست مذکور اعتراض شدید جامعه مسلمانان فرانسه را نیز در پی داشت. روحانیون و سران مذهبی مسلمان فرانسه با انتشار نامه‌ای در روزنامه «لوموند» تلاش‌ها برای همگون‌‌سازی و اتهام‌زنی به مسلمانان را محکوم کرده‌اند و مرکز رصد اسلام‌هراسی که سازمانی وابسته به دولت مصر است، این مانیفست را «نژادپرستی نفرت‌انگیز» توصیف کرده است که ثابت می‌کند سرزمین فرانسه از اسلام استقبال نمی‌کند. طارق اوبرو، امام جماعت معروف فرانسوی که مسجد بزرگ شهر «بوردو» تحت نظر او اداره می‌شود، درخواست برای حذف برخی آیات و ایجاد تغییر در کتاب مقدس مسلمانان را «پیشنهادی کفرآمیز» دانست.

به گفته وی این شیوه نگرش به قرآن؛ به‌عنوان یک کتاب ضدیهودیت یا ضدمسیحیت تفسیری دروغین است که توسط تندروها ترویج می‌شود. این مفهوم که اسلام و کتاب مقدس مسلمانان ضدیهودیان است نشأت گرفته از الهیات دروغین و شیطانی است.

علاوه‌بر این، در کتاب مقدس مسلمانان از یهودیت و مسیحیت با تعبیر «اهل کتاب» یادشده و برای آنها جایگاهی همراه با احترام و عزت فراوان قائل شده است. وی همچنین به تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که جایگاه دیگر ادیان در جوامع مسلمان به چه شکلی بوده است.

اوبرو در رابطه با مطرح شدن ادعای خشونت‌طلبی و ترویج به اعمال خشونت علیه پیروان دیگر مذاهب در قرآن گفت: «قرآن فقط از مبارزه دفاعی علیه متجاوزان آن هم در یک بازه تاریخی سخن گفته است.»

او استدلال کرد مشکلی که در حال حاضر وجود دارد اصل دین اسلام نیست بلکه تفاسیر افراطی از قرآن توسط مجرمانی است که می‌خواهند روی جرائم خود سرپوش دینی بگذارند و این امر موجب بدگمانی نسبت به اسلام شده است.

پیتر آندره تگویف، مدیر پژوهشی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نیز با اشاره به این مساله که مومنان به دستورات قرآن احترام می‌گذارند، گفت که مشکل از تفاسیر مختلف نشأت می‌گیرد، همان‌طور که از هر متنی می‌توان تفاسیر متفاوتی داشت؛ قرآن به هیچ‌وجه نگاه نژادپرستانه یا ضدیهودی ندارد، بلکه برعکس احترام عمیقی به یهودیت و پیروان این دین و شخصیت‌های بزرگ آن چون موسی(ع) قائل است.

مصادره دین برای توجیه خشونت

به گفته دلیوه یکی دیگر از امامان مساجد فرانسه برخی افراد از جمله سلفی‌ها در فرانسه، دین را به‌منظور توجیه جنایات خود مصادره و خشونت را تبلیغ می‌کنند و در عین حال با گروه‌های تروریستی و خشونت‌طلب چون داعش به صورت آنلاین در ارتباط هستند.

امامان مساجد فرانسه، ضمن ابراز تاسف از مانیفست ضداسلامی و ضدقرآنی اخیر نوشتند که در شرایط کنونی جوانان آشفته، بیکار و ناآگاه به شکار‌هایی آسان برای مرتجعان ایدئولوگ تبدیل شده‌اند و این موعظه‌گران ضددین، نفرت و خشونت را علیه دیگر مذاهب و ادیان در گوش آنها زمزمه می‌کنند. نکته قابل تامل در این بین این است که امروزه همه می‌دانند تروریسم جهادی هیچ‌ارتباطی با اسلام ندارد، اما برخی با اهداف خاص چون تخریب چهره اسلام و محدود کردن مسلمانان و زیرسوال بردن جایگاه دین اسلام همواره تلاش می‌کنند پدیده‌هایی چون حملات اخیر علیه یهودیان را برآمده از دین و اسلام را مروج خشونت نشان دهند.

افزایش جمعیت مسلمانان فرانسه

نکته مهم در رابطه با این اقدام موهن روشنفکران و سیاستمداران فرانسوی این است که طی سال‌های گذشته جمعیت مسلمانان فرانسه افزایش زیادی داشته که مهاجرت پناهجویان سوری و برخی دیگر از کشورهای اسلامی به اروپا از دلایل آن است. طبق گزارش اندیشکده «پیو»، در فاصله سال‌های 2010 تا 2016 بیش از نیم میلیون مهاجر مسلمان وارد فرانسه شده‌اند که بیشتر آنها مهاجران عادی و نه پناهجویان بوده‌اند؛ در این فاصله زمانی، فرانسه حدود80 هزار پناهجو نیز پذیرفته است که اکثر آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

این گزارش نشان می‌دهد تا سال 2050 مسلمانان حدود 11 درصد جمعیت اروپا را تشکیل خواهند داد که در مقایسه با امروز این رقم 6 درصد افزایش خواهد یافت و همین موضوع ریشه بسیاری از تحرکات اسلام‌هراسانه سیاستمداران در اروپا و علی‌الخصوص کشور فرانسه است.

درواقع سیاستمداران فرانسوی با تلاش‌هایی چون مانیفست اخیر سعی دارند با نشان دادن چهره‌ای خشن از دین اسلام برای شهروندان کشورشان زمینه را برای اتخاذ قوانین علیه مسلمانان فراهم آورند. به همین دلیل است که هر از چند گاهی به بهانه‌های مختلف چون قتل یک شهروند یهودی نسبت به تمامیت دین اسلام و جامعه مسلمانان این کشور دست به فرافکنی می‌زنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها