بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳
سخنگوی شورای شهر تهران از آغاز تشریح برنامه‌های کاندیدای شهرداری تهران در جلسه یکشنبه خبر داد و گفت: «از میان این تعداد دو گزینه تعیین می‌شوند که در نهایت یک نفر در روز 23 اردیبهشت ماه به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود.»

تدبیر24»این روزها به سختی می‌توان با اعضای شورای شهر درباره انتخاب شهردار سخن گفت چرا که اخبار این انتخاب هر ساعت دچار تحول می‌شود. زمانی انصاری لاری از حضور در جمع گزینه‌های شهرداری انصراف می‌دهد، زمان دیگر نوبخت می‌گوید که حجتی (وزیر کشاورزی) در دولت بماند و شهردار از میان سایر گزینه‌ها انتخاب شود و...

یک انصراف، چند حاشیه!

برخی گفتند محمود حجتی در وزارت کشاورزی باقی ماند یعنی او هم از لیست گزینه‌های شهرداری تهران حذف شد. در عین حال عصر جمعه بود که متن انصراف دوباره انصاری‌لاری از حضور در جمع گزینه‌های شهرداری منتشر شد. او در 8 اردیبهشت هم انصراف داده بود اما اعلام شد که منصرف شده است اما این بار جدیت زیادی در این انصراف نشان داد. البته این انصراف هم بدون حاشیه نبود چنان‌که محسن هاشمی در جایگاه رئیس شورای شهر تهران گفت: «من هم نامه انصراف ایشان را دیده‌ام اما رسما به شورای شهر نامه ننوشته‌اند، پس از نظر ما هیچ یک از کاندیداها انصراف نداده‌اند؛ چرا که باید در نامه رسمی کناره‌گیری خود را اعلام می‌کردند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا شما هم نامه انصراف وی را در فضای مجازی دیده‌اید، اظهار کرد: «بله من هم نامه‌ای مبنی بر انصراف وی را در فضای مجازی دیدم اما هنوز نامه رسمی به ما داده نشده است.» این در حالی است که ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر در خصوص استعفای انصاری‌لاری از کاندیداتوری شهرداری تهران گفت: «متن استعفای وی به دست رئیس شورا رسیده است. لاری در استعفای اول خود نوشته بود که به نفع حجتی کنار می‌رود ولی در استعفای دوم در این باره صحبتی نکرده است که برای حمایت از فردی کناره‌گیری می‌کند». وی در پاسخ به این پرسش که علت استعفای انصاری لاری از کاندیداتوری چه بوده است، ابراز کرد: «‌احتمالا ماندن در کیش را به ماندن در تهران ترجیح می‌دهد. البته هوای کیش بهتر از تهران است و آلودگی ندارد». خداکرمی در پاسخ به این پرسش که اولین بار که انصاری لاری استعفا داد، استعفایش تکذیب شد گفت:‌ «معلوم بود دودل است، بنده از ایشان گله دارم چرا که اگر از ابتدا تصمیم می‌گرفت و اعلام می‌کرد و کاندیداتوری را قبول نمی‌کرد فرد دیگری می‌توانست در لیست قرار بگیرد». اکنون باید منتظر آن بود که با انصراف انصاری لاری موافقت می‌شود یا خیر.

چندراهی یک توئیت!

موضوع دیگری که در موضوع شورای شهر مطرح شد، مربوط به توئیتی بود که حجت نظری جمعه گذشته منتشر کرد. جوانترین عضو شورای شهر نوشت: «اقدامات خطرناکی خارج از شورا برای زدن به زیر میز انتخاب شهردار تهران از میان ۷ گزینه موجود در حال انجام است. باید بدانیم که خودخواهی و در نظر نداشتن منافع عموم مردم در نهایت دامن همه را خواهد گرفت. اگر شهردار از میان ۷ گزینه نهایی انتخاب نشود پشت پرده را بی‌پرده خواهم گفت». این توئیت با واکنش‌هایی همراه بود چنان‌که جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت:‌ «هرجا جلوی ضرر گرفته شود منفعت است». برخی پاسخ امام را تعبیر به برنامه اصلاح‌طلبان برای معرفی گزینه‌ای خارج از 7گزینه معرفی شده دانستند. ناهید خداکرمی درباره این توئیت به فارس گفت: «همه می‌دانیم که یک عده دوست داشتند که یک نفر یا افراد دیگری شهردار شوند، شاید منظورشان این باشد». وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید شورایی‌ها همیشه بی‌پرده با مردم سخن بگویند چرا در صورتی که نظراتشان اعمال نشود می‌خواهند بی‌پرده پشت پرده را بگویند، اظهار کرد: «‌قطعا انتخاب شهردار خارج از گزینه‌ها نیست. انتخاب شهردار وظیفه شوراست، اعضای شورای شهر تا کنون تلاش کردند که فشارهای بیرونی بر آنها تحمیل نشود و بتوانند فرد موفقی را برای شهرداری انتخاب کنند». محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در مورد توئیت یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اتفاقات پشت پرده در انتخابات شهردار تصریح کرد: «من از اتفاقات پشت پرده خبر ندارم و از خود عضو در مورد موضوعی که توئیت کرده سوال بپرسید».

حجتی و رفتن بر کناره؟

آنچه روز گذشته بیش از همه صفحات مجازی را به خود اختصاص داد، احتمال برکناره رفتن حجتی از جمع گزینه‌های حاضر برای حضور بر کرسی مدیریت بهشت بود. شایعات و اخبار زیادی در این مورد منتشر شد چنان‌که برخی نوشتند: «یک منبع آگاه در ریاست جمهوری گفت: تا این لحظه (15 اردیبهشت) آقای حجتی 2 بار درخواست ملاقات خصوصی با حسن روحانی داشته تا از شخص رئیس جمهور استمزاج کرده که آیا برای شهرداری تهران آماده شود یا خیر که برای هر دو بار با مخالفت روحانی روبه‌رو شده است. پیش از این نیز نوبخت در نشست خبری به صورت رسمی اعلام کرده بود که دولت مخالف خروج آقای حجتی از وزارت کشاورزی است. این در حالی‌ است که نزدیکان حجتی سعی دارند تا این لحظه ضمن تکذیب خبر مخالفت دولت با خروج حجتی این موضوع همه چیز را عادی جلوه دهند! این منبع آگاه یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت دولت با خروج حجتی از دولت را مشکلات جدی در بخش کشاورزان در سال پیش رو اعلام کرد و گفت: اگر آقای حجتی در این شرایط حساس که مشکلات شدیدی را در حوزه کشاورزان شاهد هستیم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، علاوه بر آسیب به دولت، شخصیت خود وزیر نیز زیر سوال خواهد رفت و برای عموم این طور برداشت خواهد شد دلیل اصلی خروج حجتی عدم توان مدیریت بحران پیش روست». برخی دیگر چنین شایعه کردند که: «به نظر می‌رسد با مخالفت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت و نمایندگان عضو فراکسیون امید در دیدار با رئیس دولت اصلاحات، نامزدی حجتی برای شهرداری منتفی شده است و خبر آن روز یکشنبه منتشر می‌شود». از سوی دیگر روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی مدعی شده است که وزیر بهداشت ماموریت ویژه یافته است تا نظر و دیدگاه‌های حسن روحانی برای انتقال حجتی از بلوار کشاورز به خیابان بهشت را اخذ کند. آنطور که به نظر می‌رسد حجتی برای حضور در عرصه انتخاب شهردار با تردیدهایی مواجه است و تصمیم نهایی او منوط به رضایت رئیس جمهور و برخی مسئولان دیگر است.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها