بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۹
اردیبهشت امسال "تحول سلامت" چهار ساله شد و هرچند بار سنگین بی‌پولی و بدعهدی بیمه‌ها و سایر شرکا را به دوش می‌کشد، اما در این مدت توانست درمان نسبتا ارزان و در دسترس را برای بیماران فراهم کند. دست‌اندرکارانش نیز امید دارند در سایه تدبیر، چالش‌هایش رفع شده و همچنان به مسیر ادامه دهد.

تدبیر24»دکتر قاسم جان‌بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات مهم حوزه درمان در راستای افزایش پوشش مالی بیماران و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، گفت: یکی از بسته‌هایی که در حوزه درمان و طی طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، برنامه ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان در مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت بود. باید توجه کرد که هدف از اجرای این برنامه کاهش پرداخت از جیب مردم و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است.

۱۵۷ میلیون بار ویزیت ارزان

وی افزود: با اجرای این برنامه در طی طرح تحول سلامت تاکنون ۱۵۷ میلیون بار ویزیت در بخش دولتی توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص با قیمت ۳۵۰۰ تومان انجام شده است، این در حالیست که پیش از اجرای این طرح مبلغ ویزیت ۳۳ هزار تومان بود.

جان‌بابایی با بیان اینکه پیش از شروع برنامه تحول نظام سلامت، ۸۰ درصد خدمات سرپایی در بخش خصوصی با تعرفه خصوصی ارائه می‌شد، افزود: در حال حاضر با اجرای این برنامه ارائه خدمات سرپایی در بخش دولتی به ۵۰ درصد رسیده است. علاوه بر این با ساخت بیش از ۱۳۰ کلینیک ویژه، پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های اصلی برای ارئه خدمات در حوزه‌هایی چون زنان، داخلی، چشم پزشکی، دندانپزشکی، اطفال، قلب و ... در مناطق مختلف بویژه مناطق محروم و دور افتاده‌ای مانند سردشت، دشتستان، بم، ایرانشهر، عجب‌شیر، لردگان، بویین‌زهرا، سقز، گیلان‌غرب، گنبد کاووس و... و. حضور یافته و کیفیت ارائه خدمات را ارتقا دادند. باید توجه کرد که این اقدامات دسترسی مردم به خدمات تخصصی ارزان قیمت را افزایش داده است.

خدمات بستری ارزان شد

معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات انجام شده در حوزه بستری اشاره و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در دنیا مراقبت‌های بستری در  مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل هزینه‌های سنگین و کمرشکن، از دلایل اصلی نارضایتی مردم محسوب می‌شود، در کشور ما نیز پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت با چنین مشکلاتی مواجه بودیم، اما در قالب برنامه کاهش فرانشیز، میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کاهش یافت؛ به‌طوریکه سهم مردم در هزینه‌های بستری از ۳۷ درصد به پنج درصد برای روستاییان و ۱۰ درصد برای شهرنشینان رسید و از ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار بستری حمایت مالی به‌ عمل آمد. همچنین برای ۷۷.۴ درصد جمعیت کشور در حوزه بیماران بستری، در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی به صورت هدفمند حفاظت مالی انجام شد.

جان‌بابایی با بیان اینکه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت، سالانه ۱۳هزار میلیارد تومان از پرداختی همه مردم کاسته شده است، گفت: به عبارت دیگر با اجرای این طرح از تحمیل سالانه ۵۲۰ میلیون تومان هزینه به ازای هر خانواده ایرانی در حوزه درمان جلوگیری شده است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری نیز گفت: با توجه به این سیاست‌ها و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مراکز درمان ناباروری دولتی ۶۰ درصد افزایش یافتند که این اتفاق منجر به افزایش دسترسی زوج‌های نابارور به خدمات مورد نیازشان با تعرفه دولتی در هر استان شد. از سوی دیگر با کاهش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری در مراکز دولتی، به سه میلیون  زوج ایرانی نابارور کمک شد.

جان‌بابایی همچنین به طرح‌های توسعه‌ای و بهسازی طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: با تجهیز بیمارستان‌های کشور به تجهیزات پیشرفته و مدرن تشخیصی و درمانی و حضور پزشکان متخصص و کادر درمان مجرب، اعمال جراحی خاص و حیاتی در سراسر کشور بویژه در مناطق محروم امکان‌پذیر شد.

توزیع ۷۰۰۰۰ دستگاه پزشکی در مراکز درمانی

وی از توزیع ۷۰۰۰۰ دستگاه پزشکی مانند ام آر آی، سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی، سونوگرافی، رادیولوژی، اندوسکوپی، ماشین بیهوشی، دستگاه تنفس مکانیکی بخش مراقبت‌های ویژه، تخت مکانیزه جراحی و دستگاه مانیتور قلب در بیمارستان‌های سراسر کشور خبر داد و افزود: همچنین بیش از ۶۰۰۰ پزشک متخصص و فوق‌تخصص در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته و محروم سراسر کشور حضور یافتند. باید توجه کرد که این امکانات باعث شد بتوانیم اعمال جراحی متعددی را در مناطق محروم انجام دهیم. به عنوان مثال می‌توان به اولین جراحی پیوند شریان دست در سقز، خارج کردن تومور مغزی در میانه، اولین عمل جراحی صرع مقاوم به درمان در کشور در شیراز و اولین جراحی قلب در یاسوج اشاره کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات تحولی در اورژانس‌ها نیز گفت: قبل از اجرای طرح  تحول نظام سلامت تنها ۹۱ بیمارستان دارای پزشک متخصص مقیم بودند، اما در حال حاضر در ۴۱۲ بیمارستان دولتی ماهانه ۷۲۰۰ متخصص مقیم برای دسترسی مردم به خدمات درمانی تخصصی به صورت ۲۴ ساعته حضور دارند. باید توجه کرد که این ظرفیت امکان دریافت خدمات درمانی در اولین ساعات و در حداقل زمان ممکن را برای بیماران فراهم کرده است که به تبع آن هزینه‌های درمانی بعدی افراد نیز کاهش پیدا می‌کند. اهمیت این اقدام زمانی بیشتر دیده می‌شود که بدانیم به تاخیر افتادن ارائه خدمات به مصدومان حوادث ترافیکی می‌تواند عوارض جراحات را افزایش داده و مدت زمان بستری و توانبخشی و در نهایت هزینه‌های درمانی و اقتصادی خانواده را افزایش دهد.

جان‌بابایی ادامه داد: از طرفی در ادامه اجرای برنامه تحول شاهد افزایش تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه از ۵۸۲۰ تخت به ۸۲۷۳ تخت و  رشد ۴۲ درصدی تخت‌های مراقبت‌های ویژه بودیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها