بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
داریوش قنبری

تدبیر24»این روزها جلسات فشرده شورای شهر تهران حکایت از آن دارد که به پایان ماراتن نفس‌گیر انتخاب شهردار پایتخت نزدیک می‌شویم. هرچند عده‌ای سعی داشتند تعلل و تامل شورای شهر را در انتخاب شهردار، به‌عنوان سندی بر ناکارآمدی این شورا جلوه دهند، اما در حقیقت این نشان از درک اهمیت موضع توسط شورای شهر در انتخاب شهرداری آینده تهران است که با بررسی‌های دقیق و کارشناسانه و دور از دستپاچگی، بهترین انتخاب را برای شهر داشته باشند. پیرامون این موضوع «آرمان» با داریوش قنبری فعال سیاسی به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما از عملکرد شورای شهر طی روزهای اخیر در بررسی گزینه‌های مطرح شده به عنوان شهردار تهران چگونه است؟

در مجموع می‌توان گفت کاری که شورای شهر در طول این چند روز انجام داده‌ است یک اقدام دقیق و کارشناسی شده بود که با بررسی صدها گزینه و انتخاب 5 گزینه از میان آنان و بررسی برنامه‌های ارائه شده توسط این 5 نفر سعی دارد بهترین فرد را برای عنوان شهرداری تهران انتخاب کند. این روند در انتخاب شورای حکایت از آن دارد که در شورای شهر یک اقدام تخصصی در این حوزه شکل گرفته است و قابل تمجید است. امروز ما شاهد یک تحول عظیم در شورای شهر تهران هستیم که برای انتخاب یک گزینه برتر، تخصص و کارایی افراد دارای اهمیت و ارزش است. بر همین اساس نامزدهای شهرداری می‌بایست برنامه‌های جامع خود را به شورای شهر ارائه دهند و شورای شهر نیز با بررسی دقیق و کارشناسی شده برنامه‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند و در نهایت براساس برنامه‌های این افراد بهترین گزینه انتخاب خواهد شد. با بررسی روند طی شده در شورای شهر به این نتیجه خواهیم رسید که شورای شهر با احساس مسئولیت و دقت‌نظر بالایی سعی دارد به پیش رود و همچنان بر عهدی که با شهروندان بسته است پایبند خواهد بود. دغدغه امروز شورای شهر انتخاب فردی است که از لحاظ تخصص و توانایی در حد کلاس کلانشهر تهران باشد. تا به امروز برنامه‌های ارائه شده توسط نامزدها در راستای مشکلات عدیده شهر تهران بوده است. مشکلاتی همچون، ترافیک، ساخت‌وسازها، گسترش حمل‌و‌نقل عمومی، مقاوم‌سازی بناها در مقابل بلایای طبیعی و نوسازی بافت‌های فرسوده که در واقع مشکلات اصلی شهر را شامل می‌شوند. موارد ذکر شده حاکی از این واقعیت است که این پنج نفر به‌طور دقیق به مشکلات شهر و مدیریت شهر تهران آشنایی دارند و با اشراف به این مساله پا در میدان گذاشته‌اند. به‌نظر می‌رسد هر کدام از این گزینه‌ها اگر به‌عنوان گزینه نهایی مطرح شوند این توانایی را خواهند داشت تا در اداره شهر موفق ظاهر شوند چرا که این افراد طی یک پروسه پیچیده و دقیق گزینش شده و از هر لحاظ نسبت به دیگر افراد قابلیت‌های بیشتری داشته‌اند و با مدیریت کلانشهری آشنایی کامل دارند.

شهردار آینده به غیراز توانایی و تخصص، نیازمند تعامل سیاسی و در مواردی توان مقابله با جریان‌های مخالف نیز می‌باشد؟

به طور قطع و یقین شهردار آینده باید دارای توانمندی در حوزه سیاست نیز باشد. شهردار تهران به‌عنوان شهردار پایتخت کشور از جایگاه سیاسی بالایی برخوردار است و باید به خوبی بتواند در مقابل فشارهای سیاسی نیز مقاومت کافی داشته باشد. نمی‌شود جایگاه سیاسی شهردار پایتخت را نادیده گرفت. در نظر داشته باشید که سال گذشته مردم تهران به یک گرایش خاص سیاسی رأی دادند بنابراین انتظار دارند تا گزینه نهایی نیز از همین افراد انتخاب شود. با انتخاب لیست امید در شورای شهر تهران در واقع مردم به این گرایش رأی مثبت دادند و انتظار دارند تا فردی شجاع، سیاسی، توانا و متخصص به‌عنوان شهردار انتخاب شود تا تحت فشارهای سیاسی تغییر موضع ندهد. در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق اعضای شورا متعلق به جریان اصلاحات هستند و به همین دلیل نیز شهردار به‌طور قطع باید از همین جریان سیاسی انتخاب شود تا برای مدیریت شهر تهران انتخاب شود. البته این افرادی که انتخاب شده‌اند به‌طور کامل این ظرفیت‌ها را دارند و به چارچوب اصلاحات به‌شدت وفادار هستند و خواهند بود. البته لازم است این بحث در شورای شهر به جدیت پیگیری شود که شهردار آینده به‌لحاظ قدرت مقاومت و میزان تحمل فشارهایی که ممکن است از طرف جریان‌های سیاسی به او وارد گردد، توانایی داشته باشد تا برنامه‌‌های خود را به‌راحتی پیگیر بوده و بدون آنکه تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار بگیرد، برنامه‌های کلان و سیاست‌های شورای شهر را به اجرا بگذارد.

آیا حذف گزینه‌های مطرح شده در اولین روز می‌تواند دلیلی بر وجود فشارهایی از بیرون به شورا باشد و یا حتی نشان از اعمال نفوذ برخی جریان‌های قدرت در جهت تاثیرگذاری بر انتخاب شهردار وجود دارد؟

البته جریان مخالف بیکار ننشسته و برای تاثیرگذاری بر این روند تلاش خود را می‌کند. اما در مقابل شورای شهر ثابت کرده در مقابل فشارها و لابی‌گری‌ها بیش از حد تصور مقاوم است و با شناختی که از اعضای شورای شهر سراغ داریم باید گفت که این افراد اجازه نخواهند داد افراد یا جریان‌های بیرونی بر انتخاب شهردار نظر خود را اعمال کنند. باید تا روز 23‌اردیبهشت صبر کرد تا مشخص شود کدام یک از این پنج نفر به‌عنوان گزینه نهایی شهرداری انتخاب می‌شود. اعضای شورای شهر با اتکا به رأی بالای شهروندان سعی دارد بهترین را برای تهران انتخاب کند. در میان شهروندان هم باید به منتخبان خود در شورای شهر تهران اعتماد داشته باشند و به‌نظر آنان احترام بگذارند تا به امید خدا شاهد یک انتخاب شایسته برای مدیریت کلانشهر تهران باشیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها