بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود، ژن جدیدی را که با ساعت زیستی بدن در ارتباط است و منجر به رشد تومور سینه می‌شود، شناسایی کردند.

تدبیر24» سال‌های زیادی، پزشکان جهش ژن‌های "BRCA1" و "BRCA2" را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانسته‌اند.

اکنون، پژوهشگران "دانشگاه تگزاس ای اند ام" (Texas A&M) در آمریکا، ژن موثر دیگری را در سرطان سینه شناسایی کرده‌اند که با ساعت زیستی بدن در ارتباط است.

پروفسور "وستون پورتر"(Weston Porter) و گروهش دریافتند که پروتئین "Per2"- مکانیسم تنظیمی درون ساعت محیطی هر سلول- نقش مهمی در رشد تومور سینه پستانداران دارد و در بررسی‌های انجام شده روی موش‌ها، سرکوب این پروتئین به اختلال شدید در رشد تومور انجامید.

این یافته‌ها، به فهرست رشد مرتبط با اختلال در ساعت زیستی بدن که مکانیسم ساعت مرکزی مغز است، اضافه می‌شود. این فهرست، شامل عواملی است که به خطر پیشرفت سرطان، اضافه وزن، برخی بیماری‌های عصبی و عضلانی و اختلالات دیگر از جمله پرواز زدگی می‌انجامند.

"ساعت زیستی"، "ساعت زیست‌شناختی"، "ساعت بدن" یا "ساعت بیولوژیکی"، یک چرخهٔ تقریباً 24 ساعته در فرآیندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها است. اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.

پورتر گفت: نه تنها ما بلکه هر یک از سلول‌های ما، یک ساعت زیستی دارند که با ساعت مرکزی هماهنگ است. هنگام صبح، با بیدار شدن از خواب و دیدن نور آفتاب، نور مستقیما به مغز می‌رود و این مکانیسم مولکولی که ساعت زیستی بدن را تنظیم می‌کند، به کار می‌اندازد.

گروه پورتر در بررسی‌های خود، پروتئین "Per2" که "بازخورد منفی" یا تعادل را در فرآیند ساعت زیستی برقرار می‌کند، ارزیابی کردند.

پورتر ادامه داد: مکانیسم‌های بازخورد منفی و مثبت، پیوسته در تعادل هستند و بالا و پایین می‌روند. یکی در طول روز و یکی در هنگام شب بالا می‌رود و در 24 ساعت شبانه‌روز نوسان دارند اما هنگام صبح و با دیدن نور، مجددا تنظیم می‌شوند. هنگامی که Per2 بازمی‌گردد، ژن دیگری موسوم به "BMAL" یا "CLOCK" را سرکوب می‌کند.

نتایج این پژوهش، اهمیت نقش احتمالی Per2 را در سرطان سینه نشان می‌دهد. بیان Per2، در درصد زیادی از تومورهای سینه گم می‌شود که نشان‌دهنده اثرات محافظتی آن است.

ما دریافتیم که نشانگرهای زیستی سلول بنیادی مرتبط با کمبود  Per2، اساسی‌تر هستند. به این ترتیب، ایده عملکرد Per2 به عنوان ژن سرکوبگر تومور تقویت می‌شود.

گروه پورتر، علاوه بر اختلال در رشد تومور سینه، نقص مشابهی در بررسی‌های خود روی عضو پیوند زده شده مشاهده کرد. این نتیجه نشان داد که Per2 و نه فقط ساعت مرکزی آن، دلیل اختلال در رشد تومور سینه است.

یافته‌های این پژوهش، در مجله علمی "Development" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها