بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
یک فرهنگی بازنشسته می‌گوید: وقتی چند روز پیش با وزارت آموزش و پرورش تماس گرفتم و از آنها درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرسیدم، یک نفر پشت خط پاسخ داد « بودجه نداریم» و گوشی را گذاشت.

تدبیر24»ساعت 10 شب بود؛ آخرین مسافر هم کرایه‌اش را پرداخت و پیاده شد. احساس خستگی می‌کرد، دوست داشت هر چه زودتر خود را به خانه برساند.

تا خانه‌شان چند چهارراه‌ فاصله بود که ناگهان با شنیدن کلمه «دربست»، بی‌اختیار پایش را روی پدال ترمز گذاشت و کمی جلوتر از مسافر، خودرو متوقف شد.

دنده عقب گرفت و جلوی مردی شیک پوش نگه داشت و او هم با سلام گرمی، سوار خودرو شد؛ بدون آنکه به مسافر نگاه کند، پاسخ سلامش را داد و پرسید: «کجا می‌روید؟»

مسافر به سمت راننده برگشت اما ناگهان احساس کرد، یخ کرده است، گرمی‌اش ناگهان به سردی تبدیل شد و خیلی آرام پاسخ داد: «نیاوران»

راننده بدون آنکه متوجه تغییر احوال مسافر شود، گفت: «40 هزار تومان می‌شود»؛ مرد عرق سردی که روی پیشانی‌اش نقش بسته بود را پاک کرد و با همان لحن آرام پاسخ داد: «مشکلی نیست».

راننده مسیرش را به سمت مقصد مسافر تغییر داد. سکوت عجیبی بین آن دو حاکم شده بود؛ مرد که به نظر 40 ساله می‌آمد، حس تلخی داشت؛ زیرچشمی راننده را نگاه کرد؛ با آنکه تنها نیم‌رخش را می‌دید و چین و چروکی نیز روی پوستش جا خوش کرده بودند اما به راحتی او را شناخته بود.

اصلا مگر می‌شد بهترین روزهای زندگی‌اش را با آقا معلم مهربان کلاس چهارم «ج» فراموش کند؛ مردی که مهرورزی کردن و احترام به هم‌نوع را از او آموخته بود؛ دلش گرفته بود؛ با خود فکر می‌کرد چرا باید مردی که سال‌ها به دانش‌آموزان درس عشق و زندگی آموخته، اکنون در سن بازنشستگی مسافرکشی کند؛ با خودش فکر می‌کرد حتماً آقامعلم کلاس چهارم «ج» خیلی محتاج شده است که تا این ساعت شب، مسافرکشی می‌کند.

دیگر به مقصد رسیده بودند و او همچنان در فکر بود؛ دلش می‌خواست آقا معلمش را در آغوش بگیرد، بوسه بر دستانش بزند و احساس آرامشی که همیشه از او می‌گرفت را دوباره تکرار کند اما می‌دانست درست نیست.

نمی‌خواست آقا معلم احساس شرمساری از دیدن شاگردش داشته باشد؛ هنوز یک خیابان به خانه‌‌اش مانده بود که تصمیم‌ گرفت پیاده شود. 40 هزار تومان روی داشبورد گذاشت و با همان لحن آرام گفت «خسته نباشید، شب‌تان بخیر»؛  به سرعت پیاده شد تا آقا معلم متوجه اشک‌های او نشود.   

*** دیروز پای تخته سیاه کلاس اما امروز...

امروز به سراغ معلمان پیشکسوت رفتیم؛ معلمانی که پس از سال‌ها تدریس پایه تخته، در روزهای بازنشستگی نیز مشغول کار هستند؛ دیروز پای تخته سیاه کلاس بودند و امروز برای گذران زندگی، همچنان در شغل‌های مختلف حضور دارند.

امروز می‌خواهیم از معلمانی بگوییم که اگر بر چهره‌شان، گذر عمر هویداست اما دل‌هایشان هنوز به وسعت دریاست؛ مردان و زنانی که در نگاه‌شان یک دنیا حرف است.

مردان و زنانی که روزی درهای دانش را به روی کودکان گشودند و امروز درهای توجه و اعتنا به رویشان بسته شده است.

*** 800 هزار بازنشسته فرهنگی چشم انتظار توجه

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته معلم در خصوص تعداد فرهنگیان بازنشسته گفت: 800 هزار بازنشسته فرهنگی داریم.

وی ادامه داد:  سال 98 تعداد بازنشستگان فرهنگی و شاغلان آموزش و پرورش برابر می‌شود و در سال 1404 تعداد بازنشستگان فرهنگی به یک میلیون و 150 هزار نفر می‌رسد در حالی که تعداد شاغلان 830 هزار نفر خواهد بود.

*** حقوق پایین بازنشستگان فرهنگی

در حالی که قرار است بر تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش اضافه می‌شود اما هنوز بازنشستگان فعلی از وضعیت خود گلایه دارند.

یک فرهنگی بازنشسته به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه حقوق فرهنگیان بازنشسته خیلی کم است و واقعا با این حقوق‌ها نمی‌توان از پس خرج و مخارج زندگی برآمد.

وی اضافه کرد: الان 7 سال است که بازنشسته شده‌ام و در این مدت در یک مدرسه غیردولتی درس می‌دهم اما خیلی از همکاران، راننده آژانس شده‌اند؛ در این سال‌های اخیر هم که اسنپ آمده است، برخی راننده اسنپ هستند.

معلم بازنشسته دیگری اظهار داشت: قرار بود همسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان انجام شود اما این اتفاق نیفتاده است. 

وی ادامه داد: آیا به نظر شما درست است که یک معلم بازنشسته در دورانی که باید آرامش و آسایش داشته باشد، دنبال پرداخت کرایه خانه باشد؟

*** برخوردی که قلب فرهنگی را شکست

یک فرهنگی با ناراحتی از برخوردی که درباره پرداخت پاداش پایان خدمتش با او شده است، گفت: بنده مهر ماه سال 96 بازنشسته شدم و اکنون 7 ماه است که پاداش پایان خدمت مرا نداده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی چند روز پیش با وزارت آموزش و پرورش تماس گرفتم و از آنها درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرسیدم، یک نفر پشت خط پاسخ داد« بودجه نداریم» و گوشی را گذاشت. 

این فرهنگی بازنشسته اضافه کرد: آن لحظه خیلی ناراحت شدم چون داشتم از آنها سوال می‌کردم که به نظرتان چه زمانی پاداش پرداخت می‌شود اما با قطع شدن گوشی تلفن مواجه شدم.

معلم بازنشسته دیگری نیز اظهار داشت: بنده در سال 84 بازنشسته شدم. آن زمان آنقدر مبلغ پاداش پایان خدمت را در دفعات متعدد و به میزان کم دادند که اصلا متوجه نشدیم چه شد.

وی افزود: این در شرایطی است که در سال گذشته که سال انتخابات بود، پاداش پایان خدمت فرهنگیان به طور کامل در دی ماه پرداخت شد.

*** فرهنگیان بازنشسته ای که کار می کنند

فرهنگی بازنشسته‌ای بیان داشت: این روزها فرهنگیان شرایط خوبی ندارند؛ چرا باید یک فرهنگی مجبور باشد که به شغل‌های مختلفی چون رانندگی، نگهبانی، فعالیت در بنگاه معامله املاک، کارهای خدماتی اشتغال داشته باشد.

وی ادامه داد: درست است که خیلی از افراد بازنشسته دوست دارند که در دوران بازنشستگی نیز کاری انجام دهند اما این موضوع با ساعات طولانی کار کردن و اجبار فرق می‌کند. 

*** تلاش برای پرداخت کامل پاداش پایان خدمت فرهنگیان

 علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در واکنش به این جمله که «برخی از فرهنگیان بازنشسته عنوان کردند که وقتی برای پیگیری پرداخت مطالبات خود با آموزش  و پرورش تماس گرفتند با آنان برخورد بدی شده است»، اظهار کرد: باید به هر فرهنگی بازنشسته یا شاغل که با آموزش و پرورش تماس گرفته و پیگیر مطالبات خود است، به طور کامل به آنها جواب داده شود و هر کسی که با آنها برخورد بدی داشته باشد، پیگیری می کنم که دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم.

وی ادامه داد: از محل یک درصد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پیش‌بینی شده است اما باید این اعتبار که درآمد هزینه ای است از یک درصد شرکتها گرفته شود و به آموزش و پرورش داده شود تا ما بتوانیم پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کنیم.

 الهیار ترکمن اضافه کرد: بنده قبلا یک مصاحبه کرده بودم و چون مصاحبه را کامل پخش نکردند شائبه ایجاد شد که گفته‌ام قطعاً تا هفته معلم پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پرداخت می‌شود در حالی که من قبل از عید هم گفتم این اعتبار منوط به پرداخت یک درصد شرکت‌هاست.

وی تصریح کرد: سعی ما بر این است که پاداش پایان خدمت فرهنگیان به طور کامل پرداخت شود و ما نمی خواهیم که این اعتبار را تکه تکه پرداخت کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان با در نظر گرفتن مرخصی ذخیره 3800 میلیارد تومان است که یک مقدار سنگین و بزرگ است و برای تأمین آن در حال پیگیری هستیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا در سال گذشته پاداش پایان خدمت فرهنگیان به طور کامل پرداخت شد و آیا یک درصد شرکت ها در سال گذشته تحقق یافت»، بیان کرد: در سال گذشته باید این اعتبار از محل یک درصد شرکت‌ها پرداخت می‌شد که تحقق پیدا نکرد و ما منبع محل تأمین اعتبار را تغییر دادیم و از محل حقوق و عوارض گمرکی توانستیم پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کنیم. 

وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به طور کامل پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته را پرداخت کنیم.

برچسب ها: تدبیر24 ، معلمان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها