بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
ددلاین در گزارشی به شرایط خاص فیلمسازی زنان در عربستان پرداخته و چالش‌های آن‌ها را منعکس کرده است.

تدبیر24»ددلاین در گزارشی به کارنامه و زندگی حرفه‌ای حیفا المنصور اولین و تنها کارگردان زن سینمای عربستان پرداخته است. در این گزارش تجربیات عجیب منصور از ساخت فیلم در کشور تحت حکومت خاندان سعودی منعکس شده است. در کشوری که هنوز خیلی از زنان اجازه رانندگی ندارند، ساخت فیلم از سوی آن‌ها قطعا یک پدیده عجیب است. منصور می‌گوید زمانی که می‌خواسته «وجده» را کارگردانی کند، برای این که توجهات و خشم عمومی مردم برانگیخته نشود مجبور بوده پشت یک ماشین ون مخفی شود و از آنجا دستورات صحنه را بدهد و آن را کنترل کند.

www.dustaan.com عکس: تنها کارگردان زن عربستان تهدید به مرگ شد!


«وجده» نخستین فیلم بند منصور است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد. این فیلم داستان دختری عربستانی را روایت می‌کند که در آرزوی دوچرخه سواری است. اثری که به عنوان اولین فیلم تاریخ توسط حکومت سعودی به آکادمی علوم و هنر‌های فیلمسازی آمریکا برای شرکت در بخش خارجی زبان اسکار انتخاب شد و هر چند در آن مراسم به نامزدی یا جایزه نرسید توانست در مراسم بفتا نامزد جایزه شود. هر چند در کشور خودش با ساخت این فیلم حیفا المنصور تهدید به مرگ شد.

با آغاز شدن موج غربی شدن عربستان توسط ملک جدیدشان، اوضاع برای منصور بهتر شده به طوری که از این کارگردان زن خواسته شده برای طراحی سیاست‌های فرهنگی جدید عربستان به کشور خودش برگردد. او اکنون ساکن لس آنجلس است و به تعبیر ددلاین، آنجا را «خانه خودش» می‌داند. البته زندگی منصور از ابتدا با خانه‌های گوناگونی همراه بوده. او یکی از ۱۲ فرزند خانواده‌ای عرب است که در حاشیه ریاض زندگی را آغاز کرده است. با وجود مخالفت‌های جامعه با موسیقی، منصور می‌گوید پدرش او را تشویق به گوش دادن موسیقی می‌کرده. در نهایت، اما این دختر نتوانسته در عربستان به زندگی و تحصیل بپردازد و برای ادامه مسیر پیشرفت راهی مصر شده و از آنجا به استرالیا می‌رود. جایی که موفق شد سینما را یاد بگیرد.

منصور فیلم اولش را در عربستان و با شرایط ویژه‌ای که ذکر شد می‌سازد و به واسطه دیده شدن آن در مراسمات و جشنواره‌های بین المللی به هالیوود می‌رود و «مری شلی» را کارگردانی می‌کند. اثری زنانه با بازی ال فنینگ و میسی ویلیامز که به داستان زندگی عاشقانه مری شلی، خالق «فرانکنشتاین» می‌پردازد.

وقتی سال گذشته دومین فیلم سینمایی او روی پرده رفت توسط منتقدان مورد اقبال قرار نگرفت با این حال منصور در آمریکا ماند و سومین فیلمش را برای امسال کلید زد که در مرحله پس از تولید قرار دارد. «کاندیدای مناسب» قرار است بار دیگر منصور را در عربستان به کار مشغول کند و هنوز تاریخ دقیقی برای اکران آن مشخص نشده. خلاصه داستان این اثر هم هنوز رسانه‌ای نشده است. آیا با روی کار آمدن محمد بن سلمان و انجام اصلاحات غربی، از سوی کارگردانی که روزی در کشور خودش تهدید به مرگ شده و حالا پستی دولتی دارد، با یک پروپاگاندای عربی مواجه می‌شویم؟!

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها