بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
با گوش دادن به موسیقی ستارگان اجرا می‌شود؛
"ابتکارات خط‌شکن" یا "اهداف رخنه" نام برنامه‌ای است که توسط استیون هاوکینگ فقید به منظور جستجوی هوش فرازمینی راه‌اندازی شده است و اکنون در پی راه جدیدی برای انجام این مهم است.

تدبیر24»دانشمندان برنامه ابتکارت خط‌شکن(The Breakthrough Initiative) قصد دارند طی 60 روز آتی برای یافتن حیات بیگانه به صدای میلیون‌ها ستاره کهکشان راه شیری گوش فرا دهند.

ابتکارات خط‌شکن یا اهداف رخنه نام برنامه‌ای است که توسط یوری میلنر و استیون هاوکینگ برای جستجوی هوش فرازمینی تأسیس شده است.

این بزرگترین پروژه در حمایت از جستجو برای یافتن موجودات هوشمند فضایی است. در این برنامه 10 ساله، یک میلیون ستاره نزدیک به زمین برای ردیابی امواج هوشمند زیر نظر گرفته خواهند شد.

وسعت منطقه جستجو 10 برابر برنامه‌های قبلی خواهد بود و طیف رادیویی اسکن شده 5 برابر وسیع‌تر خواهد بود و 100 بار سریع‌تر هم انجام خواهد شد.

این پروژه 100 میلیون دلاری را گروه بی.آی در انجمن رویال در لندن کلید زدند.

علاوه بر دریافت سیگنال‌های رادیویی، دانشمندان تلاش خواهند کرد تا با بهره بردن از تلسکوپ رصدخانه کالیفرنیا به دنبال سیگنال‌های احتمالی نور نیز باشند.

اما چیزی که اکنون توجه رسانه‌ها را به شدت جلب کرده این است که دانشمندان این پروژه خود را آماده گوش دادن به صدای میلیون‌ها ستاره در کهکشان ما کرده‌اند.

این بررسی 60 روزه با استفاده از تلسکوپ رادیویی "CSIRO Parkes" در نیو ساوث ولز استرالیا انجام می‌شود.

این پروژه همچنین به تازگی ارتقاء قابل توجهی را به دست آورده است، زیرا بودجه "گوش دادن" به قابلیت‌های چندگانه این برنامه اضافه شده است. این افزایش بودجه اجازه خواهد داد که تلسکوپ با 13 پرتو به آسمان گوش دهند.

این 13 پرتو به این تلسکوپ رادیویی اجازه می‌دهد تا یک میلیون از نزدیکترین ستاره‌ها و مرکز کهکشان راه شیری را بررسی کند. همچنین 100 مجموعه از نزدیکترین کهکشان‌ها به راه شیری را اندازه‌گیری می‌کند و به لطف ماهیت عمومی پژوهش، تمام داده‌ها برای عموم قابل دسترس خواهد بود.

"دنی پرایس"، دانشمند این پروژه در دانشگاه "یو سی برکلی" گفت: با استفاده از این توانایی‌های جدید، ما کهکشان راه شیری را به صورت بی‌سابقه‌ای اسکن می‌کنیم. با استفاده از این مجموعه بزرگ اطلاعات برای یافتن نشانه‌ای از تمدن‌های تکنولوژیک، امیدواریم کشف کنیم که سیاره ما در میان صدها میلیارد ستاره کهکشان راه شیری، تنها سیاره‌ای نیست که زندگی هوشمند در آن وجود دارد.

این برنامه 100 میلیون دلاری به دنبال یافتن هوش فرازمینی است که جامع‌ترین، متمرکزترین و حساس‌ترین جستجو تا به حال، با استفاده از رادیوی مصنوعی و سیگنال‌های نوری است.

ارتقای پرتویی تنها چیزی نیست توجهات را راجع به این برنامه به خود جلب کرده است، چرا که ابزار جدید نیز اجازه می‌دهد که سیستم تلسکوپ رادیویی پارک، اطلاعات را با سرعت 130 گیگابیت در ثانیه انتقال دهد که تقریبا هزار برابر پهنای باند سریعترین اتصالات اینترنتی خانگی است.

اتصالات سریع به این معنی است که سیستم مشاهدات می‌تواند 100 پتابایت(1024 ترابایت) داده را اداره کند. برای مقایسه باید گفت که این مقدار اطلاعات تقریبا برابر با اطلاعاتی است که فیسبوک در سال 2012 ذخیره کرده است.

پروژه گوش دادن به کهکشان یا ابتکار گوش دادن، تنها پروژه‌ای نیست که این برنامه برای یافتن حیات بیگانه دنبال می‌کند. 3 پروژه دیگر نیز در این برنامه دنبال می‌شود.

پروژه "ابتکار پیام"(Breakthrough Message) یک مسابقه 1 میلیون دلاری برای ایجاد یک پیام است که معرفی‌کننده زمین و بشریت باشد. این چالش، دانشمندان و علم‌دوستان را تشویق می‌کند تا بشریت را به عنوان یک گروه متحد ببینند و همچنین الهام بخش بحث عمومی در مورد این است ما خود را چگونه می‌بینیم و این که بیگانگان احتمالی ما را چگونه می‌بینند.

همچنین پروژه "ابتکار دیدن"(Breakthrough Watch یک برنامه نجومی چند میلیارد دلاری است که فناوری‌های مبتنی بر فضا را توسعه می‌دهد که می‌تواند سیارات شبه‌زمین را کشف کند.

اما آخرین و بزرگترین پروژه، "ابتکار استارشات"(Breakthrough Starshot) است. این پروژه تاکنون 6 مینی تراشه به نام "جن‌ها"(Sprites) را همراه ماهواره "ونتا"(Venta) و "مکس والیر"(Max Valier) ارسال کرده است.

این پروژه یک پروژه 100 میلیون دلاری به منظور توسعه یک ناوگان از کاوشگرهای فضایی مفهومی با بادبان‌های نوری است که قادر است با سرعت 20 درصد سرعت نور (60 هزار کیلومتر بر ثانیه) به سمت منظومه ستاره‌ای آلفا قنطورس حرکت کند.

این سفر حدود 20 سال طول خواهد کشید و 4 سال طول می‌کشد تا اولین تصاویر ثبت شده کاوشگر از این منظومه به زمین برسد.

این سفر بین ستاره‌ای ممکن است شامل پرواز به سیاره پروکسیما قنطورس بی شود، که یک سیاره فراخورشیدی است و در منطقه قابل سکونت از ستاره میزبان خود که پروکسیما قنطورس نام دارد، قرار گرفته است.

این ستاره یک کوتوله سرخ در سیستم ستاره‌ای آلفا قنطورس است. از فاصله 1 واحد نجومی (150 میلیون کیلومتر یا ۹۳ میلیون مایل)، چهار دوربین در هر یک از این فضاپیماها به طور بالقوه می‌تواند تصویری با کیفیت به اندازه کافی بالا ضبط کرده و برای بررسی ویژگی‌های سطحی این سیاره تهیه کند.

این برنامه در سال 2015 راه‌اندازی شده است.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها