بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
مدیریت شهری مدیریتی چند وجهی است. از این جهت افرادی که در مدیریت‌های دولتی دستی داشتند یا در آن موفق بودند، اما نگاه اقتصادی، ایجاد درآمد یا تحول در منابع درآمدی را ندارند به‌طور قطع امکان موفقیت در مجموعه مدیریت شهری را نخواهند داشت.
از این جهت شجاعت، جسارت، توانمندی و ریسک‌پذیری از ویژگی‌های اجتناب ناپذیر مدیریت شهری است. با شرایط بحرانی که در طول 14 سال گذشته برای مدیریت شهری به‌وجود آمده و حجم عظیم بدهی بالای 60‌هزار‌میلیاردی که ارث مدیریت قبلی است، با نگاه روزمره، دفع‌الوقت کردن و سر و سامان دادن کارهای روزانه باری از روی دوش مردم برداشته نخواهد شد. مدیریت شهری امروز بیش از حد فربه شده و امکان تحرک لازم را از مجموعه شهرداری سلب کرده است. از این رو شهردار جدید تهران باید به کوچک‌سازی و چابک‌سازی مدیریت شهری تهران بپردازد. از طرف دیگر بحث بالابردن بهره‌وری باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد. خصوصی سازی و واگذاری کار مردم به مردم نیز از مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان شهرداری قرار گیرد. اگر مردم احساس کنند اتفاقی که در محله‌شان رخ می‌دهد در راستای مطالباتشان است قطعا همراهی، همگامی و مشارکت مادی و معنوی بیشتری با مدیران منطقه‌ای خود برقرار خواهند کرد. تغییر ادبیات گفتمانی در مدیریت شهری طی سال‌های گذشته باید اصلاح شود و با ادبیاتی درخور شأن مردم با آنها سخن گفته شود. در گذشته منابع شهر در جاهایی به‌کار گرفته شده که قطعا مطابق خواست‌ها و نیازهای مردم نبوده مثل برخی اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی که در مدیریت شهری اعمال شده است. از این جهت مدرن سازی خدمات از نکاتی است که نیازهای مردم را برطرف می‌کند که باید مدنظر قرار گیرد. امروزه در جهان زباله به‌عنوان طلای کثیف شناخته می‌شود، اما هنوز شهرداری کلانشهرهایی مثل تهران ردیف‌های هنگفتی را برای جمع‌آوری و دپوی زباله‌ها اختصاص می‌دهند که این مساله موجب آلودگی هوا و محیط‌زیست شده است. دپوی این زباله‌ها در جنوب شهر تهران و در منطقه کهریزک فاجعه زیست‌محیطی است که در 2 دهه گذشته رخ داده، اما توجهی به آن نشده است. به همین جهت باید به این سمت و سو حرکت کنیم تا منابع عظیمی که در جهان به‌عنوان طلای کثیف شناخته می‌شود علاوه بر اینکه باری از دوش شهروندان برمی‌دارد بتواند تولید سرمایه کند. از طرف دیگر معضل دیگری که راندمان کاری شهرداری را کند کرده، وجود پرسنل اضافی در مدیریت شهری است که می‌توان این ازدیاد نیرو را در قالب تعاونی‌هایی ساماندهی کرد و کار را به خودشان واگذار کرد تا این حجم تلمبار شده از نیرو از دوش مدیریت شهری برداشته شود. به هر حال اگر چنین جسارت، شجاعت و ریسک پذیری وجود داشته باشد می‌توان امید داشت که در آینده شهری در شأن و منزلت شهروندان تهرانی داشته باشیم، اما اگر قرار باشد که در روی پاشنه قبلی بچرخد و صرفا شاهد اصلاحات سطحی در شهرداری و مجموعه مدیریت شهری باشیم مشخص است شرایطی که امروز در آن قرار گرفتیم ادامه خواهد یافت. هنر این نیست که ادعا کنیم خزانه شهر خالی بوده و صرفا توانستیم حقوق چندماه پرسنل شهرداری را پرداخت کنیم بلکه به‌طور قطع و یقین با ظرفیتی که در شهری مثل تهران وجود دارد نه‌تنها می‌توان شهر تهران را با آن اداره کرد بلکه دو شهر دیگر مثل تهران را نیز می‌توان از منایع پاک و غیرآلاینده تامین کرد و در راستای اداره بهتر شهر به کار گرفت. اگر شفاف‌سازی صورت گیرد و خدمات گیرنده بتواند به ریز خدمات دسترسی پیدا کند به‌صورت غیرمستقیم بسیاری از زمینه‌های فساد از بین خواهد رفت. دربستر فعلی بحث مبارزه با فساد شعاری بیش نیست که باید بیش از سخن گفتن در این عرصه به مبارزه عملی با فساد روی آورد.



غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها