بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
پروانه مافی

تدبیر24»با گذشت نزدیک به یک هفته از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، واکنش‌های بین‌المللی در حالی به این اقدام ادامه داد که رفتار برخی نمایندگان مجلس در به آتش‌ کشیدن پرچم آمریکا، که در واقع نماد ملی آن کشور محسوب می‌شود، اذهان عمومی جهان را حیرت‌زده کرده است. پیرامون این موضوع و حواشی خروج آمریکا از برجام «آرمان» با پروانه مافی نماینده مجلس شورا به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

آتش‌بازی برخی از نمایندگان در مجلس شورا باعث شد رسانه‌های غربی و صهیونیستی با فرافکنی اذهان عمومی جهان را از عهدشکنی دولتمردان آمریکا به سمت این ماجرا منحرف سازند. ارزیابی شما از این اقدام نمایندگان در مجلس چیست؟

اقدام تعداد معدودی از نمایندگان مجلس در به آتش کشیدن پرچم آمریکا و نسخه نمادین برجام به هیچ‌وجه مورد تایید اکثریت مجلس و ملت بزرگ ایران نیست و نمی‌توان به‌راحتی از این اقدام که تبعات تبلیغاتی منفی علیه کشور به‌همراه خواهد داشت چشم‌پوشی کرد. جایگاه مجلس به‌عنوان خانه ملت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اعتبار آن نشات گرفته از خواست ملت است و افرادی که به‌عنوان نماینده مردم به مجلس راه می‌یابند باید در همه امور و در همه مباحث ابتدا منافع ملت را در نظر بگیرند و از هرگونه اقدامی که برخلاف منافع و مصالح ملی باشد خودداری کنند. در واقع نمایندگان امانت‌دار ملت هستند و نباید به خلاف خواست مردم قدمی بردارند که اگر چنین شود و بدون در نظر داشتن منافع ملت ایران دست به اقدامات خودسرانه بزنند، در واقع به خواست و اراده ملت خیانت کرده‌اند. اگر نمایندگان به رسالت خود آگاهی داشته باشند به‌طور قطع هرگز رفتاری مرتکب نمی‌شوند که عواقب آن دامنگیر مردم شده و دستاویزی برای رسانه‌های معاند به وجود آورد. در شرایطی که دولتمردان کشورمان سیاست تنش‌زدایی را در جهت حفظ منافع ملت در پیش گرفته‌اند و در زمانی که سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران در داخل آمریکا مورد انتقاد قرار دارد، آتش زدن پرچم آمریکا در مقابل دوربین رسانه‌ها کار خردمندانه و شایسته‌ای نبود. این حق ماست که اعتراض و خشم خودمان را نسبت به سیاست‌های خصمانه دولتمردان آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم اعلام کنیم اما نه با توهین به نماد ملی این کشورها که دشمنی ملت‌ها را با ملت ما در پی داشته باشد.

واکنش اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به خروج آمریکا از برجام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آنچه مسلم است با خروج یکی از طرف‌های برجام نمی‌توان گفت برجام به پایان رسیده است. هرچند در طول این مدت آمریکا تاثیر مثبتی بر روند برجام نداشته است و خروج او در شرایط فعلی نمی‌تواند نقش پررنگی بر این روند داشته باشد. در این میان باید منتظر بود و عملکرد دیگر طرف‌های برجام را ازریابی کرد. در صورتی که دیگر طرف‌ها بر تعهدات خود پایبند باشند به‌طور قطع برجام نیز تداوم خواهد یافت. تا این لحظه طرف‌های دیگر برجام واکنش خوبی از خود نشان داده‌اند. سران اروپا و همچنین روسیه و چین در بیانیه‌هایی خود ضمن تاکید بر ضرورت تداوم برجام رفتار ترامپ را نیز محکوم کردند. باید منتظر بود و دید در عرصه عمل این کشورها تا چه میزان از برجام دفاع می‌کنند و آیا در مدت زمان کوتاهی تغییر رویه داده و تسلیم خواست آمریکا می‌شوند و یا همچنان بر مواضع خود پایبند خواهند بود. از این رو بقای برجام در شرایط فعلی وابسته به اقدامات عملی دیگر طرف‌های این معاهده است و البته تداوم مذاکرات دیپلماتیک ایران با این کشورها تاثیر زیادی در تصمیم آینده آنان خواهد داشت. بنابراین اگر گروه 5 به تعهدات خود پایبند باشد ما نیز بر تعهدات خود پایبند خواهیم بود کما اینکه در صورت هرگونه عهدشکنی از طرف اروپایی‌ها ایران نیز آمادگی دارد تا به شرایط قبل برجام و از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود بازگردد.

شرایط فعلی با توجه به ضرورت همدلی و انسجام میان ملت و مسئولان نظام و همچنین وحدت و همدلی میان قواست اما می‌بینیم برخی از نهادها بدون درنظر داشتن شرایط کشور انتقادهای زیادی نسبت به دولت و دستگاه دیپلماسی می‌کنند و حتی آنان را مقصر خروج آمریکا از برجام و تبعات آن می‌دانند. ارزیابی شما نسبت به این رفتارها چیست؟

در حقیقت، برجام عهدنامه‌ای نبود که یک طرف آن دولت یا جناحی خاص باشد و طرف دیگر آن کشورهای اروپایی و آمریکایی. در واقع دلواپسان می‌خواهند طوری نشان بدهند که گویی دولت و تیم دیپلماسی کشور بدون هماهنگی با ارکان نظام و در جهت منافع خود با طرف‌های دیگر مذاکره کرده و به برجام رسیده‌ است. این تصور خام و ساده‌لوحانه در خدمت رسیدن به اهداف جناحی صورت می‌گیرد. اینکه دولت و یا دستگاه دیپلماسی کشور را مسئول نقض برجام بدانیم و عملکرد آنان را زیر سوال ببریم، بیش از حد غیراخلاقی و غیراصولی است. دلواپسان هم به خوبی می‌دانند که برجام محصول اجماع کلی در سطوح بالای نظام بوده و هرگز دولت و تیم مذاکره‌کننده بدون مشورت و هماهنگی با ارکان نظام دست به هیچ ‌اقدامی نزدند. برجام نتیجه توافقی بود که در حاکمیت مورد تایید قرار گرفت و دولت به‌عنوان مجری، آن را پیگیری و اجرا کرد. بنابراین نمی‌توان هیچ‌ شخص مشخصی را به‌عنوان مسئول یا مقصر عهدشکنی آمریکا دانست. البته باز هم باید به این نکته اشاره شود که برجام هنوز هم از بین نرفته است و تنها یکی از کشورها از آن خارج شده است. تنها کشوری که با خروجش کل برجام بی‌معنی می‌شود ایران است. کشوری که اکنون از برجام خارج شده از روز اول به تعهد خود پایبند نبود و به همین خاطر نقش تاثیرگذاری هم در برجام از خود نشان نداد. بنابراین باید منتظر واکنش عملگرایانه دیگر طرف‌های برجام بود تا بتوان آینده برجام را پیش‌بینی کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها