بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
سعید شریعتی

تدبیر24»انتخاب شهردار مهم‌ترین موضوع پایتخت در هفته گذشته بود. پس از استعفای محمدعلی نجفی اعضای شورای شهر برنامه ویژه‌ای را برای انتخاب شهردار بعدی داشتند و مراحلی را طی کردند تا در نهایت دو گزینه محمدعلی افشانی و سمیع‌ا... حسینی مکارم باقی ماندند. اعضای شورای شهر با ۱۹ رأی به افشانی، یک رأی به حسینی مکارم و یک رأی سفید، شهردار را انتخاب کردند اما مانند همه انتخابات‌ها، تعیین شهردار تهران هم بدون حاشیه نبود چنان‌که پس از بررسی‌هایی بود که احزاب اعتماد ملی، کارگزاران و اتحاد به اجماعی برای رأی به افشانی رسیدند. شایعات هم فراوان بود از جمله سهم‌خواهی احزاب و یا برخی خواسته‌های دیگر که این شایعات با روحیه افشانی که فسادستیزی از بارزترین آنهاست همخوانی نداشت و ندارد. موضوع دیگر که از مباحث روز کشور است را باید خروج آمریکا از برجام دانست. برخی تصور می‌کردند با خروج آمریکا گره‌های بزرگی در مذاکرات رخ خواهد داد اما همگان شاهد بودند که آمریکا مطرود و منزوی شد و گروه‌های دیگر مسیر توافقات را ادامه دادند. در راستای دو موضوع مطرح در گعده‌ها و جلسات سیاسیون، سعید شریعتی عضو حزب اتحاد ملت با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

در فرایند انتخاب شهردار، احزاب اعتماد ملی و کارگزاران از همان ابتدا به توافق رسیدند اما حزب اتحاد که شما عضوی از آن هستید در شب آخر پذیرفت که اعضای این حزب در شورا به آقای افشانی رأی بدهند. تصور می‌کنید عملکرد آقای افشانی برای حزب اتحاد ملت چه دستاوردی خواهد داشت؟

اگر شهردار عملکرد درست و خوبی داشته باشد و متناسب با خواسته‌های مردم و برنامه‌های اعلام شده از سوی شورا مبنی بر شفافیت، حاکمیت قانون، حکمرانی خوب شهری،کاهش آلودگی، بهبود وضع رفت و آمد در تهران و همه آنچه که خواسته مردم از شهرداری است حرکت کند، طبعا مفتخریم که آقای افشانی شهردار ماست. بنابراین اگر شهردار محترم تهران این اقداماتی که به آنها اشاره شد را انجام دهد، حتما به نفع حزب اتحاد نیز هست. حزب اتحاد از موفقیت آقای شهردار حمایت می‌کند و درصدد است در جهت کسب این موفقیت برای تاثیرگذاری بر فضای عمومی چه در قالب فراکسیون خود در شورای شهر و چه در قالب سازمانی، تشکیلاتی و رسانه‌ای که حزب اتحاد در اختیار دارد، تلاش کند. مهم‌ترین موضوعی که حزب اتحاد می‌تواند به عنوان محوری که باید تا آخر دوره کاری شورای پنجم و شهرداری حفظ کند، بدان اشاره داشته و بر روی آن تاکید کند، اجماع و انسجامی است که در تصمیمات کلان و راهبردی شورای شهر تهران وجود دارد و در نهایت باید به عنوان دستاورد یا امانتی توسط شورای پنجم به صاحبان رأی یعنی مردم تحویل داده شود. اعضای شورای پنجم با اقبال وسیع رأی‌دهندگان به لیست 21 نفره امید، انتخاب شده‌اند و باید در پایان نیز این امانت را به همین شکل با انسجام کامل به صاحبانش تحویل دهند.

کمی صریح‌تر باشیم. علت تعلل حزب اتحاد در حمایت از آقای افشانی چه بود؟ بحث سهم‌خواهی مطرح بود و یا درخواستی بود که به آن پاسخ داده نشده بود؟

در موضوع انتخاب شهردار، نه در مرحله قبل و نه در این مرحله به هیچ عنوان بحث سهم‌خواهی و وارد معامله شدن مطرح نبوده و هیچ کدام از افراد محترمی که به عنوان کاندیدای شهرداری مطرح بودند هم به دنبال این موضوعات نبودند که با امتیاز دادن و معامله‌گری با احزاب حامی بخواهند کسب رأی کنند. تا آنجا که من اطلاع دارم آقای افشانی رویکردی بدین شکل ندارند و احزاب اصلی حامی ایشان در شورا نیز اصلا چنین در خواست‌ها یا سهم‌خواهی‌هایی را مطرح نکردند. با توجه به مواضعی که من از آقای افشانی شنیدم و می‌دانم باید تاکید کنم که ایشان بر روی چنین مسائلی حساس هستند و سهم‌خواهی و موضوعات اینچنینی برایشان معنا ندارد بلکه به منافع جمعی مردم شهر فکر می‌کنند نه به سهم دادن به گروه‌ها و جریانات، لابی‌ها و باندها. همین موضوع را باید از نقاط مثبت رفتاری و عملکردی و از ارزش‌های آقای افشانی دانست. باید توجه داشت که احزاب و گروه‌های صاحب کرسی در شورای شهر تهران همه از آقای افشانی حمایت کردند و این رأی اجماعی نشان دهنده این است که شورای شهر فارغ از سهم‌خواهی‌ها و مسائل اینچنینی، به نتیجه رسیده که به آقای افشانی رأی دهد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که توصیه‌هایی از سوی حزب اتحاد به آقای افشانی مبنی بر عدم تغییر و تحولات در شهرداری شده است. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

ما طبعا چنین توصیه‌ای نداشتیم و من نمی‌دانم این اخبار از کجا منتشر می‌شود! به هر حال شهردار که انتخاب می‌شود، در انتخاب همکاران خود مختار است و بحث توصیه و پیشنهاد بحث دیگری است. اعمال فشار یا سهم‌خواهی در این جهت اگر باشد کاملا برخلاف اصول حکمرانی خوب شهردار تهران است که اصل پاسخگویی را نقض می‌کند. شهردار در برابر تمام مسئولیت‌هایی که شورا با انتخابش بر عهده‌اش گذاشته، در برابر شورا پاسخگو است و اگر بخواهد در این راستا تحمیلی به شهردار صورت گیرد، ناقض اصل پاسخگویی است. به این معنا که شهردار می‌تواند بگوید که اگر فلان معاون یا رئیس سازمان را به من تحمیل کردید، عملا من پاسخگوی برنامه‌ها و اقداماتی که او پیش می‌برد نخواهم بود که حرف درستی هم هست. این مساله نیز اگر بخواهد درهمه زیر مجموعه توسعه پیدا کند، ناقض اصل پاسخگویی و تناسب مسئولیت و اختیار است. به نظر من این رویکرد اشتباهی است البته شاید عضوی از اعضای شورای شهر توصیه کرده که برای ایجاد ثبات در شهرداری تهران یا آرامش روانی کارکنان یا امنیت شغلی بدنه شهرداری تغییرات چندان گسترده‌ای شکل نگیرد؛ با این حال بنده خبری از صحت و سقم این ماجرا ندارم. اگر مشاهده کنیم خود آقای افشانی در ابتدای کار کارنامه 8 ماهه مدیران ارشد و بدنه شهرداری، روسای سازمان‌ها و معاونان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و ممکن است بر اساس آن ارزیابی به این نتیجه برسد که برخی مدیران را تغییر دهد یا حفظ کند. طبعا مدیر برجسته و با تجربه ارزشمند، حرفی را از پیش نمی‌زند و یا قولی نمی‌دهد. به هر حال تغییرات باید مبتنی بر ارزیابی و کارنامه عملکرد همکاران شهرداری باشد که اگر فردی تا کنون کارکرد مطلوبی داشته است، فارغ از وابستگی‌های جناحی و جریانی حفظ خواهد شد و اگر هم فردی با ارزیابی شهردار جدید، عملکرد نامطلوبی داشته باشد و در مسیر برنامه‌هایی که شهردار باید اجرا کند انگیزه نداشته باشد، طبعا در این میان دست شهردار برای تغییرات باز است و کسی نمی‌تواند ایشان را از این تغییرات برحذر دارد چون اگر این اتفاق رخ دهد، ناقض اصل پاسخگویی خواهد بود.

برخی شنیده‌ها حاکی از آخرین جلسه حزب اتحاد برای حمایت از آقای افشانی است. تصمیم نهایی برای حمایت از ایشان در آن زمان اتخاذ شد، چرا که برخی بحث سهم‌خواهی را منتسب به همان جلسه می‌دانند.

من از این جلسه اطلاعی ندارم و علی‌القاعده اگر جلسه‌ای هم بوده باشد معلوم نیست که مضمون آن، سهم‌خواهی بوده باشد. برخی می‌گویند در دیدارها با آقای افشانی بحث سهم‌خواهی مطرح شده است اما مگر هر گروهی که با شهردار دیدار می‌کند یا او را می‌بیند به دنبال سهم‌خواهی است؟ ما همه رایزنی‌های خود را انجام دادیم و شنبه شب که فردای آن روز رأی‌گیری بود، جمع‌بندی اعضای فراکسیون حزب در تشکیلات ما اعلام کرد که از آقای افشانی حمایت می‌کنیم و 6 رأیی که در فراکسیون اتحاد در شورای شهر وجود دارد، به آقای افشانی تعلق خواهد گرفت.

به بحث برجام هم بپردازیم. اکنون آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و 1+5 به 1+4 تبدیل شد. این تغییر سبب نمی‌شود که دولت نتواند به وعده‌های خود در موضوع برجام دست پیدا کند و یا نمره منفی رد کارنامه رئیس جمهور شود؟

اینطور که شما اشاره کردید نیست. در روابط بین‌الملل مساله روشن است که حتی خروج آمریکا از برجام نشان‌دهنده دستاورد بزرگ دیپلماسی دولت آقای روحانی است.

از چه زاویه‌ای به این موضوع پرداخته‌اید که نتیجه گرفتید خروج ترامپ دستاورد دولت روحانی است؟

 بدین معنا که اکنون تنها کشوری منزوی شده و از بعد سیاست خارجی بابت خروج از برجام ضرر کرده، آمریکا و متحدانش هستند. آنچه برای ایران باقی مانده اجماعی جهانی علیه زیاده‌طلبی، یکجانبه‌گرایی و تمامیت‌خواهی ترامپ است.

جالب آنجاست که پس از خروج آمریکا از برجام برخی بر طبل عذرخواهی دکتر روحانی در جایگاه رئیس‌جمهور کشورمان زدند. تصور می‌کنید زاویه دید آنها چه بود که به این نتیجه رسیدند؟

آنهایی که برای خروج آمریکا از برجام دولت و رئیس جمهور را سرزنش می‌کنند، باید بگویند که آقای روحانی در بعد سیاست خارجی از چه چیزی باید عذرخواهی کند. رئیس جمهور باید از اینکه آمریکا در ابعاد جهانی تنها مانده عذرخواهی کند؟ دلواپسان و کسانی که چنین سخنی را مطرح می‌کنند باید شفاف بگویند که متوجه ابعاد سیاسی و تبعات اظهارات خود هستند یا صرفا تمایلات جناحی خود را مطرح می‌کنند. اگر ایران طوری رفتار می‌کرد که اکنون تمام جهان با آمریکا همراه بود، خوب بود و آن وقت افراد خوشحال از خروج آمریکا از برجام راضی می‌شدند؟ آیا اگر به دوره‌ای برگردیم که هر روز یک قطعنامه علیه کشور صادر می‌شد و رئیس دولت وقت از پاره‌شدن قطعنامه‌دان آنها سخن می‌گفت خوب بود و مردم هم از وضعیت راضی بودند؟

از این سخنان می‌شود نتیجه گرفت که خروج آمریکا از برجام برگ برنده ایران بود؟

بله. دقیقا همینطور است. اکنون آقای روحانی برجام را چنان پیش برده که شورای امنیت سازمان ملل تمام تحریم‌های جهانی علیه ایران را برچیده و آمریکاست که تنها مانده است. جالب آنکه ترامپ در سیاست داخلی خود در آمریکا نیز تنهاست و هیچ جریان جدی از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه وی در داخل آمریکا حمایت نمی‌کند. برخی این موارد را نمی‌بینند و معتقدند آقای روحانی باید از اینکه آمریکا از برجام خارج شده عذرخواهی کند و دیگر توجه ندارند که آمریکا در جامعه جهانی تنها مانده است. آنها باید با صراحت بگویند که رئیس‌جمهور باید از چه چیزی عذرخواهی کند.

برخی چنین القا می‌کنند که دولت در بخش اقتصادی بر خلاف آنچه وعده داده می‌شد موفقیتی نداشته است اما آمار خلاف این ادعاست. شما چه پاسخی به مدعیان عدم دستاورد اقتصادی برجام دارید؟

این ادعا خالی از حقیقت و معناست. از بعد اقتصادی، برجام تا امروز دستاوردهای بزرگی داشته است. اگر نگاهی به مسیر طی شده برجام بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که دستاوردهای بسیاری در این عرصه نصیب کشورمان شده است. آقای روحانی باید از این عذرخواهی کند که پس از برجام فروش نفت کشور از 400 هزار بشکه در روز به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده یا اینکه در همین مدت توانستیم صنعت هواپیمایی کشور را تاحدی نوسازی کنیم و چند هواپیمای نو به ناوگان حمل و نقل هوایی اضافه شود. قبل از برجام پیوسته در این اضطراب بودیم که هواپیماهای ما دچار سانحه شوند. هر هواپیمایی سوار می‌شدیم نگران نقص فنی‌اش بودیم. آقای روحانی از این مسائل باید عذرخواهی کند؟ به نظر می‌رسد افرادی که قدر سیاست‌های معقول و بخردانه دولت، رئیس جمهور، وزارت امور خارجه و خط مشی مقام معظم رهبری را نمی‌دانند؛ مطابق آن خط مشی تعیین شده در مسیر توافق با جهان، امروز با خروج آمریکا از این توافق، بازهم آمریکا است که در دنیا تنها مانده است. این افراد آگاهی چندانی از تبعات سخنان خود ندارند. البته قرار نبوده با برجام کشور گلستان شود و قرار هم نیست که با خروج آمریکا از برجام کشور دچار مشکلات حاد شود. برجام مسیرهایی را که کشور بابت آن 10 سال هزینه داد و گره‌هایی که دراین مسیر ایجاد شده بود را از پای ایران باز کرد. بهره‌مندی از دستاوردهای مثبت آن به کار و تلاش همه ما بستگی دارد که چگونه از این فرصت استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها