بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
سرپرست شهرداری تهران در دوره انتخاب شهردار و همچنین معاون منابع انسانی شهرداری به سوالات رویداد۲۴ درباره استخدام‌های ژن‌های خوب در شهرداری پاسخ داده‌اند و البته هیچکدام مسئولیت سند منتتشر شده و فرآیند جذب نیرو با رتبه مدیریتی را نپذیرفتند.
تدبیر24»روز گذشته خبر استخدام ژن‌های خوب با دستور سیدمهدی قاسمی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در رسانه‌ها منتشر شد و مانند همیشه نه مقامی بیانیه‌ای داد و نه مسئولی لازم دید توضیحی درباره این خبر بدهد و تنها اخبار جسته گریخته‌ای از شهرداری به گوش رسید که چند جلسه درباره این موضوع برگزار شده و آخرین خبر آنکه معاون منابع انسانی سازمان بازنشستگی درست پس از انتشار این خبر تودیع و از کار کنار گذاشته شد.

آن‌گونه که در سند منتشر شده دیده شد، تاریخ درخواست و ثبت نامه، ۱۹ اردیبهشت و تاریخ دریافت آن نیز همان روز بوده است و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت با شروع به کار نیروهای جدید موافقت شده است؛ بدین فرآیند استخدام مدیران شهری در دوره‌ای حسینی مکارم سرپرست شهرداری بوده، تنها ۳ روز طول کشیده است!


حسینی مکارم: سازمان بازنشستگی مستقل از شهرداری است

هرچند نامه حاکی از دستور استخدام بی‌ضابطه در نهادهای زیرمجموعه شهرداری است اما سرپرست فعلی شهرداری نظر دیگری دارد؛ سمیع‌الله حسینی مکارم در گفت‌وگو با خبرنگار رویداد۲۴ ضمن بی‌اطلاعی از نامه‌ای که به نام سازمان بازنشستگی شهرداری منتشر شده، می‌گوید: اساسا نیروی انسانی سازمان بازنشستگی مستقل از شهردرای است.

اما آنگونه که سایت شهرداری تهران منتشر کرده، حکم انتصاب رییس سازمان بازنشستگی از سوی محمدعلی نجفی شهردار تهران در اسفندماه سال گذشته صادر شده است.

حسینی مکارم: فقط کمک مالی می‌کنیم

مهدی شیخ، مهدی قاسمی زاویه سادات و غلامرضا سلیمانی اعضای اعضای هیات مدیره سازمان بازنشستگی شهرداری تهران هستند که با خروج سلیمانی از ترکیب هیات مدیره (به دلیل انتصاب به سمت مدیریت عاملی منطقه آزاد ماکو)، نظری قائم مقام شیخ به عنوان عضو علی‌البدل به جمع هیات مدیره افزوده شد، بدین ترتیب دو نفر از مدیران ارشد شهرداری تهران در کرسی‌های هیات مدیره سازمان بازنشستگی حضور دارند، با این حال حسینی مکارم معتقد است شهرداری نظارتی بر سازمان بازنشستگی ندارد! و در تایید دیدگاه خود اینگونه می‌گوید: سازمان بازنشستگی ماهیت حقیقی دارد و ساختار و ارکان آن را شهرداری انتخاب نمی‌کند و شهرداری تهران بنا به قانون تنها به آن سازمان کمک مالی می‌کند، بنابراین اگر سازمان بازنشستگی درآمدی هم داشته باشد برای خودش است و عملکرد این سازمان در حوزه‌های مختلف زیر نظر شهرداری نیست و تابع نظر خودشان است لذا شهرداری تنها مسئولیت نیروهایی را دارد که توسط معاونت منابع انسانی شهرداری جذب می‌شوند.

ازحسینی مکارم درباره نظارت بر سازمان بازنشستگی پرسیدیم که آیا شهرداری هیچ دخالتی در نحوه جذب نیروهای سازمان بازنشستگی ندارد؟ او اینگونه پاسخ داد: این سازمان‌ها مستقل از شهرداری هستند؛ یعنی آیین‌نامه استخدامی و حتی آیین‌نامه مالی آن تابع شهرداری نیست.

سرپرست شهرداری تهران در دوره انتخاب شهردار جدید در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر سازمان بازنشستگی برای جلوگیری از استخدام‌های بی‌رویه، توضیح داد: هر سازمان یک هیات مدیره و یک مجمع دارد که مجمع آن تشکیل شده از صاحبان سهام آن هستند و آن شرکت‌ها که سهام بالای ۵۱ درصد دارند، اعضای هیات مدیره دارند که به صورت شورا اداره می‌شوند. این شوراها نیز بنا بر ماهیت شرکت، متفاوت هستند. در سازمان بازنشستگی یک عضو از شهرداری و یک عضو از شورای شهر هستند که عضو شهرداری هم توسط شورای شهر تایید می‌شود. لذا شورا از صاحبان سهام است و ارکان سازمان بازنشستگی اعضای آن هستند نه شهرداری تهران. ضمن اینکه سازمان حتی آیین‌نامه معاملات مستقل دارد، صاحبان مستقل دارد و اگر خلافی کنند، در همان مجمع بررسی می‌شود.

فقط پاسخگوی استخدام‌های منابع انسانی هستم

او ادامه داد: بنده پاسخگوی هرگونه استخدامی در منابع انسانی شهرداری در دوره سرپرستی خودم هستم و از استخدام در سازمان بازنشستگی بی‌خبرم اما علی‌القاعده با سوءاستفاده در هر ارگانی مخالفم.

اما در خبری که کانال رسمی سازمان بازنشستگی منتشر کرد، معاون منابع انسانی این سازمان، لحظاتی بعد از انتشار خبر استخدام‌ ژن‌های خوب تودیع شد و کنار گذاشته شد. حسینی مکارم از کنار گذاشتن معاون منابع انسانی سازمان بازنشستگی که آیا بخاطر این موضوع بوده است نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.


معاون منابع انسانی شهرداری: دستور استخدام صادر نشده است

هرچند حسینی مکارم معتقد است ارکان سازمان بازنشستگی ارتباطی به شهرداری تهران ندارد، اما معاون منابع انسانی شهرداری تهران برعکس نظر دیگری دارد و پاسخ سوال خبرنگار رویداد۲۴ را اینگونه می‌دهد که به عنوان معاون منابع انسانی هیچ مجوزی برای استخدام نداده است و اگر استخدامی باشد، باید با موافقت او باشد.

ابراهیم شیخ در پاسخی مبهم به اینکه پس چرا در نامه با شروع به کار این پنج نفر موافقت شده است، گفت: اصلا هیچ استخدامی بدون موافقت من امکان‌پذیر نیست.

بنابراین معلوم نیست آنگونه که حسینی مکارم می‌گوید سازمان بازنشستگی ارتباطی با شهرداری ندارد یا آنگونه که شیخ می‌گوید استخدام‌ها حتما باید با موافقت او باشد.

از معاون منابع انسانی پرسیدیم آیا ممکن است کسی بدون اطلاع شما از اختیاراتش برای استخدام‌های این‌چنینی استفاده کند؟ شیخ پاسخ داد: امکان سوءاستفاده وجود دارد اما به صورت قانونی بدون موافقت معاونت منابع انسانی چنین کاری ممکن نیست که من هم موافقت نکرده‌ام بنابراین چون این فرآیند طی نشده، چنین چیزی ممکن نیست.

شیخ در پاسخ به اینکه آیا پاسخ شما بدین معنی است که نامه اساسا متعلق به شهرداری نیست، گفت: نه، نامه متعلق به شهرداری نیست. از او پرسیدیم یعنی این نامه ساختگی و جعلی است، شیخ مجددا پاسخی دو پهلو داد و گفت: نه، منظورم این است که استخدام‌ها با دستور معاونت منابع انسانی است که درباره این افراد دستور استخدام صادر نشده است.

اطلاعات خبرنگار رویداد۲۴ حاکی از آن است که نام یکی از بستگان یک مدیر پیشین وزارت کشور در میان ۵ نفر بوده است که البته او علاقی به توضیحی در این‌باره نداشت.

همچنین نام فرزند یکی از شهرداران مناطق مهم تهران در میان اسامی دیده می‌شود که این مدیر نیز در پاسخ به ما گفت: نگران نباشید! فرزندم هنوز استخدام نشده است.

بر اساس اطلاعات خبرنگار ما نام فرزند یکی از فرماندارن استان تهران نیز در میان اسامی نیز بوده است که باوجود پیگیری زیاد از دفتر ایشان، وی حاضر به پاسخگوی نبود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها