بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
سیدمحمود میرلوحی

تدبیر24»عاقبت پس از فراز و فرودها و گمانه‌‌زنی‌های فراوان، شورای شهر تهران در هفته جاری با یک اجماع کلی و رأی بالای اعضا محمدعلی افشانی را به‌عنوان شهردار کلانشهر تهران معرفی کرده و روز گذشته نیز شهردار جدید حکم مسئولیت خود را از وزیر کشور دریافت کرد. پیرامون عملکرد شورای شهر در انتخاب شهردار و انتظارات این شورا از شهردار جدید تهران به‌عنوان نمایندگان شهروندان در شورای شهر، «آرمان» با سیدمحمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما از عملکرد شورا در طی 2 ماه گذشته و در پی انتخاب گزینه اصلح جهت تصدی مسئولیت شهرداری تهران چگونه است؟

شورای پنجم از ابتدای شروع به کار خود نشان داد که به دو مطلب توجه ویژه‌ای دارد. اول وجود برنامه‌ریزی دقیق در تمام امور محوله و دقت نظر در عملکرد و دوم بالا‌بودن کیفیت انتخاب گزینه مطلوب به‌عنوان شهردار. در مورد دوم شورای شهر در کمتر از یکسال 2 بار از آزمون انتخاب شهردار موفق بیرون آمد. بار اول در مردادماه 96 و بار دوم در همین ماه نشان داد که تنها بر اساس اصول و منافع شهروندان و دور از غرایض جناحی و سیاسی و با نگاهی کارشناسانه به بحث انتخاب شهردار ورود پیدا می‌کند.

اصولی که از آن یاد کردید که بر اساس آن گزینه‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اید بر چه اساسی تعیین شده‌اند؟

این اصول طبق یک مصوبه داخلی تنظیم شده که بر اساس آن 16معیار و شاخصه‌ برای انتخاب شهردار و همچنین روند بررسی گزینه‌ها در آن مشخص شده که در هر 2 مورد ذکر شده یعنی انتخاب آقای نجفی و انتخاب آقای افشانی بر اساس آن چارچوب‌ها و معیارها عمل شده است. پس از استعفای آقای نجفی شورا بلافاصله یک جدول زمانبندی را مشخص و اعلام کرد که تا تاریخ 23 اردیبهشت شهردار تهران را معرفی خواهد کرد و دقیقا در زمان مشخص شده توانست با طی کردن یک روند دقیق و بر اساس شایسته‌سالاری و همچنین اجماع عمومی شهردار را معرفی کند.

با توجه به مشکلاتی که برای آقای نجفی روی داد، آیا شورا در انتخاب جدید خود پارامترهای جدیدی را در نظر گرفت؟

شورا این بار نیز بر اساس همان 16 معیار مشخص عمل کرد علاه بر اینکه سعی شد گزینه نهایی و شهردار آینده قدرت اجرایی و مدیریتی بالایی داشته باشد و ظرفیت‌های لازم برای تعامل با همه جریان‌های تاثیرگذار را داشته باشد. ضمن اینکه روند طی شده در شورای شهر برای انتخاب شهردار به طور کامل یک روند دموکراتیک و مبتنی بر خرد جمعی بود و با توجه به اینکه شورای شهر تهران به اتکای آرای شهروندان به جریان اصلاحات وارد عمل شده است بر همین مبنا سعی شد نظر بزرگان و شخصیت‌های تاثیرگذار این جریان مهم سیاسی را در تصمیمات خود لحاظ کنیم. البته آنچه در اولویت قرار داشت، قابلیت‌ها و توانایی‌های افراد معرفی شده بود. بر همین اساس نیز ابتدا تعداد 28 نفر به شورا معرفی شدند و پس از بررسی تعداد این افراد به 7 نفر رسید. این 7 نفر طی یک بررسی دقیق توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفتند و شورای شهر نیز از آنها خواست تا برنامه‌های خود را ارائه دهند. در میان این افراد، آقای حجتی با اقبال بالایی مواجه بودند که پس از مدت کوتاهی بنا بر نظر مقامات، از حضور در بین نامزدهای شهرداری انصراف دادند. از طرف دیگر آقای انصاری نیز از ادامه راه منصرف شدند و 5 گزینه نهایی برای انتخاب باقی ماندند که برنامه‌های خود را به شورا ارائه کردند. در نهایت با بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیسیون‌های تخصصی 2 نفر به مرحله نهایی رسیدند و آقای افشانی با رأی قاطع شورا به‌عنوان شهردار انتخاب شدند.

اگر بخواهید به‌لحاظ سوابق و کارنامه فعالیت‌های پیشین شهردار منتخب، آقای افشانی را به شهروندان معرفی کنید، او را چگونه توصیف می‌کنید؟

آقای افشانی از لحاظ سیاسی یک چهره اصلاح‌طلب و وفادار به گفتمان اصلاحات است. از حیث پاکدستی و صداقت نیز یک چهره خوشنام با کارنامه‌ای موفق در امور اجرایی و مدیریتی است. افشانی درسال ۱۳۸۴ نشان دولتی درجه دوم سازندگی را از رئیس دولت اصلاحات دریافت کرده است. او معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده ‌است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد. وی همچنین افتخاراتی همچون کسب رتبه برتر دستگاه‌های اجرایی کشور در سال ۸۴، مدیر نمونه ملی، کسب رتبه اول عمرانی دستگاه‌های اجرایی کشور در وزارت آموزش و پرورش، دریافت لوح تقدیر عملکرد از وزیر کشور، دریافت لوح تقدیر عملکرد از وزیر آموزش و پرورش نیز در پرونده مدیریتی خود ثبت کرده‌است. بنابراین به اعتقاد همه اعضای شورای شهر او فردی است که از هر لحاظ کارایی و کاردانی خود را ثابت کرده و امیدواریم موفقیت او در شهرداری برگ تازه‌ای بر سوابق کاری او باشد. افشانی برنامه‌های خود را در قالب ۱۴ فصل با شعار شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر به شورای شهر تهران ارائه کرد و توانست نظر همه جریان‌ اعضای شورا را به خود جلب کند.

شورای شهر تهران به‌عنوان نماینده شهروندان چه توقعی از آقای افشانی به‌عنوان شهردار تهران دارد؟

با توجه به اینکه آقای افشانی با رأی قاطع و حمایت حداکثری اعضای شورای شهر، مسئولیت سازمان شهرداری تهران را عهده‌دار شده‌اند، این توقع از او می‌رود که با تمام ظرفیت موجود و با بهره‌گیری از سرمایه‌های انسانی و معنوی شهرداری و با انگیزه فراوان به امور پایتخت رسیدگی کند و از متخصصان، کارشناسان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی در امر مدیریت شهرداری استفاده کرده و با در نظر داشتن منافع شهروندان در بهبود وضعیت موجود اقدام کند و اجازه ندهد بار دیگر شهرداری به دوران پرفساد گذشته بازگردد. از طرف دیگر با شناختی که از افشانی داریم انتظار می‌رود تعامل خوب و سازنده‌ای از طرف شهرداری دیگر نهادها و ارگان‌ها همچون دولت، مجلس و شورای شهر باشیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها