بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
محمدجواد جمالی نوبندگان

تدبیر24»شهر کازرون در چند روز اخیر شاهد تجمعاتی بود که دلیلش اعتراض به تقسیمات شهری بود. در این درگیری‌ها یک نفر کشته و6 تن زخمی شدند. وزارت کشور اعلام کرده است که تقسیمات با آنچه به آن معترض‌اند، ارتباط ندارد و فعلا این طرح را متوقف کرده است. در راستای بررسی اتفاقات چند روز اخیر در کازرون، محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده فسا، که شهرستانی نزدیک کازرون است با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی شما به‌عنوان یک نماینده استان فارس در مجلس از حوادث اخیر شهر کازرون چیست و ریشه این رویدادها را در چه می‌بینید؟

ریشه حوادث اخیر کازرون به چند سال پیش برمی‌گردد. نماینده کازرون پیگیر مصوبه‌ای در وزارت کشور بود که طی آن بخش قائمیه، کنار شاهی‌جان یا کوهمره نودان سابق، را به یک شهرستان تبدیل کنند. در این راستا اختلاف نظرهایی هم وجود داشت که در عین حال سعی می‌شد این مساله به‌طور مسالمت‌آمیزی پیش برود. من باخبر شدم که چندی پیش امام جمعه کازرون هم به تهران آمده و مذاکراتی در این خصوص داشتند و به‌دنبال آن آقای هوادار استاندار فارس هم حدود دو هفته پیش در جمع مردم کازرون حاضر شدند. توافقات خوبی هم در این رابطه صورت گرفته بود که به موجب آن می‌بایست یک بازنگری نسبت به این اقدام در وزارت کشور انجام شود و قضیه به‌گونه‌ای پیش رود که نظرات مردم کازرون هم ترتیب اثر داده شود. در همان زمان هم تجمعات مختلف و درگیری‌هایی شکل گرفته بود که دست آخر بدون وارد آمدن لطمه به کسی به اتمام رسیده بود. این بار اما قضیه فرق می‌کرد. چند کانال تلگرامی بعضا اخبار تحریک کننده‌ای منعکس و مردم را به برپایی تجمع فرامی‌خواند. در این تجمعات متاسفانه برخی از افرادی که ارتباط چندانی هم با این مساله نداشتند، صحنه را در دست گرفته و به نیروی انتظامی حمله کرده و روز بعد هم دادگستری را مورد هجوم خود قرار دادند و با آتش زدن این اداره موجبات ناامنی را فراهم آوردند. شنیده‌ها حاکی از مسلح‌بودن برخی از افرادی بود که در بین معترضان نفوذ کرده و باعث تشدید وضعیت پیش آمده شده بودند. متاسفانه به‌دنبال این اقدامات یازده نفر زخمی و دو نفر هم در دو روز متوالی کشته شدند. یک نفر هم در حالت کما به سر می‌برد و وضعیت خوبی ندارد. از طرف ماموران نیروی انتظامی هم دو نفر مجروح شدند. در این میان افراد سودجویی چون منافقین و ... با عباراتی چون هشتگ «کازرون در خون» و ... از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند .

در حال حاضر چه اقداماتی جهت آرامش معترضان و رسیدگی به احقاق مطالبات آنها صورت گرفته است؟

مردم مطمئن باشند اقدامی صورت نمی‌گیرد که موجب تضییع حق آنها باشد. ما به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که پیگیر قضایا هستیم و در این رهگذر امنیت و سلامتی مردم در اولویت قرار دارد. مردم سعی کنند به‌گونه‌ای رفتار کنند که دیگران از خواسته‌های برحق آنها سوءاستفاده نکنند. من و همکارانم طی تماسی که با رئیس کمیسیون امنیت ملی داشته‌ایم، از ایشان قول پیگیری گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم وضعیت به‌گونه‌ای پیش رود که صلح و امنیتی که در منطقه کازرون و اطراف آن زبانزد همه است به خطر نیفتد و این ثبات و امنیت پابرجا بماند.

آیا تمهیدات وزارت کشور و نهادهای زیرمجموعه آن را در قبال رویدادهای اخیر پیش آمده در کارزون مناسب می‌دانید؟

در تجمعات استاندار حضور پیدا کرده و از نزدیک مطالبات مردم را جویا شده است. امام جمعه کازرون حجت‌الاسلام خرسند یک هفته در تهران با آقای رحمانی فضلی وزیر کشور، آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از مسئولان رده‌ بالای مجلس ملاقات‌هایی داشته و این مسائل را پیگیری کرده‌اند. اینگونه نیست که مساله رها شده باشد. تمام سعی این مسئولان در رفع و رجوع مسالمت‌آمیز قضایا و احقاق حقوق مردم به بهترین شکل ممکن بوده است. مشکل از کوتاهی مسئولان نبوده است. در روزی که حادثه شدید شده، اقدامات از سوی اغتشاشگران آغاز شده و آنها بودند که درگیری‌ها را آغاز کردند. وقتی حمله می‌کنند و آتش می‌زنند و در حال نزدیک شدن به اسلحه‌خانه بودند، هیچ‌ راهی جز دفاع برای نیروهای مسلح باقی نمی‌ماند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از دستگیری عده‌ای از معترضان و اقدامات مردم در جهت آزادسازی آنها، التهابات تشدید یافته است؟

به هر حال در هر کجا چنین اقداماتی انجام شود، عده‌ای دستگیر می‌شوند. اگر قرار باشد هر کسی دستگیر شود دیگران برای آزادی او جایی را آتش بزنند با امنیت و قانون منطبق نیست. در بسیاری از جاها خویشتن‌داری نیروی انتظامی باعث شده عده‌ای خیال کنند به هر کاری دست بزنند هیچ ‌پاسخی دریافت نمی‌کنند و می‌توانند با خیال راحت از هیچ ‌اقدامی فروگذار نباشند. نیروی انتظامی تا جایی که توانسته است خویشتن‌داری کرده اما وقتی درها را آتش زده‌اند و بیم نزدیکی افراد به اسلحه‌خانه‌ها می‌رفته، درگیری‌ها آغاز شده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها