بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با هشدار نسبت به خطای مدیریتی کوچک‌انگاری آموزش‌وپرورش در کشور گفت:‌ دوره یک ساله برای تربیت معلم موفق نیست.
تدبیر24»دیدار امسال معلمان با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته معلم برای نخستین بار در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و در این دیدار رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود درباره سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه "تاکنون کمتر از 10 درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده؛ درحالی‌که چند سالی از تصویب این سند می‌گذرد، اظهار کردند: خیلی کم کار شده در این زمینه؛ باید کار بشود. سند یک نوشته‌ی روی کاغذ است؛ باید تحقّق پیدا کند. البتّه تهیه این سند یک ضرورت حیاتی بود که انجام شد و محتوای سند هم آن‌طوری که صاحب‌نظران آموزش و پرورش ابراز کردند -که بسیاری هم خودشان دست‌اندرکار تهیه این سند بودند- آن‌طوری که آنها اظهار کردند، سند از لحاظ تخصصی، از لحاظ حرفه‌ای سطح خیلی بالایی دارد؛ بسیار محکم و متقن و مطلوب است؛ خب باید تحقق پیدا کند. آنچه من مطالبه میکنم و توقع دارم از دستگاه آموزش و پرورش، این است که زمان‌بندی کنید؛ یک زمانی را مشخص کنید و بگویید تا چه مدتی این سند، تحققِ کامل پیدا خواهد کرد. البته کار سختی است لکن این کار سخت باید انجام بگیرد؛ دستگاه‌های مختلف همه باید کمک کنند به آموزش و پرورش؛ همه باید کمک کنند."

در همین رابطه مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دو دهه گذشته به صورت هوشمندانه ضرورت تحول در آموزش و پرورش را مطرح و در تمام ملاقات‌هایی که با فرهنگیان داشتند بحث بازخوانی و بازتولید نظام آموزش و پرورش متناسب با اهداف تعلیم و تربیت اسلامی را مورد تأکید قرار دادند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به تحول در آموزش و پرورش اشاره داشتند و در آن سال‌ها ابعاد تحول را تبیین می‌کردند. به عنوان مثال به موضوع آموزش و پرورشِ وارداتی اشاره داشتند که باید برای این موضوع چاره اندیشی می‌شد.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش این سخنان را مبنای تبیین سند تحول بنیادین قرار داد و بیش از 550 نفر از متخصصان دانشگاه، حوزه و آموزش و پرورش حدود 6 سال برای تدوین سند تحول بنیادین تلاش کردند که پس از تهیه و تصویب آن هم اکنون مطالبه اصلی رهبر معظم انقلاب ضرورت اجرای سند تحول بنیادین است.

* سایه کنکور بر آموزش‌وپرورش

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش از دهه‌های گذشته با دو هدف تربیت دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه و بازار کار فعالیت می‌کرد، گفت: این مسائل باعث شده است دانشگاه و کنکور در آموزش و پرورش سایه انداخته و تمام اهداف آموزشی و تربیتی را تحت‌الشعاع قرار دهند و در این میان صنعت کنکور وارد آموزش و پرورش شده است. درحالی که سند تحول بنیادین در تلاش است این روند را تغییر داده و دانش‌آموزان را برای زندگی کردن یعنی یک زندگی خوب آماده کند.

* آزمون ورودی پایه هفتم تستی و چهارجوابی نیست

نویدادهم ادامه داد: برای کم‌رنگ کردن کنکور در آموزش و پرورش گام نخست حذف آزمون‌ها از دوره ابتدایی بود و تلاش می‌کنیم این آزمون‌ها را از دوره متوسطه نیز حذف کنیم، براین اساس آزمون پایه هفتم مدارس به صورت تستی و چهارجوابی نخواهد بود و کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند تا آزمونی برای سنجش آزمون‌ها طراحی کنند. همچنین برای حذف کنکور قانونی تصویب شد اما هربار با استدلال‌های مختلف از این قانون مصوب مجلس تمکین نکردند.

وی گفت: طبق قانون کنکور باید تا سال 97 کمرنگ شود و یکی از ایراداتی که مطرح می‌کردند بحث اعتبار امتحانات آموزش و پرورش بود. اما هم‌اکنون سوابق تحصیلی را به صورت معتبر تهیه و در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهیم و اعتبار کارنامه و نمرات معلمان را تأیید می‌کنیم؛ سازمان سنجش نگران پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها است و شرایطی را فراهم کرده تا از طریق کنکور نیروهای مناسب صندلی‌های دانشگاه‌ها را تصاحب کنند اما این روند بر فعالیت‌های آموزش و پرورش تأثیر منفی گذاشته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در آموزش و پرورش عملیاتی کردن سند تحول بنیادین است و در برنامه ششم و برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش به صراحت این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است و در آخرین تصمیمی که آموزش و پرورش اتخاذ کرد است بحث تعیین تیم مدیریتی برای نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین است.

* در تامین حداقل‌های زندگی معلمان مشکل‌ داریم

نوید ادهم با اشاره به اینکه شأن معلم فقط در پرداخت‌های مالی نیست و مطالبات مالی یک جزء از این بخش است، اظهار کرد: در تمام دنیا معلمان افراد زیاده‌خواهی نیستند اما حداقل‌های زندگی آنها باید فراهم شود که هم اکنون ما در این بخش مشکل داریم و تفاوت‌ها و تبعیض‌ها برای معلمان رنج آور است. آموزش و پرورش هر سال درخواست افزایش حقوق معلمان را مطرح می‌کند اما همچنان شاهد تفاوت هستیم. به گونه‌ای که در سایر دستگاه‌ها برخی افراد با مدارک تحصیلی و سابقه کاری مشابه در بحث حقوق تفاوت معناداری را با معلمان دارند که می‌توان به وزارت علوم اشاره کرد. برهمین اساس افراد شاغل در آموزش و پرورش وقتی مدرک دکتری را دریافت می‌کنند دیگر در این وزارتخانه نمی‌مانند و به وزارت علوم می‌روند.

* کوچک‌انگاری آموزش وپرورش

وی ادامه داد: در جلساتی که با معلمان داریم آنها می‌گویند موضوع بهداشت در دولت اولویت شد و تحولات خوبی در وزارت بهداشت صورت گرفت و اگر این توجه در آموزش و پرورش متمرکز شود می‌تواند تغییرات خوبی را ایجاد کند. در کشور هیچگاه توسعه را از منابع انسانی آغاز نکردیم و به آموزش و پرورش آنگونه که شأن آن است نپرداختیم. هم اکنون یکی از خطاهای مدیریتی در کشور کوچک‌انگاری آموزش و پرورش است و توجه به این وزارتخانه به یک تصمیم حاکمیتی نیاز دارد و صرفا منحصر به دولت نیست بلکه مجلس، دولت و مراجع سیاست‌گذار یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به یک توافق برسند که توسعه کشور را از آموزش و پرورش آغاز کنند. یکی از اساتید اقتصاد جمله جالبی را عنوان کرده و گفته بود"اگر برای توسعه کودکی هزینه نکنیم، در کودکیِ توسعه می‌مانیم" هم اکنون به این نگاه در کشور نیاز داریم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تدوین زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اضافه کرد: این سند 6 زیرنظام دارد که هم اکنون در تلاش برای تدوین و تصویب زیرنظام منابع مالی در شورای عالی آموزش و پرورش هستیم. در دو زیرنظام منابع مالی و منابع انسانی دستگاه‌های دیگری مداخله دارند و اختیارات تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش نیست. به عنوان مثال سازمان مدیریت، سازمان امور اداری و استخدامی و مجلس در این زمینه بسیار تعیین کننده هستند.

نوید ادهم با اشاره به اینکه تحول بنیادین یک تحول فکری و نگاه جدید به آموزش و پرورش است، گفت: نگاه و افکار معلم برای اجرای تحول باید تغییر کند و ممکن است در برابر تحول مقاومت‌هایی صورت بگیرد بنابراین اجرای آن زمان‌بر است. در بحث تحول بنیادین درآموزش و پرورش یکی از اقدامات مهم ایجاد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بود که تمام معلمان باید از مجرای این دانشگاه‌ها وارد آموزش و پرورش شوند و فارغ التحصیلان آنها با اصول و مبانی سند تحول بنیادین آشنا هستند. همچنین این دانشگاه مسئولیت به روز رسانی معلمان شاغل را برعهده دارد.

وی افزود: براساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اصالت با دانشجویانی است که از دوره دیپلم وارد شده و 4 سال تحصیل می‌کنند این افراد دانش و فن معلمی را فرا می‌گیرند اما به دلایل مختلف از جمله محدودیت ظرفیت و نیاز فراوان به معلم به ماده 28 اساسنامه دانشگاه استناد شد و براین اساس از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها با گذراندن دوره کوتاه مدت آموزش معلمی در مدارس استفاده شد. اما در عمل به دلیل محدویت‌های زمانی مشکلاتی بوجود آمد و در برخی موارد موفق نبودیم؛ می‌پذیریم که دوره کوتاه مدت آموزش معلمی برای تریبت معلمان جواب نمی‌دهد اما دو راه بیشتر نداریم، اگر اول مهر کلاس درس خالی بماند باید از بیرون معلمانی جذب کنیم که هیچ آشنایی با این شغل ندارند یا اینکه با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت معلمی از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها بهره مند شویم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها